Jump to content
ruszok

[GUIDE] montaż komputera pokładowego w bezmux

Recommended Posts

ruszok

Na samym wstępie chciałbym zaznaczyć, że jeśli ktoś chce to zrobić na szybko i byle jak to lepiej nie robić bo to się nie sprawdzi, a jeszcze coś sobie z autkiem narobicie. Do tego trzeba mieć opanowane trochę elektroniki, żeby sprawnie poszło.

 

TAK wyglądał komputerek na początku. A to co zostanie zaprezentowane tutaj to jest już wersja po poważnym dopracowaniu [chodzi głównie o opcje i stabilność]. Jeśli ktoś jest zainteresowany proszę czytać niżej. Jeśli nie to nie radzę :hyhy:

 

:idea: :arrow: Zaczniemy od tego co wszyscy lubią czyli fotki :arrow: :idea:

 

:idea: Powitanie :idea: Inspekcja oleju

3005081820qu4.th.jpg 3005081821kp5.th.jpg

 

:idea: Ekran główny. Na górze spalanie średnie, na dole spalanie chwilowe [przy 10 km/h jednostka spalania chwilowego z l/h zmienia się na l/100km]:

3005081822cv6.th.jpg

I nie dziwić się, że średnie 8.0 bo to na mieście na LPG więc oki :hyhy:

 

:idea: Spalanie średnie i prędkość chwilowa :idea: Przebieg :idea: Prędkość maksymalna

3005081823fy7.th.jpg 3005081824ho7.th.jpg 3005081825sj3.th.jpg

 

:idea: Ile spalono paliwa :idea: Ile paliwa pozostało w baku :idea: Ile kilometrów pozostało

3105082247km7.th.jpg 3105082245hc9.th.jpg 3105082246id9.th.jpg

Te trzy opcje są w jednej zakładce i są wyświetlane naprzemiennie po kilka sekund.

 

 

:idea: :arrow: Tak zwany SETUP :arrow: :idea:

 

:idea: Pomiar przyspieszenia :idea: Kasowanie liczników :idea: Ustawianie powitania

3005081826el5.th.jpg 3005081827pj0.th.jpg 3005081828df6.th.jpg

 

Dodatkowo jest menu ustawiania stałych wtrysku i drogi [tak aby mozna już było kartkowo ustawic spalanie] oraz pojemności baku. Jest również ustawienie inspekcji oleju - ilości kilometrów do wymiany...

 

 

 

:idea: :arrow: <a name="spis"></a>Spis treści :arrow: :idea:

 

1. Zakup płytki.

2. Dobranie odpowiedniego wyświetlacza [sterownik, ilość znaków, kolor].

3. Zakup potrzebnych do montażu części w sklepie elektronicznym.

4. Montaż układu dopasowującego, podłączenie czujników, test „laboratoryjny”.

5. Odpowiednie okablowanie samochodu.

6. Podłączenie komputerka do auta.

7. Odpowiednia kalibracja układu.

8. Update oprogramowania.

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

1. <a name="zakup"></a> Zacząłem od przeczesania Internetu co ciekawego można znaleźć w tym temacie. Znalazłem sklep internetowy, który sprzedaje interesujące mnie części. Najważniejsza jest dla Nas ta KLIK! płytka z przerobionym już pod komputer pokładowy procesorem. Ta wersja za 99 zł jest że tak powiem full opcja. Dostajemy płytę z potrzebnym oprogramowaniem i instrukcjami, elementy układu dopasowującego [zejście z sygnałów 12V na obsługiwane przez procesor ATmega8 5V], czujnik temperatury i oczywiście samą poskładaną płytkę.

 

2. <a name="wyswietlacz"></a>Wypadało by dobrać jakiś wyświetlacz. Standartowo jest zielony i jeśli kogoś taki interesuje to może sobie tam w sklepie od razu zamówić. Ja jestem jednak bardziej wymagający. W ruch znów poszła wyszukiwarka allegro. Wiemy tyle, że sterownik LCD to: sterownik zgodny z HD44780 i że ma to być wyświetlacz 2x16 znaków [idealnie pasuje za oryginalny zegarek]. Na allegro jest tego multum. Różne kolory. Ja osobiście wybrałem amber negative. KLIK!

 

3. <a name="elektronik"></a>Trzeba się wybrać do sklepu elektronicznego. Ja kupiłem tak:

:arrow: płytka uniwersalna

:arrow: konektorki do wlutowania w tą płytkę [do podłączenia kabli sygnałowych] – brałem 6

:arrow: taśmę kablową [coś jak taśma FDD] do podłączenia LCD – jakieś 30 cm

:arrow: wtyk goldpin, żeby wpinać taśmę z LCD do płytki

:arrow: mały radiatorek aluminiowy na LM7805 żeby się nie grzał

:arrow: trochę cienkiego kabla [ja brałem 15 m – bo np. 3 idą do lusterka i 4 do przycisków]

:arrow: wtyk LPT [żeby zrobić prosty programator]

 

4. <a name="dopasowujacy"></a>Następnie konieczne jest poskładanie tego do kupy w domu i sprawdzenie czy śmiga. Trzeba na płytce uniwersalnej poskładać układy dopasowujące sygnałów [po 3 elementy na sygnał]. Także w miarę szybko się to poskłada. Zgodnie z schematem podłączamy próbnie czujnik temp, lutujemy taśmę LCD wpinamy do płytki i jak wszystko jest w kupie to na złącze zasilanie podajemy 12V. Jak się włączy to do przodu. Jak nie to np. źle jest wpięte zasilanie LCD [u mnie pin 15 i 16 były w LCD na odwrót niż zakładał to oryginalny wyświetlacz]. Zamiana kabelków i LCD startuje.

 

 

:idea: :arrow: Schematy :arrow: :idea:

 

:idea: Programator LPT :idea: Podłączenie układu dopasowującego

schematkabelkaprogramujkd5.th.jpg schematpodlaczeniadosamth4.th.jpg

 

:idea: Podłączenie czujnika temperatury :idea: Z puga do układu dopasowujący

czujniktemperaturyyb8.th.jpg kompjb3.th.png

 

:idea: Jeśli występują jakieś zakłócenia sygnału z wtrysku lub licznika można wykonać filtr na zasilaniu [w moim pugu nie było to konieczne]:

filtrprzeciwzakluceniowna1.th.jpg

Spis treści

 

5. <a name="okablowanie"></a>Ten punkt najlepiej wykonać na spokojnie dzień przed zakładaniem komputerka do auta. Chodzi mi tutaj o przygotowanie okablowania. Ja osobiście największy problem miałem z przejściem przez drzwi i przez lusterko z kablami do czujnika temp. Trzeba przejść przez ten gumowy tunel. Kabel z komory silnika wpuściłem tunelem obok serwa. Jakie sygnały potrzebujemy:

:arrow: Pierwszy sygnał ciągniemy z komory silnika. Jest to sygnał z wtrysku [z 1 lub 2 pinu kostki kwadratowej ECU]. Potrzebujemy go do obliczania spalania. Osobiście nie jestem zwolennikiem cięcia oryginalnych kabli więc wpinałem się moimi kabelkami we wtyczki. Pamiętać należy, że jeśli mami instalację LPG to wpinamy się w emulator wtrysku [sygnał idący do ECU]. Tym samym komputerek działa na LPG i beznzynie.

:arrow: Sygnał czujnika drogi bierzemy z pinu 25 żółtej kostki licznika. Więc banalna sprawa.

:arrow: Zasilanie 12 V jest z kostki ISO [zasilanie niezależne od pozycji kluczyka].

:arrow: W stacyjce trzeba znaleźć kabel, który ma 12 V na ostatniej pozycji czyli na tej co się już rozkręca silnik. Tzw. pozycja zapłon. Włącza ono komputerek ze stanu uśpienia.

:arrow: Sygnał 12 V ze świateł bierzemy z kostki przy kierownicy [biały gruby kabel]. Jak tak podłączymy to układ będzie sprawdzał jedynie włączanie świateł. Ale sam ich nie włączy.

:arrow: Sygnał z czujnika temperatury [3 kabelki – podłączenie wg. Schematu]

:arrow: Należy również pociągnąć cztero żyłowy kabel do miejsca gdzie będą nasz trzy przyciski sterujące komputerkiem. Ja mam przyciski tam gdzie sterowanie elektrycznych szyb [lusterka manualne więc jest miejsce].

 

Na płytce jest również przekaźnik PK2. Zwiera on przy 3 km/h. Można z tego skorzystać jako automatu do włączania świateł. W tym punkcie należało by już również zamontować LCD w naszym daszku. Ja wykorzystałem troszkę czarnego plastiku [ramka otaczająca wyświetlacz] i POXIPOL [montaż].

 

:idea: :arrow: Schematy :arrow: :idea:

 

:idea: Sygnał z czujnika drogi :idea: Sygnał z ECU

defaultzq5.th.jpg schematzj1.th.jpg

Spis treści

 

6. <a name="komputerek"></a>Finałowe starcie. Podłączamy płytki. Jako, że mamy już połączone układy dopasowujące z naszą płytką ATmega to wpinamy sygnały w odpowiednie konektory. Sprawa jest czasochłonna ale proszę to robić dokładnie. Zwarcia nie są mile widziane ani przez płytkę ani przez auto. Tak jak pisałem sygnał drogi podłączamy do licznika, sygnał wtrysku bierzemy z kwadratowej kostki ECU z piny 1 bądź 2 [obojetne]. W lusterku montujemy czujnik temp chyba że zrobiliśmy to wcześniej. Montujemy przyciski np w przełączniku szyb jak ja. Podłączamy pod płytkę. Ostatnie podłączamy zasilanie całej płytki 12V i uważamy, żeby „+”em nie dotknąć radiatora z LM7805. Jak buzzer zapiszczy i się uruchomi LCD to jesteśmy w domu. Układamy kabelki tak jak powinny być, przypinamy je żeby nie latały. Robimy porządek w aucie.

 

7. <a name="kalibracja"></a>Ten punkt to już przyjemniejsza rzecz jaką jest kalibracja układu. Układ musi sobie obliczyć stała wtrysku i drogi. Najlepszy sposób to wjazd na drogę szybkiego ruchu. Zatrzymać się na poboczu. Wykasować licznik w aucie i uruchomić zliczanie na komputerku. Ruszamy i jedziemy równiutkie 10 km mniej więcej 100 km/h [dane optymalne do kalibracji – sprawdzałem prawie 2 tyg]. Jak już na liczniku autka zbliża się 10 km to przygotowujemy się do zakończenia kalibracji [wcisnąć ok gdy na liczniku puga wskoczy 10 km] i po tym zatrzymać się. Wpisujemy, że przejechano 10 km i mniej więcej ile pali auto z dokładnością do 0,5 litra [wg naszych wcześniejszych kartkowych obliczeń]. Kalibrację w razie czego można wykonać kilka razy [opis w instrukcji]. Ogólnie liczniki km liczą tak samo a prędkość oryginalny licznik troszkę zawyża. Tak ma być. Jeśli jednak spalanie będzie odbiegać troszkę od obliczonego to nie szkodzi. Po wgraniu wersji 4 sami sobie ustawimy ten współczynnik idealnie [ważne tylko żeby mieć odpowiedni pułap do zmian]. Tak więc polecam zapisać stałe na kartce i w nowszej wersji ustawić odpowiednio. Jeśli spalanie będzie za dużo poprostu zmniejszyć współczynnik INJ. Powiem tak ja troszeczkę zmieniłem, ale jest naprawdę idealnie.

 

8. <a name="update"></a>Po wykonanej kalibracji dzięki poskładanemu przez siebie zgodnie z załączonym wyżej schematem programatoramatora [5 kabelków i wtyk LPT] możemy starszym lapkiem [z portem LPT] wgrać nową wersję programu, która ma więcej funkcji. Obecnie jest to wersja 4.2 i takową posiadam. Oczywiście po to była płytka uniwersalna z konektorami i opisywanie kabli, żeby jak ktoś nie ma takiego laptopa mógł to wszystko odczepić wziąć do domu i zaprogramować na blaszaku. Dzięki temu nie ma problemu. Aczkolwiek laptopkiem jest dużo szybciej bo jedynie podłączmy wtyczkę do płytki i bawimy się. Jeśli będą nowe wersje oprogramowania z większą ilością funkcji to potem też nie ma problemu z wgrywaniem. Chwila i mamy nowe cacko. Opis jak się wgrywa itd. jest na płycie nie będę go powielał.

 

----------------------------------------------------------------------

 

PS. Pozdrawiam wytrwałych :206

 

Na 3 stronie

klik! michal77 zamieścił również fotki z montażu.

Edited by ruszok

Share this post


Link to post
Share on other sites
michal77

:eek: To chyba przerasta moje możliwości elektroniczne. :? Chyba najgorzej dla mnie to przygotować ten komputerek w domu, hmm w aucie to już bym chyba sobie poradził z montażem.

ruszok, Może jak będziesz miał czas (po egzaminach itp) to mógłbyś mi takie coś poskładać? oczywiście płacę za wszystkie części z wysyłką + twoja robocizna :)

 

EDIT

Na 3 stronie klik! michal77 zamieścił również fotki z montażu.
już są na pierwszej, jak będziesz przypadkiem przelatywał to wywal tą linijkę :P

 

--------------------------------------------EDIT------------------------------------------------------

 

Dzięki uprzejmości ruszoka, też mam komputer pokładowy :hurra:.

Chciałbym z tego miejsca podziękować za pomoc w realizacji tego fajnego urządzonka :padam: i wkleić kilka fotek z montażu :

 

Tak wygląda gotowa płytka (no może jeszcze bez radiatorka)

1011871vp3.th.jpg

 

Tak jak pisał ruszok, dobrze jest opisać lub ponumerować wszystkie kabelki (jest ich 6 i jeszcze 3żyłowy do czujnika temp. i 4żyłowy do przycisków), ja miałem jakieś kabelki numerowane.

 

Podpięcie do wtryskiwacza (tradycyjnie najpierw podłączyłem do brązowego kabelka, a trzeba było do czarnego)

1011860bv4.th.jpg dsc00080pw3.th.jpg

 

Kabelek o silnika poprowadziłem pawym błotnikiem, miałem tam więcej miejsca przy drzwiach (wyciągnięty schowek), są różne metody prowadzenia kabli o których można przeczytać tutaj http://www.206club.net/11153.htm

Tu przejście obok drzwi

dsc00082vp3.th.jpg i wyjście obok lampy do silnika dsc00081ol0.th.jpg

 

Podpięcie sygnału drogi (pin 25 żółtej kostki w liczniku)

1011861qv2.th.jpg

1011861.th.jpg

 

Czujnik temperatury (tutaj nie mam fotki miejsca montażu, ale to wiadomo że trzeba puścić obok wtyczki w czarnej gumie, która leci od drzwi do słupka i potem do lusterka prawego)

1011863pd4.th.jpg

 

Podpięcie zasilania płytki, stacyjki i świateł. Wszystko było we wtyczce od zegarka więc wystarczyło miernikiem zmierzyć i wpiąć pinami.

Opis wtyczki zegarka:

PIN 1-stałe +12V

PIN 2-masa

PIN 3-12V po stacyjce

PIN 4- 12V po światłach

1011870iq0.th.jpg 1011936vo1.th.jpg

 

Sprytnie ukryte przyciski komputera w schowku obok wyłącznika Airbagu :hyhy:

1011937hv8.th.jpg

 

Tak wygląda daszek zegarka z zamontowanym wyświetlaczem LCD

1011869go7.th.jpg 1002527wi9.th.jpg

 

 

 

Podam jeszcze stałe drogi i wtrysku po mojej kalibracji w silniku 1.4 8V

 

VSS:5006 (stała drogi)

INJ:4450 (stała wtrysku)

 

hmm Tutaj ciekawi mnie jedna rzecz odnośnie obliczania drogi, jak to się odbywa? Czy jak mam założone większe koła jak fabryczne i licznik przekłamuje mi o 5% to komputerek też przekłamuje czy jest to niezależne. Na lato mam 15'' a na zimę 13''(fabryczne). Czy na zimę muszę znowu robić kalibrację?

 

To narazie tyle :206

 

Dodam jeszcze że teraz komputer chodzi na ATMEGA32 (4x więcej pamięci niż w ATMEGA8, a co za tym idzie możliwość dodania więcej funkcji)

 

-----

EDIT:

Jest już nowa wersja softu z drugim czujnikiem temperatury (zewnętrznym), jak zrobię fotkę to wstawię.

Czekam już tylko na wersję softu z zegarkiem i będę szczęśliwy :kciuki

Edited by michal77

Share this post


Link to post
Share on other sites
ruszok

Pomoc w poskładaniu układu dopasowującego i połaczeniu go z płytką i do tego LCD... Nie ma problemu. Po sesji mogę się podjąć. Myślę że 1 - 2 dni od dojścia elementów i paczka idzie spowrotem [ w zależności jak mam zajęty dzień]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pawech

Czy ten komputerek w hdi też będzie działać ????

Share this post


Link to post
Share on other sites
michal77
Pomoc w poskładaniu układu dopasowującego i połaczeniu go z płytką i do tego LCD... Nie ma problemu.
to super :hurra:

ruszok, to jak by to miało wyglądać? np ja przelewam Ci kasę i ty zamawiasz??

Po sesji mogę się podjąć
tak w przybliżeniu kiedy to będzie? (nie mówię że mi się śpieszy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lote

Jestem w autentycznym szoku :) niezłe :) gratuluje tematu autorowi, mimo, że mi się to nie przyda ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rafał75

:padam: :padam: :padam:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cobra

Wszystko fajnie ale brakuje mi tu jakiegos namiaru na ten komputerek :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pawech

Jakie są wymiary tego wyświetlacza???? Czy mając wyświetlacz typu A (sam zegarek) będe musiał jeszcze zmieniać daszek, czy w tym się zmieści?????

Share this post


Link to post
Share on other sites
ruszok

W HDi będzie działać, nie trzeba zmieniać daszka po zwykłym zegarku. A o co chodzi z namiarami? Jest link do fotek, jest link do samej płytki jest link do wyświetlacza...

 

Wymiary wyświetlacza

 

EDIT:

michal77 dokładnie. Przelew, ja poskładam i odeślę gdzie trzeba.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cobra

Sorki, nie zauwazylem linka do plytki ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Lok

Swietna sprawa nie sadzilem , ze cos takiego jest mozliwe. Caly czas myslalem , ze nic sie nie da z tym zrobic a tu-niespodzianka. Swietna sprawa naprawde brawo :206 . A z innej strony to szkoda , bo sam to nawet nie bede probowal tego robic, bo na niczym z tego sie nie znam , moze poza kupieniem na allegro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tornado

Powiem tak: To Jest Super!

 

szkoda tylko ze sam tego nie zrobię...

Share this post


Link to post
Share on other sites
michal77

ruszok, ok to czekam aż będziesz miał czas, daj znać na PW , i podasz wtedy wszystkie Twoje dane (kwota, nr konta, imię i nazwisko itp) :)

 

nie trzeba zmieniać daszka po zwykłym zegarku
czyli jak ja mam teraz ten duży wyświetlacz (data, godz, radio, temp) to będę musiał zmienić na daszek z mniejszym otworem? czyli ten 08100004yx1.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
ruszok

One się zbytnio nie różnią więc myślę, że też sobie coś z czarnego platiku podocinasz i ładnie wejdzie :) W każdym razie ja miałem poprzednio zegark i wszedł mi LCD idealnie. Tylko dorobiłem małe czarne prostokąciki żeby zasłonić boki w daszku :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jocker_gd
Powiem tak: To Jest Super!

 

szkoda tylko ze sam tego nie zrobię...

 

hehehehe

dokładnietak samo pomyślałem - czasami jestem pełen podziwu dla ludzi, którzy maja tle cierpliwości, umiejetności no i sprytu :)

 

Dobra robota

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomkut

Na stronie komputerka pokładowego pisze, że to oprogramowanie jest za darmo. Czy mógłby mi ktoś podesłać źródła do tego oprogramowania? Jakbym znalazł czas to może udałoby mi się zrobić mniejszą tą płytkę i spróbować zamontować to u siebie w lwiątku :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cobra

tomkut, jak juz to zmontujesz to podziel sie doswiadczeniami jak to wyglada w dieselku :)

A co do oprogramowania to wydaje mi sie iz jest darmo ale jesli kupisz ten komputerek - taki gratis ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartolo

Troszeczkę dla mnie mało jest przejrzysty ten guid. Jak znajdę już lwiątko dla siebie to na pewno będzie bez mux więc bym się skusił, jak już coś to wezmę spiszę to sobie czytelnie w punktach i podeślę na pw a Ty mi potwierdzisz dokładnie. I bardzo żałuję że nie ma żądnych fotek co do tego. Ja jestem akurat wzrokowcem i jak bym to oglądnął to na pewno było by łatwiej. Elektronika to spoko sprawa tylko nigdy nie byłem dobry w rozbebeszaniu samochodu :);)

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomkut

Bartolo,

 

ja też się elektroniki nie boję, ale do rozbierania mojego lwiątka podchodzę jak do jajka ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Regand

Jezeli ktos by sie chcial podjąc montazu takiego urzadzenia we wroclawiu w HDI obojetnie czy zlozone z czesci czy kupione gotowe to zapraszam na priv :)

 

Napewno sie dogadamy... :hyhy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ruszok

Co do zdjęć montażu to co Ci mam dać? Mogę popstrykać kilka fotek. A oprogramowanie jest darmowe [ale wynikowe -nie kod]. Kod został mi udostępniony z klauzulą praw autorskich i zakazu rozpowrzechniania- konkurencja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomkut

Z tymi źródłami, to rozumiem ;) A czy plik wynikowy można bez problemów rozpowszechniać? Skoro jest darmowy, to wg mnie chyba tak. Pytam w sumie tak globalnie, może ktoś się orientuje ;)

 

Ja też bym się pisał na jakieś zdjęcia z montażu. Ja poproszę zdjęcia: w jaki sposób wpinałeś się do wtyczek w komorze silnika i w liczniku. Możesz dorzucić jeszcze zdjęcie lusterka z zamontowanym czujnikiem temperatury :206

 

A tak w ogóle to czy ktoś montował komputerek w 206 1.9D??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Plotek

A tak w ogóle to czy ktoś montował komputerek w 206 1.9D??

Mnie tez to interesuje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomkut

Żeby być ogólnie ok wobec autorów innych komputerków postanowiłem zabrać się powoli żeby zrobić to samemu :) I teraz mam kilka pytań:

 

1) w jaki sposób jest przedstawiona informacja o ilości wtryskiwanego paliwa? Czyli jak z sygnału z wtrysku odczytać ilość wtryskiwanego paliwa?

 

2) jaki sygnał jest przesyłany do czujnika drogi? czy jest to ilość impulsów proporcjonalna do ilości obrotów koła (1impuls / 1 obrót)? Czy da się na tej podstawie odczytać przebieg, prędkość, obroty, przyspieszenie?

 

3) (to chyba powinno być pytanie 1sze :) ) czy w 1.9D 1999r jest elektroniczny wtrysk? jezeli tak to czy on znajduje się również w komorze silnika?

 

Z góry dzięki za podpowiedzi :) :206 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×