Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/27/2008 in Posts

  1. 12 points
    Panie i Panowie. Przy przenoszeniu forum na nowy silnik odgrażaliśmy się, że z czasem włączane będą kolejne elementy urozmaicające życie. Jak wszyscy dobrze wiedzą - nie samym shoutboxem człowiek żyje - włączamy do zabawy reputację, czyli system oceniania Was przez Was. Jak to działa? Już tłumaczę. Ta ikona służy do komentowania postów. Od Was zależy czy skomentujecie wypowiedź pozytywnie czy negatywnie. Komentując zostawiacie punkt reputacji - dodatni - jeśli zgadzacie się z treścią lub ujemny - jeśli uważacie, że autor bredzi... Ikonka znajduje się pod każdą wypowiedzią na forum, pod avatarem użytkownika: Zasady przyznawania puntków reputacji są na chwilę obecną następujące: Jednorazowe przyznanie puntku reputacji: 1 punkt dodatni lub ujemny Mnożnik stażu na forum: każde 365 dni na forum dodaje 1 do Waszej mocy dawania/odejmowania reputacji. Mnożnik ilości postów: każdych 1000 napisanych postów dodaje 1 do Waszej mocy dawania/odejmowania reputacji. Minimalna ilość postów: 50 postów oznacza, że użytkownik ma prawo do rozdawania punktów... Dzienny limit: 5 kliknięć Taki system rodzi mnóstwo okazji do nadużyć, dlatego ma kilka ograniczeń: 1. jedna osoba może dodać reputację do pojedycznej wypowiedzi tylko raz 2. zanim przyznacie punkt reputacji użytkownikowi ponownie, musicie przypunktować 20 różnych osób. Tak więc - do dzieła. Pobawcie się tym. Uwagi mile widziane. Jeśli ustawenia trzeba skorygować, to coś wymyślimy "w locie"... Aktualny repertuar reputacji wygląda następująco: XXX jest niepopularny w tych rejonach -100 XXX może tylko liczyć na poprawę -50 XXX zaliczył kilka wpadek -10 XXX nie ma jeszcze wyrobionej reputacji na forum 0 XXX jest na dobrej drodze 10 XXX niedługo będzie sławny 50 XXX cieszy się dobrą opinią 100 XXX wie co mówi i zwykle ma rację 200 XXX jest przemiłym człowiekiem 400 XXX jest uwielbiany przez tłumy 800 XXX jest znany wszystkim w okół 1600 XXX jest niedoścignionym wzorem 3200 XXX ma z czego być dumny! 7000 XXX jest naszym forumowym guru! 8000 XXX osiągnął na tym forum wszystko co tylko mógł osiągnąć 10000 Jeśli macie uwagi co do punktacji albo etapów reputacji, to piszcie w tym temacie co tylko przychodzi Wam na myśl... Na bazie reputacji będziemy mogli użytkownika przydzielać do konkretnych grup, nadawać przywileje (np. do wrzucania fotek na forum), zrobimy też bonus w postaci skrzynek pocztowych w naszej domenie 206club.net (do ustalenia pozostaje pułap). W drugą stronę - użytkownicy sami decydować będą o tym, kogo tutaj być nie powinno. Jeśli system się sprawdzi, umożliwimy Wam banowanie niechcianych autorów (jeśli reputacja spadnie poniżej -xxx). update1: system ten jest zupełnie niezależny od punktacji "pomógł"
  2. 5 points
    a czemu nie? :] nie, nie dam Ci minusa bo to by było za proste... za to napisze co myślę o Twoich wypowiedziach tutaj... zadajesz głupie pytania, zakładasz głupie tematy, chcesz być ekspertem nie posiadając odpowiedniej wiedzy, na sile próbujesz się wylansować, najważniejsze widzę są dla Ciebie repy (co wnioskuje po zacytowanej wyżej wypowiedzi i nie tylko) oraz ilość nabitych postów a kwintesencja całej tej dziecinady jest Twój avatar. Pozdrawiam!
  3. 5 points
    jaaaa pierdziu teraz paliwo jest tanie to nie patrzec na spalanie tylko jezdzic z przyjemnoscia a nie ekonomicznie :majty litr wiecej ?? co to jest litr wiecej ?? nie kupicie browara albo fajek i bedzie was stac na litr 2 litry paliwa wiecej. A tak piwko tu piwko tam, fajeczki wodeczka na łykendzik a pozniej ekonomiczna jazda bo za drogo i trzeba oszczedzac. Oszczedzajcie tam gdzie trzeba a nie kluccie sie o byle pierdoly jak w tym temacie. Ja nie pije i nie pale i w gaz autu wale P.S ciekawe ile dostane minusow za ta wypowiedz ave
  4. 5 points
    a mi te repy zwisają. jestem nowy i widze ze bede nieżle w plecy bo nie jestem mistrzem ortografii i już zbieram zniwo ujemnych repow :brawa. jestem tu dla dobrej zabawy i zeby dowiedziec sie wszystkiego o PUGU. jesli ktos jest tu dla REPA to...
  5. 4 points
    Witam Czas chyba troszkę powrócić do działalności twórczej na forum. Tym razem przedstawiam intrukcję jak dorobić sobie przycisk do komputera pokładowego w MUXie przy zmiane wyświetlacza ze zwykłego zegarka na TYP B lub choćby z TYP A na TYP B. Jeśli nie wiesz o czym mówię to najpierw dowiedz się więcej na temat MUX, a następnie poczytaj o wyświetlaczach. => KROK 1 - czy mamy odpowiednią manetkę? Sprawdzamy czy nasza manetka w ogóle nadaje się do przerobienia. Poniżej przedstawiam zdjęcia dwóch manetek: Lewa - nadaje się do przerobienia, prawa - niestety nie da się nic zrobić. Jak to rozpoznać? To proste.. w lewej manetce możemy wyjać kapselek (zaślepkę) z końca manetki. W prawej manetce jest to lita część, a w lewej widąć, że mozna wsadzić kawałek papierka w szczelinę. Jeśli nasza manetka nie nadaje się do przeróbki to pozostaje nam tylko wymienić przełącznik zespolony. => KROK 2 - wyjęcie zaślepki Aby wyjąć zaślepkę należy podważyć ją pilnikiem lub małymi nożyczkami dokładnie w miejscu, gdzie pokazano na fotce (czyli kawałek "do tyłu" względem zgrubienia u góry manetki) => KROK 3 - przygotowanie zaślepki Po wyjęciu zaślepki trzeba odciąć (np. żyletką) ograniczniki (to te śmieszne wypustki na obrzeżach guzika przypominające most zwodzony), której do tej pory uniemożliwiały wciśniecie przycisku. => KROK 4 - przygotowanie bolca Oryginalny przycisk ma wystający bolec, który ma za zadanie dociskać blaszkę w środku manetki, co powoduje zamykanie obwodu i zmianę funkcji na kompuetrze pokładowym Ja wykonuje owy bolec ze spinacza biurowego. Wykonuje z niego następujący kształt - do uzykania odpowiedniej krzywizny używam np. korektora lub innego walcowatego przedmiotu. => KROK 5 - osadzenie bolca w przycisku Okrągła podstawa naszego spinacza pozowli nam na osadzenie go w przycisku w miejscu przeznaczonym między innymi na osadzenie sprężyny. U mnie nie ma sprężyny bo juz ją zdążyłem wykorzystać, ale można zobaczyć ją na tym zdjęciu (jest to zdjęcie AMIGO i mam nadzieję, ze nie ma nic przeciwko, żebym wykorzystał jej tutaj - nie wiem czego tyczy się opis na zdjęciu - zdjęcie zamieszczam tylko po to by pokazać o jaką sprężynę chodzi) "] Sprężynę wkładamy tak, żeby docisnęła podstawę naszego "spinacza" co zapewni doskonałą stabilizację. => KROK 6 - regulacja i koniec Ustawiamy nasz bolec tak, by wchodził idealnie w otwór widoczny w manetce: Chodzi oczywiście o ten otwór na górze (nie ten centralny). Musimy jeszcze tylko dociąć nasz "spinacz" na odpowiednią długość, żeby bolec nie był ani za krótki ani za długi! Składamy wszystko z powrotem i przycisk teoretycznie powinien działać. Jeśli nie -> patrz KROK 7 => KROK 7 (opcjonalnie) - aktywacja Być może potrzebna będzie aktywacja w BSI (tylko w ASO lub u kogoś kto ma PPSa - np. ja) odpowiednich funkcji komputera pokładowego. Spotkałem się z tym, że funckja "zerowania" komputera nie działa mimo aktywacji wszystkich funkcji komputera pokładowego. Rozwiązaniem jest podobno zmiana softu w BSI.
  6. 4 points
    Znalazłem znakomiry filmik jak rozbebeszać 206. Może ktoś go już wcześniej rekomendował ale naprawdę warto go obejżeć, link:
  7. 4 points
    Kolego, sprawa ma się tak. Oba rodzaje śrub są prawidłowe dla felg aluminiowych z płaskim gniazdem otworu na śruby (nie stożkowe). Po to są właśnie te podkładki żeby przy dokręcaniu felg nie niszczyć samego gniazda felgi przy obrocie śruby. Jaką śrubę zastosujesz zależy od średnicy otworu na śrubę bo były felgi z mniejszym i większym otworem (nie mylić z otworem całego gniazda,tam gdzie wchodzi łeb śruby, tylko otwór gdzie wchodzi gwint). Jeśli otwór jest wąski że śruba dolna ( z foto) nie schowa tego poszerzenia to nie wolno jej stosować. Felga ma być dociągnięta podkładką a nie stożkiem śruby. A teraz druga kwestia. Otwory (nie gniazda na łby) w felgach miały różne średnice i dlatego jedne ze śrub mają większe poszerzenia przy główce śruby a drugie mniejsze poszerzenia. To że poszerzenie z podkładką wygląda jak gwint nie ma nic wspólnego z gwintem i tym poszerzeniem się nie dokręca felgi. Elementem "pracującym" czyli wkręcanym jest ten dolny wąski odcinek śruby. Sprawa trzecia. W tej dolnej śrubie jest poszerzenie i tzw. stożek. Jest to tzw. śruba uniwersalna stosowana do naszych pugosławów gdy były fabrycznie wyposażone w alufelgi a koło zapasowe było stalowe. Dlatego jest ten stożek, żeby przy awaryjnej wymianie koła na zapas nie trzeba było mieć specjalnych śrub tylko dokręcało się stalową felgę tymi właśnie śrubami. Felga stalowa była trzymana tymi stożkami a podkładki "latały" sobie luźno. Jak wiadomo śruby do felg stalowych wszystkie mają stożki. Stożek dociąga koło a podkładka jest luźna. Taki patent i bardzo dobry. Dodam, że luźne podkładki wcale nie dzwonią podczas jazdy. Przy kupnie auta na alusach nigdy nie dodawano dodatkowego zestawu 4 śrub do zapasowej stalówki.
  8. 4 points
    Jako że po migracji dział poradnik nam zniknął w takiej formie w jakiej był, zakładam ten temat żeby trzymać listę wszystkich tematów starego "poradnika" i - jeśli macie dodatkowe propozycje - doklejajcie je w odpowiedziach. EDIT: jeszcze nie wszystkie linki poniżej działają jak powinny, ale to tylko kwestia czasu zanim indeksy się odbudują i będę w stanie poprawić Aktualny poradnik 206club.net: Montaż Halogenów po raz kolejny Montujemy halogeny w 206 nie wyposażonym w elektrykę zgodnie z oryginałem! 11-02-12 Usuwanie zarysowań na lakierze Jak uporać się z tymi mniej i bardziej widocznymi zarysowaniami na powłoce lakierniczej przy użyciu "domowych" środków. 19-08-11 Zdejmowanie- demontaż zderzaka tylnego Jak tego nie popsuć...? 28-03-10 Przycisk komputera pokładowego W jaki sposób zrobić sterowanie komputerem pokładowym bez kupowania nowej manetki? 05-10-08 Oryginalne spryskiwacze z wersji skandynawskiej Montujemy spryskiwacze reflektorów w aucie wyposażonym w MUX... 14-08-08 Deska rozdzielcza - zdejmowanie, wyciszanie Czyli ostatnia rzecz, której jeszcze nie wygłuszaliśmy... 07-07-07 Montaż świateł do jazdy w dzień LEDy zamiast reklektorów H4/H7? Dlaczego nie?! 05-02-08 Zmiana numeru VIN w radiu fabrycznym Czyli jak przerobić radio z innego peugeota w taki sposób, żeby zagrało w naszym aucie? 30-10-07 Zmiana koloru podświetlenia - panel klimatyzacji Czyli jak zrobić, żeby to pomaranczowe nie bylo pomarańczowe tylko np. niebieskie? 17-05-07 Montaż czujnika temperatury w aucie z MUXem Jeśli Twoje auto nie posiada termometru - zobacz jak niewielkim nakładem można je zmusić do podawania aktualnej temperatury. 01-03-07 Wymiana kierownicy i przełącznika zespolonego (MUX) Przełącznik zespolony nie należy do najtrwalszych elementów w Peugeocie. Z tym GUIDE-m jego wymiana nie powinna przyspożyć większych trudności. 08-01-07 Temat świateł xenonowych w 206 Dość kontrowersyjne sprawy związane z montażem przetwornic i żarników Xenonowych do 206tek. Legalne czy nie legalne? Jak to świeci? Jak zamontować? Warto? Montaż standardowego zestawu D2R Montaż dostępnych zamienników żarówek H7 08-01-07 Lotka - czyli spojler nad tylną szybą Junk nie po raz pierwszy pokazuje, że nie trzeba jechać do ASO, żeby wykonać tak prostą czynność jak montaż lotki na tylnej klapie. Niemożliwe? Zobaczcie sami! 17-09-06 Wygłuszanie drzwi (2) Drugi już GUIDE przedstawiający problem niedostatecznej izolacji akustycznej seryjnych Peugeotów. Tym razem do lektury zaprasza Visterio. 08-09-06 Aluminiowe rygielki ...opis podmiany krok po kroku. 18-05-06 Klimatyzacja - FAQ ...czyli zbiór tematów z Forum związanych z konserwacją i obsługą klimatyzacji. 10-05-06 Elektryczne szyby - montaż mechanizmu Czas montażu - ok 6- godzin ale mysle że z tym guidem znacznie szybciej (Lotek). 02-05-06 Wygłuszanie drzwi w 206 3d Przygodę z Car-Audio warto zacząć od wygłuszenia drzwi. Peugeot niestety nie zadbał o melomanów i jakakolwiek ingerencja w system audio musi się zacząć właśnie od tej czynności... 29-04-06 Wymiana wtryskiwacza paliwa Wiele osób pyta jak go wymienią. Cybernet opisał tą ciekawą operację krok po kroku. 06-03-06 Montaż aluminiowych pedałów Mogłoby się wydawać, że montaż oryginalnych aluminiowych nakładek na pedały w 206 to zajęcie na conajwyżej pół godziny... 28-12-05 Elektryczne lusterka w 206 Opis ten tyczy się już częsciowo obecnej instalacji elektrycznych lusterek, czyli kable w BSI są już podłączone, a nie ma ich w boczkach drzwi. 23-12-05 Montujemy tweetery Nasze samochodziki wyposażone są w standardzie w instalacje pozwalającą zamontować w nim 3 pary głośników. Wykorzystamy więc istniejące okablowanie do podwyższenia standardu auta. 19-09-05 Wymiana siłownika centralnego zamka w drzwiach Gdy zawodzi centralny zamek, pug sam się otwiera, a mamy do dyspozycji zapasowy oryginalny siłownik od centralnego zamka... 02-09-05 Instrukcja rozbierania licznika Wersja z dwiema wtyczkami - model sprzed 2001 roku. 28-08-05 Dziacial radzi - garść informacji dla rozpoczynających romans z CB Jaki model wybrać, na co zwrócić uwagę kupując radio CB, jak dobrać odpowiednią antenę - zapraszamy do dyskusji! 19-08-05 Gdy wentylator odmawia posłuszeństwa Głośna praca, podwyższona temperatura silnika - to objawy kończącego się wentylatora. Tutaj zobaczycie w jaki sposób się do niego dobrać. 29-07-05 Jak zdjąc przedni zdezio z halogenami Zamierzacie demontować przedni zderzak? Lepiej przejrzyjcie te informacje. 10-07-05 Jak zdjąć boczek drzwi Podstawowa czynność przy wszelkich pracach związanych z audio w samochodzie. Temat niby prosty, a najwięcej pytań dotyczy właśnie ściągania boczków z drzwi w samochodzie... 19-06-05 Demontaż tylnego obicia w 3D W jaki sposób dobrać się do tylnych głośników 130mm 05-06-05 Wymiana cewki wysokiego napięcia Krok po kroku fotorelacja - zmagania junk-a z cewką WN 30-05-05 Wymieniamy żarówkę oświetlenia wewnętrznego Nie jest to operacja skomplikowana, tylko konstrukcja lampki jest lekko zakręcona i jak się nie zna budowy, można coś up... 22-04-05 Dezynfekcja klimatyzacji w 206 Raz do roku powinno się oczyścić przewody nawiewu specjalnym preparatem do czyszczenia klimatyzacji. Zabieg ten nie jest zbyt skomplikowany, a konieczny ze względów zdrowotnych, tak więc posiadaczy klimatyzacji wszelkiej maści zapraszamy do lektury... 18-04-05 Sciągamy gałkę od biegow Obiema rękami i do góry! 09-04-05 Jak tanim kosztem wyciszyc sobie klape od bagaznika Gdy z tyłu dochodzą nieprzyjemne, brzęczące dĄwięki... 09-04-05 Montaż halogenów do puga wcześniej w nie niewyposażonego Krok po kroku jak podłączyć przekaźniki, gdzie się wpiąć w istniejącą instalację elektryczną. Instrukcja ta tyczy się 206-tek do końca 2000r. czyli tzw. 'bez mux-a'. 13-03-05 Obniżanie przodu Co jest potrzebne do obniżenia przodu naszego samochodu i jak się do tego zabrać... 15-02-05 Podświetlany schowek Kelly Jeżeli w schowku panują kompletne ciemności, to trzeba sobie jakoś radzić! 09-02-05 Zmiana podświetlenia wyświetlacza Gdy użytkownik peugeota nie może już patrzeć na pomarańczowy kolor... 08-02-05 Montaż lamp H7 w miejsce starych H4 Lepiej świecą, lepiej wyglądają... 07-02-05 Kierunkowskazy LED w lusterkach? Kupiliśmy garść żółtych diód, podłączyliśmy to wszystko ładnie do kupy i przymocowaliśmy do lusterek. Efekt jak zawsze bardzo dobry! 13-12-04 Podświetlane boczki drzwi Diody w drzwiach? Czemu nie... 05-12-04
  9. 4 points
    W związku z tym, co napisała AniracK oraz daniem mi "-" przy reputacji i komentarza: "eksperckie" porady wyssane z palca zawsze "w cenie" zamknięciem tematu, a co za tym idzie uniemożliwieniem mi odpowiedzi zakładam nowy temat odnośnie likwidacji szkody. Nie mam zamiaru się z nikim spinać, ale wszystko co pisałem na pewno jest prawdą. Wiem, że AniracK jest znacznie dłużej na forum, na pewno wiele razy pomogła itd., nie mam zamiaru wchodzić z nią w konflikt, ale to co napisała mija się z prawdą, i dodatkowo daje mi komentarz przy reputacji będący kompletną bzdurą. W którym miejscu to co pisałem w temacie o link4 jest "ekspercką poradą wyssaną z palca"? Wszystko sprawdzone i potwierdzone przez m.in. rzecznika ubezpieczonych, rzeczoznawcę PZM, oraz prawnika. Dodatkowo załączam tekst znaleziony na innym forum potwierdzający to co pisałem oraz być może przydatny komuś w walce z ubezpieczalnią. "Jestem prawnikiem zajmującym się między innymi walką z wszelakiej maści ubezpieczalniami. Pracuje w kancelarii prawnej „OMEGA”, która jest siecią kancelarii,dlatego możemy działać na terenie całej Polski. Swoją drogą dzięki ubezpieczalniom mam sporo pracy. Ale do rzeczy. Ubezpieczalnie na polskim rynku robią, co chcą: - zaniżają wysokość naprawy auta, - wartość auta przy szkodach całkowitych - wysokość odszkodowania za uszkodzenie ciała i rozstaj zdrowia Z badań wynika, że co tylko jedna osoba na 10 odwołuje się od decyzji ubezpieczalni, a 1/20 skutecznie walczy o swoje prawa. Pewnie niewielu z Was wie, że oprócz odszkodowania związanego z kosztami naprawy auta należy sie Wam również odszkodowanie za utratę wartości handlowej pojazdu jak i odszkodowanie za uszkodzenie ciała i rozstrój zdrowia, zadośćuczynienie za doznane cierpienie. Stworzyłem poradnik, który mam nadzieje, że pomoże osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych. SPIS TREŚCI: 1. KOSZTORYS NAPRAWY AUTA 2. UTRATA WARTOŚCI POJAZDU 3. ODSZKODOWANIE ZA USZKODZENIE CIAŁA I ROZSTRÓJ ZDROWIA 1.NALICZANIE RZECZYWISTYCH KOSZTÓW NAPRAWY AUTA 1) PODATEK VAT MUSI ZOSTAĆ NALICZONY Zgodnie z wyrokiem SN- uchwała z 15.11.2001, III CZP 68/01, odszkodowanie za szkodę poniesioną w wyniku uszkodzenia pojazdu mechanicznego, należącego do poszkodowanego nie będącego podatnikiem podatku VAT, ustalone według cen części i usług koniecznych do wykonania naprawy pojazdu, obejmuje mieszczący się w tych cenach podatek VAT. 2) PRZYSŁUGUJĄ ORGINALNE CZĘŚCI Prawo jak i orzecznictwo sądów mówi jednoznacznie: istnieje obowiązek przywrócenia stanu czyli wymienienie części uszkodzonych na nowe i oryginalne wg art. 5 KC, art. 363§1 i art. 354 §1 KC UBEZPIECZALNIA nie może narzucać zamiany uszkodzonych elementów na nieoryginalne przez uwzględnianie amortyzacji , a tym samym licząc koszta części zamiennych po cenach części nieoryginalnych: " potrącanie amortyzacji części może naruszać zasadę pełnego odszkodowania takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy (sygn. III CZP 91/05) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, " Stosowanie przy szacowaniu szkody wartości części zamiennych o porównywalnej jakości narusza zasadę pełnego odszkodowania takie stanowisko zajął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów”. Często ubezpieczalnie zabezpieczają się przed uwzględniam części oryginalnych, mówiąc, że wartość pojazdu wzrośnie lub, że wypłacą odszkodowanie z uwzględnieniem części oryginalnych tylko wówczas jak poszkodowany przedstawi rachunki za części. W oby przypadkach dochodzi do przekroczenia prawa, ponieważ wymiana części uszkodzonych, ale oryginalnych na nowe i oryginalne nie wpływa na wartość auta. Od poszkodowanego zależy czy samochód będzie naprawiane przez: - ASO - na podstawie kosztorysu - na podstawie rachunków We wszystkich wymienionych wyżej przypadkach przy sporządzaniu kosztów naprawy należy brać ceny części oryginalnych. Poszkodowanemu należy się odszkodowanie za uszkodzenie auta i tylko od niego zależy czy naprawi auto czy nie art. 363 kc 4) CENY ZA USŁUGĘ LAKIEROWANIA I BLACHARKI MAJĄ BYĆ CENAMI ŚREDNIMI Ubezpieczalnie często zaniżają ceny robocizny, malowania – mają być ceny średnie, dłużnik musi współpracować z wierzycielem (poszkodowany z ubezpieczalnia), dlatego przyjmuje się kompromis w wyniku, którego ceny naprawy (robocizny) są uśrednione. Najskuteczniejszą drogą do zmuszenia ubezpieczalni do wypłacenia należnego odszkodowania jest sporządzenie kosztorysu naprawy auta przez niezależnego rzeczoznawcę (http://WWW.rzeczoznawcy.pl)– (rewelacyjnie jak to będzie biegły sądowy), koszt takiej opinii wynosi około 200-300zł, ale warto bo w większości przypadków rzetelny kosztorys jest o 100% wyższy od tego sporządzonego przez ubezpieczalnie (zamiast 2500 jest 5000). Do takiej opinii należy dołączyć odwołanie z żądaniem wypłaty należnego odszkodowania. 2. UTRATA WARTOŚCI POJAZDU Samochód powypadkowy ma, bowiem na rynku mniejszą wartość niż taki sam, ale bezwypadkowy. Niby oczywiste, ale rzadko zdarza się, że ktoś występuje do ubezpieczalni z takim roszczeniem. A cały wic polega właśnie na tym, że z roszczeniem o wypłatę odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu trzeba samemu wystąpić! Nie zdarzyło mi się w mojej praktyce ani razu żeby którykolwiek z ubezpieczycieli dobrowolnie z własnej woli wypłacił taką należność. Warunki: 1. Twój samochód nie mógł mieć wcześniejszych uszkodzeń powypadkowych. 2. Wartość kosztów naprawy powinna przewyższać 10% wartości samochodu. Ten warunek nie jest jednak bezwzględny, bowiem każdy przypadek trzeba badać indywidualnie. W praktyce warunek ten nie musi być spełniony w przypadku samochodów w miarę nowych o dużej wartości. 3. Likwidujesz szkodę z OC sprawcy (AC zwykle nie obejmuje takiego roszczenia, ale: warto przeczytać dokładnie ogólne warunki ubezpieczenia) Jeśli nie wiesz jakiej kwoty zażądać - zleć wykonanie opinii w przedmiocie utraty wartości handlowej uprawnionemu rzeczoznawcy - najlepiej PZM. Koszty takiej opinii zwykle wynoszą około200-300 zł. Następnie zgłoś na piśmie żądanie wypłaty odszkodowania z tego tytułu ubezpieczycielowi. Jeśli nie masz ochoty inwestować w prywatną opinię - zgłoś po prostu żądanie wypłaty jakiejś rozsądnej kwoty po wcześniejszej analizie cen np. na allegro,gratka. ================================================== ===== Najważniejsze artykuły Ustawy o Działalności Ubezpieczeniowej oraz Kodeksu Cywilnego, stosowane w sprawach związanych z uzyskaniem należnego odszkodowania: • Ustawa z dnia 8 lipa 2005r Dz.U.Nr 143 poz. 1204 - o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadziła istotną zmianę w postępowaniu likwidacyjnym szkód komunikacyjnych - OC. W artykule 16 ust.1 zmieniono zapis: "...zakład ubezpieczeń informuje o tym ubezpieczającego i ubezpieczonego oraz przeprowadza postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości odszkodowania, a także pisemnie lub droga elektroniczną informuje ubezpieczającego, ubezpieczonego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odszkodowania" na zapis: "...zakład ubezpieczeń informuje o tym ubezpieczającego i ubezpieczonego [...] oraz podejmuje postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości świadczenia, a także informuje osobę występującą z roszczeniem pisemnie lub w inny sposób, na który osoba ta wyraziła zgodę, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości świadczenia jeżeli jest to niezbędne do dalszego postępowania" Co to oznacza? po pierwsze: Właściciel uszkodzonego pojazdu z ubezpieczenia OC (jeżeli posiada notatkę z Policji lub oświadczenie sprawcy szkody) nie jest obecnie zobowiązany i skazany wyłącznie na pracownika zakładu ubezpieczeń. Może sam powołać certyfikowanego niezależnego rzeczoznawcę samochodowego w celu oceny technicznej uszkodzonego jego samochodu oraz wykonania kosztorysu naprawy. Sporządzone dokumenty przez rzeczoznawcę przedstawić należy w firmie ubezpieczeniowej. o po drugie: Zakład ubezpieczeń należy tylko niezwłocznie zawiadomić o zajściu zdarzenia losowego objętego ochroną ubezpieczeniowa - a samo zawiadomienie może obecnie dokonać nawet inna osoba niż ubezpieczający lub ubezpieczony. Wybrane artykuły Kodeksu Cywilnego: • Art. 5 Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony (komentarz: każde działanie-postępowanie ubezpieczyciela, który np. zaniża odszkodowanie przez zastosowanie amortyzacji, bez określonych normami polskimi czy europejskimi zasad, jest pozbawione ochrony prawnej - jest bezprawne i podlega zaskarżeniu) • Art. 6 Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu wywodzi skutki prawne (komentarz: To poszkodowany musi udowodnić swoje roszczenia np. przy użyciu opinii rzeczoznawcy, własnej kalkulacji kosztów naprawy jaka jest rzeczywista wysokość należnego odszkodowania lub czy kwestionowane zdarzenie rzeczywiście miało miejsce) • Art. 58 §2 Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego (komentarz: sprzeczne z zasadami współżycia społecznego jest np. odmawianie wglądu w akta szkody i sprawdzanie jak dłużnik- ubezpieczyciel wywiązuje się ze swoich obowiązków. Sprzeczne jest również żądanie ujawniania tajemnic handlowych- rachunków zakupowych części w przypadku ich odsprzedaży. Taka czynność nie rodzi skutków prawnych- nie można np. na podstawie odmowy ujawnienia za ile kupiliśmy pojazd odmówić nam wypłaty odszkodowania) • Art. 118 Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat 10, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - trzy lata. (komentarz: Praktyką stosowaną przez ubezpieczycieli jest zaznaczanie na swoich decyzjach 30 dniowego terminu na odwołanie. Przepis określa ten termin na 3 lata. Ubezpieczyciele liczą na zniechęcenie się poszkodowanego i jego niewiedzę w tym temacie) • Art. 353 Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania, byleby jego treść nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego, (komentarz: np. umowa auto casco nie może zawierać zapisów, które w rażący sposób naruszają prawa poszkodowanych do otrzymania odszkodowania tj. wydłużają termin na "wyjaśnienie okoliczności", dają możliwość "biernego" wyczekiwania ubezpieczyciela na potwierdzenie okoliczności zdarzenia przez drugiego uczestnika itp. Zapisy takiej umowy, lub cała jej treść są nieważne jeżeli umowa ta jest nie zgodna z zasadami określonymi w kodeksie cywilnym) • Art. 354 §1 Dłużnik powinien wykonywać zobowiązanie zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno- gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją w tym zakresie określone zwyczaje - także w sposób odpowiadający tym zwyczajom, (komentarz: normą społeczną jest uczciwość i rzetelność oraz stosowanie istniejących norm w tych norm rzeczoznawczych. Zaniżenie odszkodowania przez "amortyzacje", pomijanie uszkodzeń - nie wpisywanie ich pod pretekstem "niewiedzy" jest naruszeniem tego aktu prawnego), §2 W taki sam sposób powinien współdziałać przy wykonywaniu zobowiązania wierzyciel, (komentarz: poszkodowany zgłaszając swoje roszczenie winien zgodnie ze "zwyczajem" podać rzeczywiste okoliczności zdarzenia lub uszkodzenia pochodzące z tego zdarzenia) • Art. 355 §1 Dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność), (komentarz: Opis i szacowanie uszkodzeń należy wykonać tak aby koszt i sposób naprawienia miał odbicie w realiach rynku napraw pojazdów. Chodzi tu również o stosowanie się do terminów określonych kc oraz postępowania w taki sposób by nie narażać wierzyciela na dalsze straty.) • Art. 361 §1 Zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania z którego szkoda wynikła. §2 W powyższych granicach, w braku odmiennego przepisu ustawy lub postanowienia umowy naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści które mógłby osiągnąć gdyby mu szkody nie wyrządzono, (komentarz: chodzi tu o sprawę naprawienia nie tylko przedmiotu utraconego - kradzież czy uszkodzonego - w kolizji ale inne koszty z takimi zdarzeniami związane np. utrata wartości rynkowej przy ewentualnej sprzedaży, wynajęcie samochodu zastępczego itp.) • Art. 363 §1 Naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej.... (komentarz: To poszkodowany decyduje w jaki sposób ma zostać naprawiona szkoda na jego własności. Np. jakie części mają być użyte podczas naprawy( o ile wcześniej nie zgodził się w umowie auto- casco na inne rozwiązanie). Przywrócenie stanu poprzedniego to obowiązek pokrycia kosztów zamontowania lub wymiany elementów na takie, które wcześniej nigdy nie były uszkodzone skoro te uszkodzone w zdarzeniu również wcześniej nie były uszkodzone) • Art. 365 §2 Wyboru (chodzi tu o świadczenie - dop.) dokonuje się przez złożenie oświadczenia drugiej stronie. Jeżeli uprawnionym do wyboru jest dłużnik, może on dokonać wyboru także przez spełnienie świadczenia. §3 Jeżeli druga strona uprawniona do wyboru świadczenia wyboru tego nie dokona, druga strona może jej wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu uprawnienie do dokonania wyboru przechodzi na stronę drugą, (komentarz: można ubezpieczycielowi wyznaczyć termin np. wykonania oględzin pojazdu. Jeżeli on z tym zwleka lub powoduje, że pojazd który jest nam niezbędnie potrzebny np. do pracy stoi zbyt długo w oczekiwaniu na oględziny. Kodeks cywilny nie określa w tym przypadku konkretnie np. jak długo należy czekać na spełnienie świadczenia przez ubezpieczyciela) • Art. 471 Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania.... (komentarz: np. ubezpieczyciel ponosi konsekwencje prawne i finansowe w przypadkach gdy: działający na jego zlecenie pracownik nie potrafi prawidłowo opisać uszkodzeń, odpowiednio ich zakwalifikować w sposób zgodny z obowiązującymi normami, lub przekracza terminy wypłaty kwoty bezspornej itp.) • Art. 472 Jeżeli ze szczególnego przepisu ustawy albo z czynności prawnej nie wynika nic innego, dłużnik odpowiedzialny jest za niezachowanie należytej staranności. • Art. 474 Dłużnik odpowiedzialny jest jak za własne działania lub zaniechania działania i zaniechania osób, z których pomocą zobowiązanie wykonywa, jak również osób którym wykonywanie zobowiązania powierza... • Art. 476 Dłużnik dopuszcza się zwłoki gdy nie spełnia świadczenia w terminie a jeżeli termin nie jest oznaczony, gdy nie spełnia świadczenia niezwłocznie po wezwaniu przez wierzyciela... (komentarz: prawo do dochodzenia odsetek za każde nieterminowe działanie ubezpieczyciela: nie wypłacenie w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody kwoty bezspornej, nie wypłacenie odszkodowania w terminie 14 dni od złożenia rachunków itp.) • Art. 477 §1 W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może żądać niezależnie od zobowiązania, naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki... • Art. 481 §1 Jeżeli dłużnik spóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia chociażby nie poniósł żadnej szkody... • Art. 817 §1 Jeżeli nie umówiono się inaczej zakład ubezpieczeń obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie dni 30 licząc od daty zawiadomienia o wypadku. §2 Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być spełnione w ciągu 14 dni od wyjaśnienia tych okoliczności. Jednakże bezsporną część świadczenia zakład powinien spełnić w terminie przewidzianym w paragrafie poprzedzającym. ================================================== ===== 3. Odszkodowania - ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej (OC) Przy wypadkach komunikacyjnych prawie zawszę są osoby poszkodowane.Za uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia, za doznaną krzywdę należy się odszkodowanie. W tym przypadku ubezpieczalnie zaniżają odszkodowania, ale robią to w sposób drastyczny -zamiast 20.000 wypłacają około 5.000tyś. , zamiast 100.000 wypłacają około 15.000. Każdy pojazd, który ma OC jest ubezpieczony na 1,500.000 euro, dlatego odszkodowania z tytułu OC sprawcy są tak wysokie. Jest jedna podstawowa zasada, należy iść do lekarza i opowiedzieć mu o wszystkich cierpieniach fizycznych i psychicznych (wszystkie bóle, dyskomforty, skurcze, problemy z zasypianiem,strach przed jazdą autem). Przy szkodach rzeczowych można samemu wywalczyć odszkodowanie, niestety przy szkodach osobistych to już jest wielkie wyzwanie, dlatego sprawa powinna przejść przez kancelarie, wówczas mamy pewność,że otrzymamy należną wysokość roszczenia. Ubezpieczenie OC komunikacyjne- to ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu za szkody wyrządzone ruchem tego pojazdu. Ubezpieczeniem tym objęci są wszyscy, którzy posiadają pojazd mechaniczny, czyli samochód osobowy, ciężarowy, motorower, ciągnik rolniczy lub inny pojazd podlegający rejestracji. Dla objętego tym obowiązkiem najważniejsze jest, iż ubezpieczenie to chroni go przed skutkami materialnymi spowodowanych przez siebie wypadków. Dlatego też każdy kto w wyniku wypadku został poszkodowany, może żądać odszkodowania z ubezpieczenia OC. Nazwa tego ubezpieczenia wskazuje, ze posiadacz jest nim chroniony wtedy, gdy porusza się po drogach. Jednakże w ubezpieczeniu OC przez ruch pojazdu rozumie się także: • wsiadanie i wysiadanie, • załadunek i wyładunek, • krótkotrwały postój na trasie, • garażowanie. Tak więc nie tylko same poruszanie się pojazdu objęte jest ochroną. Również i w innych sytuacjach pojazd może stwarzać zagrożenie. Ze względu na tak szerokie działanie ubezpieczenia OC i fakt, że pełni ono funkcję ochronną w stosunku do wszystkich uczestników ruchu drogowego, ustawodawca nadał mu charakter obowiązkowy. Odszkodowania - szkody osobowe W związku ze szkodami na osobie wyróżnia się sytuacje: • gdy w następstwie wypadku poszkodowany doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia; • gdy w następstwie wypadku poszkodowany zmarł."
  10. 4 points
    Chciałabym się wkupić w łaski klubowiczów, żeby poczuć przynależność do tego klubu i zarazem akceptację ze strony jego członków. Ale jeśli co chwilę mówi mi się, że moje opinie są głupie, albo, że pier**lę od rzeczy, to logo klubu na moim aucie przestaje mi się kojarzyć z miejscem, w którym mogę zasięgnąć porady, wyżalić się lub po prostu pogadać o dupie maryni... Czy wg tego co powiedziałeś, na forum też mamy być dla siebie chamscy i zamiast powiedzieć "nie zgadzam się z Twoją opinią" walnąć minusa i napisać "pie***lisz głupoty"...
  11. 4 points
    W tym roku ADAC przetestował zimówki w dwieścieszóstkowym rozmiarze 175/65R14 (TABELA). Nieco zaskakujące jest pierwsze miejsce (Vredestein Snowtrac 3), ale jednocześnie jest to potwierdzenie teorii, że rozwój opon jest szybki i nowa opona, nawet mniej renomowanego producenta, może być lepsza od opony uznanego producenta sprzed kilku lat. Pozostałe miejsca w czołówce przypadły uznanym markom i modelom (Continental WinterContact TS800, Goodyear UltraGrip 7+, Dunlop SP Winter Response, Michelin Alpin A3). A teraz do sedna, czyli CO KUPIĆ? Wrzuciłem w ceneo zapytanie: rozmiar 175/65R14 z ograniczeniem do producentów czterech modeli opon, które w teście dostały ocenę szczególnie warta polecenia (Continental, Dunlop, Goodyear, Vredestein), a następnie posortowałem po cenie. Takie podejście do sprawy pozwala wybrać oponę najtańszą z najlepszych. A więc dzisiejszym zwycięzcą jest... Dunlop SP Winter Response za 170zł, ale Continental WinterContact TS800 i Goodyear UltraGrip 7+ są tylko nieznacznie droższe. PS. Przed wyborem warto się zastanowić, w jakich warunkach najczęściej użytkujemy samochód. Jeśli jeździmy głównie po mieście, po odśnieżonych ulicach, to lepiej kupić opony dobrze sprawujące się na mokrym (najlepszą ocenę dostał Continental TS800). Jeśli mieszkamy w górach, to lepiej wybrać oponę dobrą na śniegu i lodzie (Vredestein - oceny 1,8 i 2,7)
  12. 4 points
    Wd-40 można nawet lać na wtyki, można usuwać nim czarne plamki z asfaltu, które sa na lakierze, można robić nim jeszcze wiele różnych, innych rzeczy. Jest to dobry, najlepszy preparat tego typu. Do zamków możesz go lać spokojnie, centralnie do bębenków, tam gdzie ładujesz kluczyk. I nie jest potem kluczyk brudny z tego, czy tłusty, bo to sie ładnie rozchodzi po bębenku. Po zalaniu pozamykaj kluczykiem i pootwieraj drzwi kilkanaście razy żeby sie ładnie rozeszło. -- automatycznie scalone ( 28/12/2008 o 23.29 ) -- Nie wiem co za chamski debil dał mi takiego repa za ten post "tak tak wd40 po lakierze.. po glowie sobie popryskaj" Nie wiesz cieciu, że jest to znakomity środek między innymi do usuwania plamek z asfaltu, to sie nie wypowiadaj, tylko doucz. Potwierdziło to wielu użytkowników. Debili się nie sieje, damn :[
  13. 3 points
    Witajcie po dłuższej przerwie! Ostatnio rzadko tu zaglądałem, ale peugeocik cały czas był ze mną. Choć 3 lata temu stracił status jedynego autka, to nadal wiernie służył, codziennie dowożąc mnie do pracy i nie tylko😊 Ale życie płynie naprzód i w końcu musiał nadejść ten dzień - dzień rozstania i sprzedaży wiernego lwa. Przez 10 lat wspólnie przemierzaliśmy szosy i pozostały tylko dobre wspomnienia. Przez ten czas nigdy mnie nie zawiódł. Nigdy nie było sytuacji, żeby stanął w trasie, czy nie odpalił rano. Jeśli nawet coś się psuło, to dawało wcześniej symptomy i czas na dojazd do mechanika. Złego słowa nie powiem, jeździło mi się bardzo wygodnie i trochę teraz łezka w oku się kręci... 206 już nie mam, ale pewnie teraz nawet częściej tu zajrzę, niż ostatnio - z sentymentu. 10 lat to szmat czasu! Dziękuję wszystkim za wspólne 10 lat. Za wszystkie porady, podpowiedzi, za miłe dyskusje i za te kilka wspólnych spotów!😃 Klika fotek, wspomnieniowo:
  14. 3 points
    Myślę że elektryczny ręczny który masz w renault może być problemem. Skoro pojechałeś i nagle stanoles swoim fiatem to problem jest że strony twojego chryslera. Wsadź palec w koło z tyłu i niech ktoś z twoich znajomych odpali chevroleta i ruszy fordem do przodu może ci się przypomni co było powodem zatrzymania tesli. Nasłuchuj odrazu swojego volvo ale tylko lewym uchem przy jeździe w bok.
  15. 3 points
    hej . jakiś czas temu dopadła i mnie ta przypadłość więc pstryknąłem parę fotek z naprawy tej usterki i wrzucam dla potomnych . robota jest dość prosta , ale trochę niewygodna . zaczynamy od spuszczenia płynu z układu chłodzenia ( nie trzeba opróżniać całego układu , wystarczy ok 2 l ) . następnie ściągamy przewody nagrzewnicy od strony grodzi silnika . żeby nas nie zalało w środku nakładamy kawałek szlaucha ogrodowego o śr 3/4 na górną rurkę i dmuchamy kilka razy aby wypędzić płyn chłodniczy z nagrzewnicy . następnie odkręcamy śrubkę między tymi rurkami od strony grodzi silnika ( jest dość długa więc klucz z grzechotką jest pomocny ) . kolejna rzecz to rozkręcamy śruby pomiędzy nagrzewnicą , a rurkami ( tam przeważnie jest przeciek ) . gdy je odkręcimy ( fabrycznie jest jedna ale jeżeli ktoś już wcześniej przy tym grzebał to może być nawet trzy ) , pozostaje nam jeszcze jedna śruba mniej więcej na środku tych rurek . po jej odkręceniu wyciągamy te rurki z gniazda nagrzewnicy ( trochę walki jest , ale od strony grodzi jest taka gąbka która się ugnie na tyle że można je wyciągnąć ) . uszczelki ( oringi ) można dokupić nawet w hydraulicznym ( pojechałem ze starymi oringami do hydraulika , zmierzył je suwmiarką i zapłaciłem za dwa 2 zł ) . gdy już zaopatrzymy się w nowe oringi można usprawnić trochę montaż tych rurek na miejsce ( dość ciężko je założyć ) . usprawnienie polega na nadpiłowaniu końców tych rurek tak aby zyskać ok 2 mm ( na szerokość brzeszczota ) . zakładamy oringi , wkładamy rurki , wkręcamy śruby na miejsca , zakładamy węże na nagrzewnicę , uzupełniamy płyn i powinno wszystko hulać . miłej dłubaninki :))) MOD: W załączniku dodaję wersję PDF wymiana-uszczelek-nagrzewnicy.pdf
  16. 3 points
    Jak chcesz o niego naprawdę zadbać, to zamiast tego "tuningu" zainwestuj w nowe gumy, ładne aluski, dobre hamulce, itd., a jego serducho zostaw w spokoju. Uwierz mi, że żaden dobry kardiolog nie robi operacji zdrowemu sercu. Te lwiątka potrafią być naprawdę ładne i w miarę niezawodne gdy się o nie zadba. A silnika nie tykaj tym czipem.
  17. 3 points
    1.1 jest tak zamulony że raczej nie odczujesz większego zamulenia
  18. 3 points
    Tekst oryginalny: "Części kupowane są w hurtowniach niemieckich, więc ich jakość jest dużo wyższa niż ta, która oferowana jest w aukcjach internetowych." Tłumaczę: "W hurtowniach niemieckich od rodowitego Niemca (20 pokoleń wstecz) czystej krwi Aryjczyka który zalewa się łzami i błaga abyśmy tych najwyższej klasy łożysk nie kupowali bo odłożył je dla córki na wesele a jak już sprzeda to eskortuje Nas do samej granicy gdzie próbuje jeszcze odkupić te łożyska za 3 razy tyle co przed chwilą sprzedał, a gdy się nie zgadzamy to gratuluje Nam zakupu i odprowadza maślanymi oczami gdy odjeżdżamy w kierunku zachodzącego słońca (pdk)"
  19. 3 points
  20. 3 points
    Jeśli chodzi o koszty utrzymania nie różnią się od innych aut. Ja kupiłem córce właśnie 2,0 i córka jeździ 90% po Warszawie odcinki 5-20km i średnie spalanie ma na poziomie 9l/100km co uważam za sukces. A dodatkowo bezpiecznie się wyprzedza bo ma bardzo ładne przyspieszenie. Przy takiej kwocie nie masz co szukać w komisach, szukaj od prywatnego sprzedawcy, sporym wydatkiem będzie po zakupie wymiana rozrządu jeśli nie będzie udokumentowanego serwisu i ewentualnie wymiana/naprawa belki tylnej, stan przewodów hamulcowych, tarcze i klocki, sprzęgło ewentualnie wahacze i opony. Koszty mogą sięgnąć drugie 5-7 tysięcy w zależności od stanu auta. Najważniejsza sprawa to sprawny dach, musi się płynnie otwierać i zamykać bez zacięć i bez dziwnych dźwięków. Jeśli sam nie masz wiedzy o autach lub nie umiesz stwierdzić czy coś dolega autu to musisz zabrać kogoś kto się zna, niestety to tyczy się wszystkich samochodów wszystkich marek w tej cenie, są to auta około 15 letnie i starsze więc koszty ewentualnych napraw mogą sięgnąć ceny auta. Nie wszystkie wymienione sprawy będą musiały być zrobione od razu, ale np w ciągu roku, wiele spraw są to eksploatacyjne rzeczy więc normalne, że trzeba wymieniać. Ważne by kupić auto ze świadomością co jest do zrobienia i ewentualnie jeśli się uda to za odpowiednią cenę, by nie przepłacić. Sumując, dokumentacja pochodzenia, serwisowa, cepik, weryfikacja stanu ogólna i mechaniczna, układ kierowniczy i zawieszenie czy nie ściąga, czy nie stuka, czy nie ma błędów czyli czy nie świecą się kontrolki, jak odpala jak pracuje motor, jak się rozpędza jak hamuje to wszystko może powiedzieć o stanie egzemplarza. Zapomniałem o ubezpieczeniu, na pewno za 2,0 będzie więcej niż za 1,6, ale frajda mniejsza, dodatkowo czy masz kogoś z dużymi zniżkami kto weźmie na siebie część lub całość własności auta i ubezpieczy ze zniżkami (np rodzic). Bez zniżek za samo OC możesz zapłacić nawet 3000zł i więcej z AC może wyjść prawie tyle co warte auto, wiem paranoja. Dla przykładu biorąc na siebie auto płacę za OC+AC+NNW 1500zł za 206CC 2,0 z 2001, ale mam tam ochronę zniżki więc szkoda nie wpłynie na utratę zniżki na pozostałych autach, jakby córka chciała sama ubezpieczyć za ten sam pakiet chcieli 4500zł.
  21. 3 points
    Pilne pytane. Proszę o pomoc. Potrzebuję wyczerpującej odpowiedzi. Z góry dziękuję. Jakiś czas temu zacząłem podejrzewać swoją żonę o zdradę. Skąd się dowiedziałem? No bo zachowywała się typowo dla takich sytuacji. Gdy odbierałem telefon w domu, po drugiej stronie odkładano słuchawkę. Miała często spotkania z koleżankami, niespodziewane wyjścia na kawę czy po książkę. Na pytanie "z kim z naszych wspólnych znajomych się spotyka", odpowiadała, że są to nowe przyjaciółki i ja ich nie znam. Zazwyczaj czekam na taksówkę, którą ona wraca do domu, jednak żona wysiada kilkaset metrów wcześniej i resztę drogi idzie na nogach, tak że nigdy nie widzę jakim samochodem przyjeżdża i z kim. Kiedyś wziąłem jej komórkę, tylko aby zobaczyć która godzina. Wtedy ona po prostu dostała szału i zakazała dotykać jej telefonu. Przez cały ten czas nie mogłem się zdecydować, by porozmawiać z nią o tym wszystkim. Pewnie nie dowiedziałbym się prawdy, gdyby nie przypadek. Pewnej nocy żona niespodziewanie gdzieś wyszła. Ja się zainteresowałem, że coś nie tak. Wyszedłem na zewnątrz. Postanowiłem schować się za naszym samochodem, skąd był doskonały widok na całą ulice, co pozwoliłoby mi zobaczyć, do jakiego samochodu wsiądzie. Kucnąłem więc przy swoim 206 i nagle z niepokojem zauważyłem, że tarcze hamulcowe przy przednich kołach mają jakieś brunatne plamy, podobne do rdzy. Proszę mi odpowiedzieć, czy ja mogę jeździć z takimi tarczami hamulcowymi, czy trzeba je stoczyć? Jeżeli natomiast trzeba ja wymienić, to czy można zamontować tańszy zamiennik, a nie oryginalne, a jeżeli tak, to które najlepiej?
  22. 3 points
    Dobra, to teraz pokaż żonę
  23. 3 points
    Napisze to jeszcze raz dla potomnych W gti/S16 najwiekszy przyrost daje wydech przedewszystkim kolektor ponieważ seryjny jest jakimś nieporozumieniem.Samym.wydechem (całość) można spokojnie uzyskać 145hp.Do tego zwykła wkładka pipercross i program seryjnego sterownika i mamy 160hp.Myślę że to wszystko co można rozsądnego zrobić wszystkie zmiany typu ssacy ,przepustnice,wtryski,pompypaliwa itp nie maja sensu dosłownie!! Wałki również przyrostu z kosmosu nie dadzą owszem górą bedzie szedł jak zły ale stosunek przyrostu do kosztów naprawde mija się z celem
  24. 3 points
    Ostrzegam, moja odpowiedź może być długa Chcesz je wymieniać tylko dlatego, że nigdy nie były wymieniane? Czy z autem coś nie tak i kulawo chodzi? Jeśli wszystko jest ok, to ja bym je raczej zostawił w spokoju. W innym temacie wrzuciłeś wykres z hamowni i jak dla mnie to ładnie trzyma Ci moc i moment. Pamiętaj, że samochód nie jest nowy. Teraz najważniejsza sprawa, czyli wymiana wtrysków na większe. Wsadzenie większych (bardziej wydajnych) wtrysków do seryjnego silnika bardziej zaszkodzi niż pomoże. Trzeba to później wystroić (jechać do kogoś na program), bo nie będzie to jeździć poprawnie. Będzie go zalewać, problemy z odpaleniem, problemy z wolnymi obrotami, niższa moc. Będzie słabszy i będzie palił jak smok. Ecu samo nie zrobi sobie takich korekt, żeby to dobrze chodziło. To nie działa tak, że jak sie doleje paliwa, to jest lepiej. Jest odwrotnie (w seryjnym silniku). To jest nieco bardziej skomplikowane, niż mogłoby sie wydawać Ma to sens, jak ktoś idzie grubo, zakłada ,,ostre" wałki i inne cuda, robi z tego minimum 200koni i brakuje już paliwa przy strojeniu na seryjnych wtryskach. Chociaż pewnie i te seryjne wtryski od RC mają jakiś tam zapas. Podsumowując. Wymiana nawet na ,,lekko większe" bez strojenia raczej nie przejdzie. Samo strojenie na hamowni to w chwili obecnej 1,5-2k i więcej. Jest jeszcze jeden dość istotny problem. Mało kto będzie chciał sie tego podjąć, bo to nie 1.9tdi, czy 1.8T, które tunerzy robią codziennie z zamkniętymi oczami. Doswiadczenia. Chce Ci sie jeszcze czytać? Może nie peugeot, ale napisze to jako ciekawostke, która zobrazuje jak to działa na prostym silniku. Stary silnik opla na jednopunkcie. Tam wszystko było zamienne i jedno do drugiego można było sobie przekładać do woli. Corsa, astra, vectra (1.2 1.4 1.6 1.8) jeden &uj. Pojemność 1400. Założony kolektor ssacy od 1.6 (grubsze kanały), przepustnica od 1.8 (dużo większa), skrócony cały dolot o połowe, rura dolotowa też grubsza, no miał czym oddychać Teoretycznie zapotrzebowanie na paliwo było większe niż normalnie, bo cały dolot to była jedna wielka locha, wydech też miał dużo lepszy przepływ. Na seryjnym wtryskiwaczu chodził najlepiej. Na takim od 1.6 gorzej. Prawie dobrze, ale mimo wszystko gorzej, poprostu był już troche ,,przelany". Na wtryskiwaczu od 1.8 chodził już dużo gorzej. Nie pamiętam już parametrów tych wtryskiwaczy, bo to było prawie 10 lat temu, ale to nie były jakieś kosmiczne różnice w wydajności, a różnice w tym, jak silnik chodził na wtrysku od 1.4 1.6 i 1.8 były duże i bardzo odczuwalne. Sorry, za tak długie pieprzenie i pisanie też nie o peugeotach, ale mam nadzieje, że chociaż z jedną osobe to zainteresowało. Tyle odemnie
  25. 3 points
    Napewno ta konstrukcja przypomni mi się jak będę nawalony w trzy dupy i postanowie zrobic cos kreatywnego .... jeśli nie będę się logował na forum przez 2-3 tygodnie to znaczy że gdzieś machnąłem się w obliczeniach
  26. 3 points
    Nie macie nigdzie mechaników w okolicy ? Widzę coraz większy narost tematów o których pisano już w starym testamencie i wypadałoby zrobić chociaż mały serwis (filtry i olej + diagnostyka LEXIĄ a nie dziadostwem) na starcie, poszukać problemu w archiwalnych tematach (ew przedłużyć stary temat, żeby na przyszłość było wszystko w jednym miejscu) i dopiero założyć nowy.................ale na samym początku odpowiedzieć sobie na jedno, ale to zajebiście ważne pytanie: CZY MAM DO CHOLERY MINIMALNE POJĘCIE JAK ZBUDOWANY JEST SAMOCHÓD I JAK DZIAŁAJĄ JEGO PODZESPOŁY ? Jeśli odpowiedź brzmi TAK, wtedy otwieramy maskę (do np wymiany żarówek lamp tylnych można pominąć ten krok) Jeśli odpowiedź brzmi NIE, wtedy otwieramy portfel i albo jedziemy do mechanika (mamy jakiś budżet) albo kupujemy bilet miesięczny (budżet <200) Do tematu teraz: Litera => pełna diagnostyka pod pp2000 z parametrami pracy...masz elektroniczną przepustnicę + pedał gazu, do tego rzeczy które mogą nawalać jak w każdym innym. Może być tak że podpowiemy Ci systematycznie wymianę połowy auta a problem pozostanie. Filtr paliwa nie odtyka się jak mu się podoba, pompa paliwa - niskie ciśnienie to zamuł cały czas po dodaniu gazu, gaśnięcie silnika najczęściej. Gruber206 => Obstawiasz silnik krokowy i przepustnicę -> za karę miesiąc komunikacji miejskiej, silnik krokowy to tylko obroty jałowe (bez gazu), przepustnica jest na linkę i to nie diesel żeby zawalić ją nagarem tak że nie ma przelotu (a nagle jest) .......masz układ powietrza wtórnego ?
  27. 3 points
    Pampidampi - To jest sugestia. Nie jestem telepatą i nie ustalam usterek z gwiazd ani znaków dymnych. To wydaje mi się najbardziej prawdopodobną usterką (jednocześnie najtańszą w sprawdzeniu). Skoro jest informacja , że świece i akumulator były wymienione - przy jednoczesnym dołożeniu informacji , że mechanik wszystko sprawdził (zakładam , że nie ma problemu z zapowietrzaniem się układu - gdyby było inaczej to auto nie zagada po 2-3 godzinach tylko problem będzie po kilkunastu minutach. Każdy mechanik który nie specjalizuje się w DW8 zapewne w ogóle nie bierze pod uwagę zaworów i wychodzi z założenia , że regulacja jest hydrauliczna. Wystarczy przeszukać fora peugeotów i cytryn , gdzie wiele osób rozwiązuje powyższy problem poprzez właśnie "tą z założenia nic nie znaczącą pierdołę" - bo właśnie na chłopski rozum co ma niby spadek temperatury do zaworów - a jednak ma. Jak pisałem wyżej TO JEST SUGESTIA - NIE GWARANCJA. Ale w/g mnie lepiej sprawdzić i ewentualnie później szukać dalej. Zawsze zaczynam poszukiwanie rozwiązań od najbardziej prawdopodobnych ale też najtańszych. Inną metodą można wymieniać na pałę wszystko zaczynając od przodu a na końcu auta kończąc. Nie będę się tutaj podpierał na zakresach mikronów , stopni ,metrów czy innych wyliczeniach ponieważ to forum zostało stworzone do nakierowywania i pomocy a nie rzucania gołych danych teoretycznych - takie to każdy sam sobie w domu może kalkulować. Myślę , że dalsza część dywagacji nie ma sensu - tutaj kasę za naprawę wykłada właścicielka auta i to Ona musi zdecydować po jakiej linii chce podążać.
  28. 3 points
    Po drobnych zmianach zewnętrznych wyglądałem tak :mec: Później przyszedł pomysł na jakieś lepsze światło – padło na zestaw xenonów h1 8000K. Bez porównania z tym co wcześniej tam siedziało: Kolejną rzeczą, która przyszła mi do głowy był to zestaw oryginalnych spryskiwaczy często montowany w wersjach skandynawskich lub w platynowych: Żeby zrealizować ten pomysł musiałem zakupić kilka części. 1) Zderzak z listwą wyciętą na spryskiwacze ( można w swoim starym XS wyciąć otwory i efekt będzie identyczny: 2) Nakładki: 3) Dysze ( tu już przymierzyłem nakładki ): 4) Pompka: 5) Trójnik: 6) Zbiornik: 7) Gumowa podkładka, która przychodzi między pompką sprysków a zbiornikiem: 8) Śrubki do przykręcenia dysz: 9) Wąż gumowy i metalowe opaski zaciskowe ( tu już częściowo złożone z nowym zbiornikiem) Całość powinniśmy złożyć według schematu: i nr referencyjnych podzespołów: Dokładne ceny można sprawdzić w sklepie JDKulej sklep Od cen brutto możemy odjąć 15% bo taki u nich mamy upust (dla 206club.net). Operację właściwą zacząłem od zdjęcia zderzaka przedniego wraz z nadkolami przednimi [Guide] Jak zdjąć zderzak przedni Do tego wymontowałem reflektory przednie. Każdy trzyma się na 3 śrubach nr 10. Później przyszło na belkę zderzaka (przykręcona ona jest na 2 śrubach). Do niej montujemy dysze i przez nią przechodzi wąż od spryskiwaczy. Możemy już w gotowe otwory przykręcić dysze: Pamiętaj, że wypustka dyszy musi być na zewnątrz i jej ruchoma nakładka musi być wsunięta w belkę!!! ( foto niżej) Po przykręceniu dysz zabrałem się za wymianę zbiornika, do którego teraz będą podłączone 2 pompy. Trzyma się on na 1 śrubie nr 10. Po jej odkręceniu należy lekko go pchnąć do tyłu ( wysunąć go z oczka pod belką ): Po jego wyjęciu krótkie porównanie: Nie ma co się obawiać, że nie będzie pasował. Wszystko będzie ok. Ja mam wąskie błotniki i nic nie przeszkadza w jego zmianie. Po tej podmianie wszystko należy zmontować. Zaczynamy od połączenia wężyków i skręcenia ich opaskami. Podpinamy kostki od zasilania pompy spryskiwaczy szyb i reflektorów. W mojej wersji kostka sprysków była podwieszona. Wystarczyło ją tylko podpiąć. ZANIM SIĘ DO TEGO ZABIERZESZ SPRAWDŹ CZY MASZ KOSTKĘ POD SPRYSKIWACZE. Znajduje się ona przy zbiorniku spryskiwacza, zazwyczaj jest podwieszona do wężyka. Przy okazji składania auta można podmienić sobie kratkę zderzaka. Ja wcześniej zakupiłem lśniący nowością plaster miodu wraz z zaślepką na klakson: Można zmienić sobie reflektory na inne np.: z h4 na h7. Ja zmieniłem na podwójne soczewki IN.PRO z elektryczną regulacją i fantastycznym xenonem h7 8000K: Po całe tej zabawie przyszedł czas na elektrykę, tzn. na aktywację wycieraczki reflektora i automatycznych świateł dziennych ( wszystko oczywiście w BSI przez komputer). Aktywowałem światła dzienne( same się włączą po odpaleniu silnika i same wyłączą po jego zgaśnięciu) , ponieważ mogę normalnie spryskiwać szybę przednią bez włączenia spryskiwaczy przednich. Spryskiwacze zadziałają tylko jak ręcznie włączę światła. Oszczędność płynu . Kolejną rzeczą którą musimy wymienić jest moduł BSM. Ja w serii ,z racji tego, że mam światła przeciwmgielne miałem BSM B3. Niestety spryskiwacze reflektorów obsługuje tylko BSM B5 ( zwany jako bm34). Tylko w bm34 jest przekaźnik wycieraczki reflektora. (Nie kupujcie BSM B4 bo nie będzie to działało!!! Sprawdziłem na własnej skórze:P Moduł ten znajduje się pod okrywą silnika z prawej strony: Należy odłączyć akumulator i powypinać wszystkie kostki; po środku okręcić kluczem 13 śrubę; odpiąć z dołu bezpieczniki i podmienić moduł. Po całej tej zabawie wszystko wygląda tak (BSM B5 – bm34 – nr ref. 6500Y1): czas wykonania: około 4h + aktywacja na kompie $: too much I efekt końcowy: f i l m __v i d e o__ j a k__ t o __ w y g l ą d a Pozdro @ll. Dzięki za pomoc Tummi & ...Michal.
  29. 3 points
    Witam, zamieszczam instrukcje obsługi 206 bez mux'a. Widziałem wiele próśb z tym związanych, bez konkretnych odpowiedzi. Szczegółowo opisane co jak i gdzie zrobić http://www.instrukcja206.republika.pl/ PS. Prosił bym moderatora o przyklejenie wątku. =================================== Jeśli pomogłem KLIKNIJ NA "DZIĘKI":whstl
  30. 3 points
    Witam Przewertowałem całe forum w poszukiwaniu tematów zmiany tapicerki dzwi, zalazłem kilka tematów związanych ze zmianą, lecz wszystko zwiazane z pracą tapicera. Ja postanowiłem sam to wykonać (lub też spróbować). Moje wcześniejsze tematy z pytaniami jak to wykońać pozostały bez większego odzewu i konkretnych informacji. Więc przec przechodze do rzeczy: mój pug 2002 przed liftem, tapicerka dzwi uległa zużyciu więc postanowiłem wymienić na ECO SKÓRE potoczny skaj (łatwy materiał do montażu, bardzo elastyczny łatwo podatny na "modelowanie") Zaczynamy::cieszesie 1 etap : Sciągnięcie boczka dzwi : Zapraszam do zapoznania się z z tym linkiem : http://www.206club.net/showthread.php?t=35513 i mamy takie coś :good : etap 2 : przy pomocy wiertarki (lub nożyka do tapet) rozwiertujemy, obcinamy główki nitów,zgrzanych na gorąco po rozwiertaniu, obcięciu nitów mamy już oddzielony "materiał" od plastiku. etap 3 : odtłuszczamy trochę tkanine (benzyna ekstrakcyjna itp.) i zaczynamy smarować klejem obie powierzchnie (ten klej co ja używałem, trzeba było odczekać 15 min.) i mocno przycisnąć (liczy się siła ścisku) Ja to robiłem stopniowo, kawałek po kawałku, pięć takich "przystanków" do tego są potrzebne co najmniej 2 pary rąk, jedna naciąga tkanie, a druga przykłada i dociska jednoczescie formując wszystkie nierównosći. :good etap 4: (niestety nie uwieczniony na zdjeciach, z przyczyn technicznych) Jak boczek wyschnie bierzemy nożyk do tapet, i obcinamy pozostały materiał na bokach, wycinamy dziure na uchwyt w dzwiach etc. Ja to robiłem na drugi dzień po klejeniu, krewędzie dodatkowo sklepiłem SUPER GLUE po obcięciu. etap 5: Sklejenie (przyczepienie) wszystkiego do kupy. Miałem kilka pomysłów jak przytwierdzić spowrotem plastik do materiału :whstl(nity rozwiercone) hmm Wybrałem klej na gorąco (każdy wie jak wyglada) i zacząłem kleić : Nie jest to łatwe zadanie bo klej schnie (utrwadza się dosć długo) więc zajeło mi to najwięcej czasu z wszystkich prac z tym zwiazanych. Ręce też troche bolały bo trzymanie dociskanie jednej "dziury" przez kilka minut heh.. etap 6: Zakładamy boczek Myśle ze ten opis co nie co rozjaśni, ponieważ nie ma tego na forum, moze kilka informacji się przydać. aha co potrzebujemy : - materiał - nożyk do tapet - klej (ja używałem kleju MOMENT od firmy Pattex) kupiłem w Castoramie 25 zł 800ml w pełni wystarcza na dwa boczki i schowek. - kogoś do pomocy a oto efekt końcowy : (zdjęcie słabej jakości robione tel.) Jest to mój pierwszy niby GUDIE, przyjmuje opinie pochwały jak i krytyki. Pozdrawiam Maciek :victory
  31. 3 points
    aż trudno uwierzyć pomysłowo a nie tylko belka, mux i dylematy czy zmieniać opony czy też nie
  32. 3 points
  33. 3 points
    Tak, ten niebieski, to dokładnie ten, którego mieliśmy oglądać w Wołominie, nawet fotki te same. Koleś jak dzwoniłam do niego twierdził, że to autko jego dziewczyny, potem jego dziewczyna twierdziła, że oni z baru rozwożą nim żarcie do klientów, więc zeznania rozbieżne. A o srebrnym z Wieliczki to już legendy krążą, nawet ktoś tu na forum pisał, że był go obejrzeć i padaka.
  34. 3 points
    i zeby nie dymic dalej to _zamkniety
  35. 3 points
    1) simota jest ok! 2) raczej ktoś demonizował 3) każdy zrobi ale najlepiej zrobisz to sam. Jak coś to pisz do mnie na prv 5) ten dolot jest pod autko z klimą więc będzie pasował super do każdego. ja mam taki pod 1.4 8v racerlanda a ta simota jest duzo lepsza od mojego...
  36. 3 points
    Moze i racja, ze dziwnie... ale widuje sie tez pugi z 50cm batem od radiowej anteny z przodu Jak sie jezdzi czesto po miescie albo parkuje auto co godzine to chowanie magnetycznej do bagaznika za kazdym razem moze byc meczace - wiec uwazam, ze cos takiego moze byc calkiem niezlym rozwiazaniem edyta: wow znowu dostalem minusowy punkt reputacji najpierw za jednym zamachem 10 punktow od moda ktory nie zrozumial wypowiedzi a teraz nawet nie wiadomo od kogo i za co pozdrawiam
  37. 3 points
    j amysle z emoznaby bylo zostawic pomogl a punkty rep wywali. beda si ez tego rodzily nieprzyjemne konflikty. takie moje zdanie - pewnie dostane punkt na - od jakiegos statsiarza :majty
  38. 3 points
    Jakby co, to informacja o przyznanych nowych punktach reputacji pojawia się w górze ekranu przy pierwszym wejściu na forum. Żeby sprawdzić reputację - wejdźcie po prostu do panelu użytkownika. Na głównej stronie jest lista punktów, tematów i komentarzy związanych z Waszą reputacją...
  39. 2 points
    Najpierw ciągniesz do siebie i lekko w górę daszek licznika, potem wypinasz szybkę z górnych zaczepów, potem bocznych i na samym końcu dolnych. Warto spróbować najpierw ręcznie ją ustawić a jak będzie wracać do max pozycji to trzeba ją zdjąć i ponownie założyć, czasem trzeba to zrobić kilka razy żeby trafić we właściwe wskazanie. Kontrolka wg instrukcji jest od bocznych poduszek.
  40. 2 points
    Wszedł w tryb "odkurzacz":)
  41. 2 points
    W przełączniku firmy DAV, COM2000 wygląda tak (ta blaszka przypominająca kształtem kartę SIM): Po prawej płytka z przełącznika bez centralki.
  42. 2 points
    Nie pamiętam dokładnie ale bezpiecznik F23 od zapalniczki można chyba ustawić w dwóch pozycjach.
  43. 2 points
    ,,2.0 na pierwsze auto to źle" Ja tego nie napisałem A tylko, że to brzmi to troche ryzykownie. Wyjaśnie dlaczego. Zdecydowanie łatwiej zrobić sobie kuku czymś co bez trudu wyciąga 200, niż zamulaczem, który ledwo jedzie 130 z górki. Podałeś przykład swojej córki. To dobry przykład, bo młode dziewczyny jeżdżą wolno lub bardzo wolno. Generalizuje oczywiście, ale tak jest. Znam tylko jedną taką 20stoparolatke, która twierdzi, że jej chipowane audi s3 muli, a tak naprawde to strach z nią jechać, bo to Kubica w spódnicy i ciśnie 180 na lokalnych drogach. Wszystkie inne piszczą ze strachu jak widzą 100 na zegarze. W przypadku chłopaków jest zupełnie inaczej. Ryzyko bardzo wzrasta Młoda krew, testosteron, chęć rywalizacji z kumplami, co drugi ma żyłke sportowca, chęć zaimponowania i jeszcze wiele innych czynników. Przecież też kiedyś miałeś 20 lat i wiesz jak jest Taki samochód kusi i zachęca do bardzo szybkiej jazdy, próbujesz chwile jechać 200 i bardzo Ci sie to podoba, jedziesz tak pare minut, zwalniasz do 140 i wydaje sie tak wolno, jakby iść pieszo. Prędkość szybko wciąga i uzależnia. Z takim 2litrowym pugiem na pierwszy samochód jest jak z alkoholem u młodzieży, która próbuje go pierwszy raz w życiu. Wszystko jest dla ludzi i masz racje, że to co sie stanie zależy od kierowcy i tego co ma w głowie, ale jednak przy takim samochodzie ryzyko bardzo wzrastaTrzeba mieć naprawde silną wole, żeby sie opamiętać i nie próbować coraz więcej i więcej (w tym przypadku szybciej i szybciej). Lazu już wyjaśnił, że jeździ samochodem i to nie będą jego pierwsze ,,samodzielne" kilometry, więc o niego jestem spokojny
  44. 2 points
    Poniżej jak mi się wydaje całkiem dobre opracowanie, z którego mam nadzieję nigdy nie będziemy musieli korzystać. Jednak warto poznać zasady udzielania pierwszej pomocy co jak niestety się przekonałem (zabezpieczałem wypadek i rannych do przyjazdu ratowników) może okazać się przydatne. Z mojej strony do opracowania dodałbym jeszcze jedną radę. Jeśli potrzebujesz jakiejkolwiek pomocy od osób stojących wokół miejsca wypadku, nie proś ogólnie (np podajcie mi apteczkę) ale zawsze zwracaj się do konkretnej osoby. Inaczej, jak się przekonałem, nikt się zazwyczaj nie ruszy. Mówiąc krótko, jeśli to głównie ty zabezpieczasz miejsce i pomagasz rannym, to wydawaj polecenia konkretnym osobom stojącym dookoła. I przede wszystkim zachować zimną krew !!! Wypadek komunikacyjny Po zauważeniu wypadku drogowego, przed przybyciem profesjonalnych służb ratowniczych, zatrzymaj swój pojazd tak, aby nie powodował zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Nie zapomnij o zabezpieczeniu go przed kradzieżą, włącz światła pozycyjne, a jeżeli potrzeba oświetl nim miejsce wypadku. Następnie powinieneś zasygnalizować innym uczestnikom ruchu drogowego fakt wypadku poprzez ustawienie trójkątów ostrzegawczych po obu stronach miejsca zdarzenia. Odległość umieszczenia znaków ostrzegawczych zależy od wielu czynników jak przebieg drogi, ukształtowanie terenu, pogoda i widoczność, a także rodzaju drogi, od 30-50 m poza terenem zabudowanym do 100 m na autostradzie lub na drodze szybkiego ruchu. Jeśli to konieczne zabezpiecz pojazd przez przewróceniem się. Pamiętaj, że uszkodzony pojazd grozi zapaleniem bądź wybuchem, stąd obowiązuje absolutny zakaz palenia w jego pobliżu. Nie ściągaj klem z zacisków akumulatora gdyż powstała iskra może spowodować zapalenie i wybuch pojazdu. Samochody które się palą, w większości przypadków nie wybuchają tylko intensywnie się palą przez krótki czas. Aby zgasić płomienie pod maską samochodu uchyl (nie otwieraj) klapę, a następnie wprowadź całą zawartość gaśnicy. Po dostaniu się do wnętrza samochodu wyłącz zapłon i zabierz kluczyki, zaciągnij hamulec ręczny na biegu, włącz światła awaryjne. Teraz można przystąpić do udzielenia pomocy poszkodowanym. Jeżeli sytuacja nie zagraża życiu (brak tętna, oddechu, pożar samochodu) to nie ruszaj poszkodowanego. Transportem poszkodowanych w wypadku i pomocą medyczną zajmie się wykwalifikowany personel medyczny. Jeżeli istnieje na przykład groźba wybuchu samochodu należy przetransportować poszkodowanych w bezpieczne miejsce. W pierwszej kolejności należy ewakuować osoby w ciężkim stanie. W celu dostania się do rannych może zaistnieć potrzeba wyłamania przedniego fotela i przecięcia pasów bezpieczeństwa. Ocena stanu poszkodowanych Po dotarciu do poszkodowanego należy ocenić jego stan: - czy jest przytomny: czy reaguje na głos, czy reaguje na dotyk, czy reaguje na ból - czy oddycha: czy klatka piersiowa rytmicznie się unosi, czy za pomocą przyłożenia ucha do jamy ustnej i nosa daje się wyczuć strumień wydychanego powietrza - czy ma zachowane tętno: kontroli dokonujemy na tętnicach szyjnych znajdujących się po obu stronach, powyżej krtani, w zagłębieniu pomiędzy krtanią a mięśniami szyi, używając drugiego, trzeciego i czwartego palca. Nie wolno badać tętna jednocześnie na obydwu tętnicach szyjnych. Kontrola oddechu i tętna powinna trwać przynajmniej 5-10 sekund. W przypadku braku wyczuwalnego tętna i oddechu należy przystąpić do pełnej akcji reanimacyjnej. Poszkodowanemu z wyczuwalnym tętnem ale bez oddechu należy udrożnić drogi oddechowe i wykonać sztuczne oddychanie. Osobę nieprzytomną z zachowanym krążeniem i oddychaniem należy ułożyć w pozycji bezpiecznej (bocznej ustalonej). Następnie należy dokonać bardziej szczegółowej oceny stanu poszkodowanego ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak krwawienie, złamania, uraz kręgosłupa, oparzenia, wstrząs. Jeżeli sytuacja nie zagraża życiu to nie ruszaj poszkodowanego! Rys: Ocena stanu poszkodowanych Wezwanie pomocy W każdym wypadku komunikacyjnym należy jak najszybciej wezwać Pogotowie Ratunkowe oraz ekipę ratowniczą, która wyposażona w odpowiednie przyrządy umożliwi dostęp do poszkodowanych we wraku samochodu. Telefony alarmowe: - 112 - z telefonu komórkowego - 999 - pogotowie ratunkowe - 997 - policja - 998 - straż pożarna Dyspozytorowi należy przekazać następujące informacje: - dokładne miejsce wypadku - co się wydarzyło - kiedy doszło do wypadku - jaki jest stan poszkodowanych - jaki rodzaj pomocy został udzielony Nigdy nie odkładaj pierwszy słuchawki! Poczekaj na ewentualne pytania dyspozytora. Resuscytacja Dzięki akcji resuscytacyjnej zwiększamy szansę przeżycia poszkodowanego do czasu przybycia wyspecjalizowanego personelu medycznego. W przypadku zatrzymania oddychania i krążenia bardzo liczy się czas i natychmiastowe rozpoczęcie odpowiednich czynności. Do resuscytacji należą udrożnienie dróg oddechowych, sztuczne oddychanie oraz zewnętrzny masaż serca. W trakcie pełnej akcji reanimacyjnej na każde dwa wdechy powinno przypadać 30 uciśnięć mostka. Oddech i tętno powinno się kontrolować po każdych 4 cyklach. Objawami wskazującymi na skuteczność resuscytacji są: - zaróżowienie się skóry - powrót akcji serca - zwężenie uprzednio rozszerzonych źrenic - powrót spontanicznego oddechu Akcję resuscytacyjną należy kontynuować do czasu przybycia personelu ratowniczego lub do momentu odzyskania przez ratowanego czynności życiowych. Opisany schemat resuscytacji dotyczy osób dorosłych. Rys: Resuscytacja Sztuczne oddychanie Najpierw należy udrożnić drogi oddechowe poprzez usunięcie ewentualnych ciał obcych, protez zębowych, wymiocin lub pokarmu z jamy ustnej. Następnie należy wykonać odchylenie do tyłu głowy poszkodowanego. Jedną rękę układamy na czole i ostrożnie odchylamy głowę do tyłu jednocześnie pociągając drugą ręką podbródek ku górze. Aby zachować tę pozycję należy podłożyć poduszkę lub zwinięty koc pod barki. Przy podejrzeniu uszkodzenia kręgosłupa szyjnego w wypadku komunikacyjnym należy zrezygnować z odchylenia głowy! Istnieją dwie metody sztucznego oddychania: - usta-usta: jedna ręka oparta o czoło za pomocą kciuka i palca wskazującego szczelnie zaciska nos, ratujący przyciska swe szeroko otwarte usta do rozchylonych ust ratowanego i robi wydech - usta-nos: jedna ręka przytrzymuje żuchwę zamykając szczelnie usta ratowanego, ratujący szeroko otwartymi ustami obejmuje szczelnie nos ratowanego i wydycha powietrze z płuc Częstość oddychania powinna wynosić około 10-12 wydechów na minutę. Powietrze należy wydychać spokojnie, następnie wycofać swoją głowę od ratowanego obserwując ruchy klatki piersiowej. Rys: Sztuczne oddychanie Zewnętrzny masaż serca Najpierw trzeba ułożyć poszkodowanego na płaskim, twardym podłożu. Następnie ułożyć jeden nadgarstek na jednej trzeciej dolnej mostka. Drugi nadgarstek układamy na pierwszym splatając bądź unosząc palce obu rąk, aby nie spowodować dodatkowych obrażeń żeber. Wykonujemy ucisk na głębokość 3-5 cm, używając ciężaru swojego tułowia wyprostowanymi ramionami z barkami pionowo nad mostkiem. Następna faza rozluźnienia polega na zdjęciu ciężaru z mostka bez odrywania nadgarstka z miejsca ucisku, dzięki czemu klatka piersiowa wraca do pozycji wyjściowej. Częstość uciskania mostka powinna wynosić w miarę możliwości 80-100 uciśnięć na minutę. W trakcie prowadzenia zewnętrznego masażu serca może dojść do złamań żeber i mostka, co nie jest powodem do przerwania resuscytacji. Rys: Zewnętrzny masaż serca Krwotoki Do krwotoku dochodzi na skutek przerwania ściany naczynia. Utrata krwi powyżej 1,5 litra stanowi bezpośrednie zagrożenie życia. Krwotoki dzielimy na: - wewnętrzne - gdy utrata krwi następuje do tkanek i jam ciała - zewnętrzne - gdy krew wydostaje się na zewnątrz Objawami krwotoku są: - osłabienie - bladość skóry - przyspieszenie tętna - spadek ciśnienia tętniczego krwi Pierwsza pomoc przy krwotoku zewnętrznym polega na ułożeniu poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej, a jeśli krwawienie pochodzi z kończyny uniesieniu jej powyżej poziomu serca, a następnie zastosowaniu opatrunku uciskowego na miejsce krwawienia. Złamania Złamania polegają na przerwaniu ciągłości tkanki kostnej. Złamania dzielimy na: - zamknięte - gdy skóra wokół złamanej kości jest nienaruszona - otwarte - gdy dochodzi do rozerwania skóry a kość może zostać narażona na zanieczyszczenia z zewnątrz Objawami złamania mogą być: - ból, obrzęk i zasinienie nasilające się przy uciśnięciu lub próbie poruszenia kończyną - trudności w poruszaniu uszkodzoną kończyną - deformacja kształtu kończyny - w przypadku złamań otwartych widoczne odłamy kostne Pierwsza pomoc w przypadku złamań polega na: - unieruchomieniu miejsca złamania wraz z przynajmniej dwoma sąsiednimi stawami (poniżej i powyżej miejsca złamania) - zatamowaniu krwawienia w przypadku złamań otwartych Uraz kręgosłupa Uraz kręgosłupa należy do najbardziej niebezpiecznych obrażeń, w wyniku którego może dojść do uszkodzenia rdzenia kręgowego a w jego następstwie do porażenia kończyn a nawet śmierci. Uraz kręgosłupa należy podejrzewać gdy występuje: - brak lub osłabienie czucia dotyku - porażenie lub niedowład kończyn - promieniujący ból od kręgosłupa Pamiętaj aby nie przemieszczać poszkodowanego z samochodu, chyba że istnieje bezpośrednie zagrożenie życia. Należy wówczas ułożyć chorego na siebie z zastosowaniem wyciągu na szyję trzymając za brodę, co powinno zabezpieczyć kręgosłup szyjny. Pozostawiając poszkodowanego w samochodzie należy pamiętać o udrożnieniu dróg oddechowych, jednak bez odginania głowy do tyłu, ze względu na możliwość uszkodzenia rdzenia kręgowego. Oparzenia Oparzenie polega na uszkodzeniu skóry i tkanek pod nią leżących na skutek działania wysokiej temperatury, substancji chemicznych, a także prądu elektrycznego i promieniowania jonizującego. Wyróżniamy trzy stopnie oparzeń: - stopień I - zaczerwienienie skóry, obrzęk i uczucie pieczenia - stopień II - na zaczerwienionej i obrzękniętej skórze pojawiają się pęcherze wypełnione płynem surowiczym, towarzyszy ostry ból - stopień III - dochodzi do martwicy skóry na całej jej grubości, z towarzyszącym uszkodzeniem głębiej położonych tkanek jak tkanka podskórna, mięśnie i ścięgna. Krańcową formą oparzenia III stopnia jest zwęglenie tkanek. Pierwsza pomoc w oparzeniach polega na schładzaniu czystą, zimną wodą miejsca oparzenia przez okres 15-20 minut. Jeżeli odzież przylgnęła do ciała nie wolno jej odrywać. Następnie ranę osłania się jałowym opatrunkiem, nie może on jednak wywierać ucisku na miejsce oparzenia. Wstrząs Wstrząs jest stanem, w którym dochodzi do wielonarządowych zmian powstałych na skutek przedłużającego się upośledzenia przepływu, czyli perfuzji krwi w łożysku naczyń włosowatych i niedotlenienia tkanek. Objawami wstrząsu są: - silne uczucie osłabienia - niepokój - bladość skóry - zimne poty - przyspieszony i płytki oddech - przyspieszone, słabo wyczuwalne tętno - utrata przytomności Poszkodowanego należy ułożyć w pozycji antywstrząsowej. Polega ona na ułożeniu poszkodowanego na wznak i uniesieniu nóg nad poziom głowy na wysokość około 30-40 cm. Gdy poszkodowany jest nieprzytomny należy go ułożyć w pozycji bezpiecznej. Uwaga, pozycji antywstrząsowej nie wolno stosować przy podejrzeniu urazu kręgosłupa! Pozycja bezpieczna Pozycja bezpieczna czyli boczna ustalona jest stosowana w celu zabezpieczenia nieprzytomnego poszkodowanego z zachowanymi czynnościami życiowymi (oddychania i krążenie) do czasu przybycia lekarza. Aby ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej: - zegnij bliższą nogę w stawie kolanowym, wsuwając jej stopę pod kolano drugiej nogi - bliższą rękę ułóż wzdłuż ciała poszkodowanego wsuwając dłoń pod pośladek, częścią grzbietową ku górze - drugą rękę zegnij w stawie łokciowym i połóż na piersi poszkodowanego, tak aby dłoń spoczywała pomiędzy szyją a barkiem strony przeciwnej - przewróć poszkodowanego na swoją stronę jedną ręką ciągnąc za biodro, a drugą asekurując za głowę - kończynę górną, którą uprzednio włożyłeś pod pośladek wyciągnij za ramię do tyłu - odchyl głowę poszkodowanego do tyłu i zabezpiecz ją drugą ręką - nie zapomnij o konieczności kontrolowania czynności życiowych poszkodowanego Rys: Pozycja bezpieczna Zawartość apteczki Apteczka samochodowa. Obowiązujące w Polsce prawo nie nakłada na kierowców samochodów osobowych obowiązku posiadania apteczki. Każdy powinien jednak zdawać sobie sprawę, że może stanąć wobec konieczności niesienia pomocy poszkodowanym w wypadku komunikacyjnym. Wówczas odpowiednio wyposażona apteczka może zabezpieczyć ratownika przed niebezpiecznymi chorobami zakaźnymi oraz umożliwić udzielenie skutecznej pomocy. Według opinii wykwalifikowanych ratowników apteczka samochodowa powinna zawierać: - jednorazowe lateksowe rękawiczki - ochrona ratownika przed zakażeniami (HIV, wirusowe zapalenie wątroby) związanymi z krwią wydalinami i wydzielinami poszkodowanych - maseczkę lub rurkę zabezpieczającą podczas wykonywania sztucznego oddychania metodą usta-usta - płócienną trójkątną chustę, która może znaleźć zastosowanie jako bandaż lub temblak - specjalny koc (folia ratownicza) - ochrona przed utratą ciepła towarzyszącą wstrząsowi pourazowemu - elastyczne opaski uciskowe i materiały opatrunkowe: waciki, bandaże; należy pamiętać o datach ważności sterylnych opatrunków - specjalny nóż uniemożliwiający skaleczenie, który może się przydać do obcięcia pasów bezpieczeństwa lub odzieży poszkodowanych Opracowanie: Zespół MediCentrum
  45. 2 points
    http://www.206club.net/showthread.php?t=53269
  46. 2 points
    Przecież kolega tylko zapytał i powiedział
  47. 2 points
    -- automatycznie scalone ( 1/2/2009 o 23.27 ) -- Simota i stozek K&N
  48. 2 points
    Nie, zima co roku zaskakuje kierowców.
  49. 2 points
    1.4 + LPG, klima musi byc ale ogolnie mysle ze lepiej mlodszy rocznik z mniejszym wypasem ale klima musi byc !
  50. 2 points
    odradzam te tarcze !!!!!!!!!!!!!!!! Miałem brembo max w audi a3 . Hamują jak zwykłe tarcze , szybciej zdzierają klocek , pokrzywiły sie po kilku tysiach. Kup lepiej normalne tarcze, a za różnicę krate browaru moja opinia o brembo max nie jest odosobniona. Znam kilka przybadkow pokrzywnienia tej tarczy.
×
×
  • Create New...