Jump to content
AmeN

[GUIDE] Montaż elektrycznych szyb

Recommended Posts

AmeN

Nie mana co czekać i bierzemy się do roboty :)

Oto co musimy zakupić:

- silniczki (mam na myśli tylko oryginalne) najlepiej kupić razem z prowadnicami lub dowiedzieć się jak wygląda zębatka w mechaniźmie podnoszenia szyb i jaka jest w silniczku jaki chcemy kupić,

- około 5m przewodu dwużyłowego,

- przełącznik do sterowania szybami,

- takie małe ustrojstwa (rys. 1) aby podłączyć przewody do sterownika (6 sztuk) oraz silniczków (4 sztuki).

27151940ye6.th.jpg

Rys. 1

 

1 Etap

Szyby kręcimy, po raz ostatni :) maksymalnie do góry i zdjemujemy boczki drzwi. Opis tutaj: http://www.206club.net/1392.htm#30279

 

2 Etap

Zabieramy się za odkręcanie manualnego mechanizmu (rys. 2). Jest on umocowany na trzech wkrętach, które znajduję się od strony blachy drzwi. Wymacamy je bez problemu gorzej z ich wykręceniem tu każdy walczy jak uważa, ja radziłem sobie płaskim kluczem, a do niego wymienna nasadka krzyżakowa ze śrubokręta.

40327287zl6.th.jpg

Rys.2

 

 

 

3 Etap

Odkręcone. Widzimy mniej więcej coś takiego (rys. 3). W tym miejscu (o ile wcześniej nie sprawdzaliśmy) dowiadujemy się czy silniczek pasuje nam do zębatki którą już mamy czy jednak czeka nas przekładanie tego ustrojstwa. U mnie zainstaniała gorsza opcja czyli przekładanie i ponowne nawijanie linek. Jeśli silniczek pasuje to pomijamy etap 4.

91449464et7.th.jpg

Rys. 3

 

4 Etap

Bez paniki i bez wyjmowania jeszcze oglądamy sobie w jaki sposób są nawinięte linki na zębatkę. Po czym podważamy śrubokrętem to "kółeczko" z zębatką i naszymy linkami. Każda linka ma sprężynę i czerwony plastikowy pancerz. Teraz skracamy ten czerowny pancerz ale tylko ten który jest na krótszej lince i tylko tą jego węższą część, ja tej węższej części zosatawiłem sobie niecały centymetr (rys. 3, rys. 4). Zabieramy się za nawijanie linek na nasze "kółeczko". Linki wstępnie nawinięte, teraz trzeba to wszystko upchnąć w czarnej plastikowej obudowie. Czerowny pancerzyk dłuższej linki wkładamy w czarną obudowę i ciągniemy za krótszą linkę oczywiście "kółczeko mamy częściowo włożone w czarną osłonę. Gdy srpężyna dłuższej linki zostanie już maksymalnie ściśnięta, jedną ręką przytrzymujemy sobie "kółeczko" by nam się dłuższa linka nie odwinęła dzięki tej sprężynie, a drugą ręką ciągniemy do dołu krótszą linkę i wciskamy ten krótszy czerwony pancerzyk w czarną obudowę. Nie ma się co cackać zepsuć raczej nic nie zepsujemy, ja próbowałem cały nieskrócony czerwony pancerzyk wcisnąć, ale raz się udało, a za drugim razem popękał przy wciskaniu dlatego lepiej go od razu skrócić i się nie męczyć, a nie ma to żadnego wpływu na działanie naszego mechanizmu.

49596102hk0.th.jpg

Rys. 4

 

Etap 5

Linki nawinięte teraz dopasowujemy nasze silniczki do zębatki i przykręcamy je tymi trzema wkrętami (rys. 5)

51043523qq1.th.jpg

Rys. 5

 

Etap 6

Teraz pora na przeciągnięcie przewodów. Zdjemujemy gumową rurkę oraz boczne zaślepki i przez gumową rurkę przeciągamy przewód do wnętrza pojazdu (rys. 6, rys. 7). Od strony pasażera przebiega to bezproblemowo, gorzej jest u kierowcy i trochę spanikowałem bo żadnego dojścia nie było, wyjąłem zaślepkę, nawiew boczny, regulację świateł, osłonę bezpieczników i nic, a jak się później okazało zupełnie nadaremnie. Od strony kierowcy należy "wciskać" przewód do kabiny do momentu aż sam nam się ukaże w okolicy pedałów. Wyjmujemy schowek w tunelu środkowym, podnosimy mieszek gałki zmiany biegów, wywalalmy zaślepkę od przełącznika szyb oraz podważamy zapalniczkę (nie udało mi się jej wyjąć) aby odłączyć wtyczkę. Przewody puszczamy tunelem środkowym, nie ma z tym żadnych problemów ani niespodzianek.

80281023uq8.th.jpg

Rys. 6

58695745ah0.th.jpg

Rys. 7

 

Etap 7

Przewody puszczone długość ich już znamy więc odcinamy co nam niepotrzebne i produkujemy końcówki do przewodów (rys 8 ). Do silniczków kupiłem wtyczki 20zł/szt oryginalne używane, bo strasznie ciężko jest się dostać do styków w silniczkach, natomiast przy przełączniku nie ma z tym żadnego problemu więc oszczędziłem sobie wydatku i sam je zmontowałem. Radzę wyjąć bezpiecznik nr 23 (od zapalniczki) gdy będziemy robić zaislanie do naszych szyb (straciłem dwa bezpieczniki w tym miejscu). Środkowy przewód z wtyczki do zapalniczki (rys. 9) to +, grubszy przewód z boku to -, a cienki szary z boku to + odpowiadający za oświetlenie i działa przy włączonych światłach. Wybrałemy grubsze przewody. Podpinamy się i na końcach również montujemy te małe ustrojastwa, które pozwolą nam na wpięcie się do styków przełącznika.

95au7.th.jpg

Rys. 8

93ha4.th.jpg

Rys. 9

 

 

Etap 8

Korzystając ze schematu (rys. 10), który wykonał któryś z naszych forumowiczów podłączamy do przełącznika (rys. 11) zasilanie oraz przewody silniczków. Te ostatnie możemy zamieniać + z - jak kto woli podnosić/opuszczać szyby, przycisk w dół szyba w dół czy na odwrót to w tym miejscu mamy możliwość ustalenia tego. Całość podłączona tak by się prezentowała (rys. 12). Wiem, wiem, totalna amatorka, ale tego w końcu nie widać i działa bez zarzutu, a co najważniejsze minimalnym kosztem.

beznazwy1fb2.th.jpg

Rys. 10

96tr5.th.jpg

Rys. 11

97ep7.th.jpg

Rys.12

 

Etap 9

Podpianmy zapalniczke i montujemy całą resztę na swoim miejscu i cieszymy się śmigającymi szybkami za dotknięciem palca (rys. 13) :D Jeszcze jedna droba sprawa jeśli włożymy bezpiecznik w to samo miejsce to szyby będą nam działały non stop a co za tym idzie i podświetlenie przełącznika będzie non stop nam świecić. Wystarczy przełożyć ten bezpiecznik o jedną nóżkę wyżej, a szyby i zapalniczka będą nam działały dopiero po przekręceniu kluczyka lub przy działającym silniku. Standardowy bezpiecznik 20A w zupełności sobie radzi mnie on się nie przepala więc nie widzę powodu by dawać większy. Zaślepienie dziurek po korbach zostawiam już waszej inwencji twórczej bo pisząc ten tekst otwory po korbach świecą mi w drzwiach :)

98av9.th.jpg

Rys. 13

 

 

Co do czasu to wszystko zależy od tego ile osób to robi, jak zwinne palce posiadają, cierpliwość itp. itd. Osobiście za pierwszym podejściem nawinięcie tylko jednego "kółeczka" zajęło ponad 5h, a przy drugim podejściu w tym samym czasie zrobiłem całe drugie drzwi oraz okablowanie, podłączenie wszystkiego i posprzątanie auta. Także początek najgorszy, a później już z górki. Mam nadzieję, że z tym guide zminimalizuje to ilość poświęconego przez was na to czasu oraz oszczędzi wam wielu nerwów i przekleństw, których sam nie szczędziłem przy tej operacji. Grunt to to że było warto!! :D

 

Kosztorys:

Silniczki z prowadnicami 60 - 120zł/jedną strone

Przewód dwużyłowy ~1,5zł/m

Ustrojstwa do styków ~30gr/szt

Przełącznik szyb 50 - 100zł

 

To by było chyba na tyle, mam nadzieję, że temat został wyczerpany i zebrany w jedym miejscu, w razie pytań lub sugesti proszę pisać :)

 

Zapomniałem dodać, nie sugerujcie się tym, że silniczki kupujecie z tego samego roku co wasze auto, bo jak się okazało na moim przykładzie nie ma reguły, że trafimy na taką samą zębatkę. Ja kupiłem z takiego samego rocznika jak mój nawet ilość drzwi taka sama i były różne zębatki. Druga sprawa silniczki od CC nie pasują do HTB i odwrotnie.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
amigo

spoko [GUIDE] :)

 

ja również robiłem sam sobie elektryczne szybki w pyziu, tylko że wtedy dodatko zrobiłem sobie elektryczne lusterka, no i korzystalem na orgnilanych wtyczkach :hyhy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ela

AmeN, :hurra:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Visterio

gratuluję - jedyne zastrzeżenia mam co do schematu przełaczniak szyb - ciężko określić który pin wyjściowy do szyby lewej (i analogicznie do prawej) jest +, a który - bo to zalezy w którą strone guzik naciśniemy przecież ;P

Share this post


Link to post
Share on other sites
tygrysek8027

Cześć

Piszesz o nawijaniu linek na koleczko z zębatka, a czy rozwiercałes nity w tych prwadnicach i na wyciagałes je z drzwi zeby nawinać te linki a czy nawijałes bez wciągania tych prowadnic z drzwi???

Share this post


Link to post
Share on other sites
AmeN
astrzeżenia mam co do schematu przełaczniak szyb - ciężko określić który pin wyjściowy do szyby lewej (i analogicznie do prawej) jest +, a który - bo to zalezy w którą strone guzik naciśniemy przecież

Jest schemat na kartce i jest pokazany przełącznik rys. 10 i 11 z niego nam jest jedynie potrzebne które piny odpiwadają za szyby prawe, lewe i zasilanie. Plus z minusem na danej szybie lub zasilaniu możemy zmieniać wedle uznaniania.

SL - szyba lewa SP - szyba prawa objaśniając skróty na schemacie.

 

Piszesz o nawijaniu linek na koleczko z zębatka, a czy rozwiercałes nity w tych prwadnicach i na wyciagałes je z drzwi zeby nawinać te linki a czy nawijałes bez wciągania tych prowadnic z drzwi???

Nic nie jest roznitowywane, wszystko jest robione w drzwiach i niczego nie niszczymy, bezinwazyjna metoda, nie polecam próbowania wymiany całości tzn całości mechanizmu plus prowadnice. Wszystkie połączenia trwałe takie jak nity pozostają nietknięte. Interesują nas same wkręty trzymające mechanizm podnoszenia szyb. To zdjęcie prowadnicy na kamieniach to ta którą kupiłem razem z silniczkami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ZIOMALKA

bardzo ładnie, gratuluję :hurra:

teraz myśl nad wersją tylnych szyb elektrycznie otwieranych :hyhy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
cichy1024
Środkowy przewód z wtyczki do zapalniczki (rys. 9) to + natomiast te po bokach to - ja wybrałem te grubsze bo szary miałem cieńszy.quote]

 

pozwole Cie poprawic masz racje srodkowy kabelek jest to plus, ale ten cienki rowniez jest to plus gdyz jest to podswietlenie zapalniczki i zalacza sie jedynie ze swiatelkami, a drugi gruby to jest minus tak jak pisales

Share this post


Link to post
Share on other sites
AmeN

cichy1024 wielkie dzięki za wyjaśnienie, teraz już wiem czemu u mnie były dwa minusy wszystko robione bez kluczyka i świateł. Już poprawiam opis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tufu

teraz na mnie kolej z szybkami:)dobry guide:)napewno mi pomogl w czesci teorii:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
T4C!X
nie polecam próbowania wymiany całości tzn całości mechanizmu plus prowadnice

 

Mnie "inwazyjna" metoda zajęła 20 min na stronę, nie liczę zdejmowania boczku.

Nity rozwiercałem, potem podbijałem wybijakiem żeby rdzeń wyleciał a samo wyjęcie i włożenie to banalna sprawa, wszystko samo pasuje. Skręciłem spowrotem na najzwyklejsze śruby z nakretkami.

 

Jako Tip, podpowiem że kupując całe prowadnice do wymiany uważajcie żeby miały wszystkie uszka wyginane z blachy, bo często złomiarze wyciągają na hama i łamią te zaczepy, a stanowią one dodatkowe punkty oparcia i ustalenia pozycji prowadnic, chociaż da się bez nich :D

 

P.S.

W Warszawie mogę pomóc w montażu :D jak ktoś chce a nie wie jak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tufu
P.S.

W Warszawie mogę pomóc w montażu jak ktoś chce a nie wie jak.

 

szkoda ze nie w wałbrzychu hehehehe:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
T4C!X
szkoda ze nie w wałbrzychu hehehehe

 

Popytaj na forum, może ktoś z okolicy się znajdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tufu

dam rade sam:):)jakos:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
el-peugeot

a ja mam takie pytanie, które piny są odpowiedzialne za podświetlanie przycisków/włączników ( wersja mux ) ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
arturartur24

Witam ja mam przełącznik szyb siedmio pinowy jaki jest do niego schemat połączeń bo jak podłącze wszystko według prezentowanego schematu sześciopinowego to odrazu wywala mi bezpiecznik jak tylko stacyjke przekręce

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

Było już na forum. Zapewne masz przełącznik z angola.... czyli "A" po prawej stronie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
DarQs_2005

W moim przypadku aby odłączyć od siebie mechanizm korbkowy trzeba było chwilowo usunąć 2 nity a następnie była możliwość oddzielenia od siebie ww części.

Jakby ktoś miał problemy z montażem istnieją 2 rodzaje (nazwijmy to) ślimaków/rolek, na których nawinięta jest linka od prowadnic szyb.

 

Rolka/ ślimak męski (z wypustkami)

 

ydEDzS.jpg

ydEDzS.jpg[/img]

 

oraz żeński (z wyżłobieniami)

NPVWp9.jpg[/img]

Edited by DarQs_2005
rozwiązanie pytania

Share this post


Link to post
Share on other sites
szczupi01

Ma ktoś może jeszcze zdjęcia i schematy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tafin

Można prosić zdjęcia i schematy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Majster002

Proszę :

 

http://catshare.net/QPcfXUMLYpMJc7KW

 

Pamiętaj aby kliknąć "dzięki" ----------------------->

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebek933

Witam. ktos ma pomysl jak zalozyc elektryczne szyby z tyłu? chodzi mi o podlaczenie elektronki (zakladam ze wlozenie silnikajest analogiczne :lol) tak zeby mozna bylo otwierac zarowno z przyciskow w tunelu jak i przyciskow ktore umiesze sobie w drzwiach

 

 

oraz jak podlaczyc krzycisk ktory uniemozliwialby otwieranie szyb z tyłu (nr 14 w servicebox http://public.servicebox.peugeot.com/docpr/affiche.do?ref=T1B992G01A&refaff=T1B%209%2092G01A&idFct=FCT0323)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mim

O elektryce do tylnych szyb jest osobny temat ;) Sam z niego korzystałem i wszystko działa, z tym że zrobiłem bez przełącznika blokady otwarcia i oryginalne przyciski na konsoli środkowej, a nie na drzwiach. Ale i to bez trudu ogarnie klubowicz _carlos-, który jest autorem tamtego tematu ;)

 

http://www.206club.net/showthread.php?t=71409

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebek933
O elektryce do tylnych szyb jest osobny temat ;) Sam z niego korzystałem i wszystko działa, z tym że zrobiłem bez przełącznika blokady otwarcia i oryginalne przyciski na konsoli środkowej, a nie na drzwiach. Ale i to bez trudu ogarnie klubowicz _carlos-, który jest autorem tamtego tematu ;)

 

http://www.206club.net/showthread.php?t=71409

 

Dzięki. Jakimś magicznym sposobem przeoczyłem ten wątek

Share this post


Link to post
Share on other sites
HunterMHDK

Ma znaczenie czy silniczki będą z 3D HB czy z 5D HB?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×