Jump to content
  • Similar Content

    • piowil3
      By piowil3
      Siema,
      Z uwagi na to iż wielu użytkowników prosiło o rozkodowanie VIN, ja sam z resztą też, zdobyłem wiedzę i pozwoliłem sobie zrobić mini poradnik, tak by każdy mógł i miał do tej stronki dostęp. Mam nadzieję, że pomogłem
      link: https://www.youtube.com/watch?v=qM7VVZ_CFpQ&t=328s
       
    • woron36
      By woron36
      Witam,
      W moim PUG-u wysiadły kierunkowskazy. Znaczy wyłączają się kiedy chcą (Niedługo będę rękę za szybę wystawiał :D) . Tak samo jest z długimi światłami. Obstawiam przełącznik zespolony. Mam chyba DELPHI ze sterowaniem radia pod kierownicą. Czy znacie jakiegoś magika który by mi to zregenerował. Nowy ponad 700 zł a to jedna dziewiąta auta  Najlepiej od razu z wymianą podjechać zostawić odebrać naprawiony. Okolice Warszawy lub Skierniewic najlepiej  Patrzyłem wymianę jest dosyć łatwa ale czas przesyłek mnie jakoś bardzo nie kręci (auto cały czas potrzebne) chciałbym to zostawić jako ostateczność. 
    • gojik
      By gojik
      Ostatnimi czasy - na forum - coraz częściej pojawiają się pytania typu:
      co to jest MUX i jak rozpoznać czy go mam w swoim samochodzie?
      Starałem się to napisać językiem dla typowych laików, tak aby każdy mógł coś z tego zrozumieć i ogarnąć. Mam nadzieję, że ta krótka wzmianka, wyjaśni odrobinę nieścisłości i rozwieje kilka mitów.
      Osoby, które uważają, iż warto byłoby coś dodać, bądź zmienić - proszę o treściwe komentarze i podpowiedzi.
       
      Co to jest MUX i po co to komu?
       
      MUX – pochodzi od słowa multiplex i dosłownie oznacza - instalację multipleksową, która niejako zastępuje tradycyjną instalację elektryczną w naszych samochodach. Oparta jest na tzw. szynie CAN (ang. Controller Area Network) - sygnały na tej instalacji „płyną” w wersji cyfrowej, w przeciwieństwie do standardowych instalacji samochodowych. CAN został wymyślony przez firmę BOSCH i zadebiutował na początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Dzięki temu rozwiązaniu, znacznie zmniejszono ilości przewodów używanych na wiązki elektryczne samochodu, zmniejszono ilość punktów połączeniowych oraz podniesiono szybkość przepływu sygnałów. Dla porównania - w latach 60’tych - długość ogólna przewodów w instalacji elektrycznej wynosiła ok. 300m, obecnie ok. 2 km. Gdyby tak dalej to wyglądało, wozilibyśmy ze sobą kilogramy miedzi i szafę bezpiecznikową Warto jeszcze podkreślić, iż nie cała instalacja jest cyfrowa w samochodzie!!! Występują tzw. główne trakcje CAN’owskie, które komunikują ze sobą poszczególne komputery i sterowniki w samochodzie. Na jednej szynie CAN może „chodzić” ok. 650 sygnałów, na CAN 2.0 ponad 2 tysiące!!! W standardowej instalacji jeden przewód miał jeden sygnał – łatwo policzyć ile trzeba przewodów aby dorównać jednej szynie CAN
       
      Tyle z podstawowej teorii, co mamy z tego w praktyce?
       
      Medal ma dwie strony - z jednej strony mamy multum funkcji, z drugiej strony multum problemów. Jak wiemy z własnego doświadczenia, im więcej elektroniki w samochodzie, tym więcej problemów. Poza awaryjnością, której samemu nie sposób usunąć poza wyspecjalizowanym serwisem, o nierzadko wielu rzeczach decyduje komputer, która ma na celu dobro auta i swoją hierarchię wartości np. może nie pozwolić na włączenie np. ogrzewania szyby, gdy akumulator jest rozładowany, a silnik pracuje na wolnych obrotach. Dlatego mogą występować kaprysy naszego autka – dzisiaj nie działa, jutro już jest ok
       
      Czas na pozytywy W instalacjach CAN’owskich (zwanych MUX’em), mamy o wiele więcej możliwości i funkcji do wykorzystania w naszym autku: począwszy od bezpieczeństwa, po przez prace silnika i jego podzespołów, skończywszy na naszym wygodnictwie wiele rzeczy oblicza komputer, podając nam już gotowe informacje.
      Tak jak we wszystkim, są zwolennicy sieci cyfrowych, jak i konserwatyści, którzy wolą tradycyjne instalacje elektryczne. Niestety Ci drudzy muszą pogodzić się z faktem iż technologia idzie do przodu i jest nieuniknionym, że systemy CAN wraz dziesiątkami komputerów opanują nasz samochód warto zauważyć, iż obecnie, w samochodach najwyższej klasy, sieci cyfrowe opanowały już większość instalacji elektrycznej, włącznie z wprowadzenie technologii światłowodowej (np. BMW, Mercedes).
       
      Jak rozpoznać czy mam MUX’a (CAN)?
       
      Tutaj proszę o praktyczne wskazówki dla użytkowników od forumowiczów (np. data wprowadzenia, manetki etc.)  wtedy z edytuje artykuł i dodam w to miejsce
       
      Visterio dodał:
       
      1. MUX wszedł od drugiej połowy 2001 roku!
       
      2. Jeśli masz 1.4 HDI - to na bank jest to MUX, bo innych nie było!
       
      3. Jeśli masz zegary (licznik) na jedną wtyczkę - to masz MUX'a (jak na dwie to bez MUX'a)!
       
      4. Jak zdejmiesz tą zaślepkę od bezpieczników wewnątrz pojazdu (tam gdzie również BSI jest) to jest tam mnóstwo kabli idących do BSI. Na nich są papierowe "metki" - więc spójrz na nie, jeśli będziesz miał MUX'a, to będzie napisane na metce "MUX", a jeśli nie, to podejrzewam, że będzie coś innego (raczej słowa MUX nie będzie) ;]
       
      5. Jeśli nie masz MUX'a, to Twoje manetki wyglądają tak:

       
      a jeśli masz MUX'a, to wyglądają tak:

       
       
      Ja mogę jeszcze dodać na koniec od siebie, że jeżeli kiedykolwiek przyjdzie Wam grzebać w elektryce samochodowej, w celu podłączenia czegoś, unowocześnienia etc., uważajcie na pary cieniutkich przewodów, które zazwyczaj są ze sobą wzajemnie splecione (a’la warkocz u kobiet ) to właśnie jest CAN -> nie ciąć, nie rwać, nie podłączać nic do nich, najlepiej nie ruszać
      Światłowód w naszych pugach nie występuje, ale np. w BMW 7 (najnowsza seria) przypomina on linkę hamulcową z rowera – taki sztywny i mało elastyczny tutaj również: „nie ciąć, nie rwać, nie podłączać nic do nich, najlepiej nie ruszać”
       
      PS jeżeli coś mi się przypomni, to najwyżej dodam
    • uo99
      By uo99
      Witam.
      P 206 SW, 2003r, 1.4 HDI, (chyba) MUX
      Do rzeczy:
      -bywa, że światła drogowe ("długie") same się wyłączają;
      -lewy kierunkowskaz miga 2x szybciej (wymieniłem żarówkę) na przemian ze światłem (lewym) tylnym (inne kier. działają);
      -prawy kier. działa jak chce (sam się wyłącza);
      -jadąc przy wyłączonych światłach mijania te same włączają się i wyłączają
      -bywa, że przy włączaniu silnika światła mijania włączają się same
       
      Pytanie: da radę samemu to naprawić? Przełącznik zespolony padł?
      W ostateczności, czy znacie sprawdzonego i dobrego elektryka (Gliwice, T. Góry i okolice)?
      Pozdrawiam.
    • *M-A-X*
      By *M-A-X*
      Witam
      -Chciałbym zapytać czy jeśli posiadam [te nieszczęsne] manetki zespolone(bez pilota radia) które kosztują fortunę a muszę je wymienić bo działają jak chcą - co nie pozwala na normalną jazdę. To czy mogę wsadzić tam manetki z pilotem(bo takie mogę "okazjonalnie" kupić)
       
      -Czy samo włożenie i wpięcie przełączników wystarczy bo słyszałem że należy je programować ze względu na MUX który mam bo inaczej komputer nawet nie "wie co tam siedzi"...
       
      - PS. jeśli ktoś ma owe manetki i chce je sprzedać to chętnie rozważę każdą propozycję
beazee

Numer seryjny przełacznika zespoonego (COMM)

Recommended Posts

beazee

Czym różnią się przełaczniki zespolone? (Pug 206, 2002)

 

Przegladam aukcje i najczesciej sprzedawcy (nowych) prosza o numer VIN by potwierdzic zdatnosc...

Skad te roznice? Co za róznice?

206/307/406 maja to samo, tak?

 

Komu moge podać swoejgo VINa? :)

 

Dzięki, pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
chaos

bagatelna roznica, bo byly dwa rozne przelaczniki zespolone, jeden do bezmuxa, drugi do muxa. Vin wyjasnia jaka wersje posiadasz. Co do pytania co to jest mux, odsylam o encyklopedii

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fidel

W MUXowych 206 były montowane przełączniki dwóch różnych producentów, ale można je stosować zamiennie. Np. ziachu miał dev, a zamontował delphi i wszystko działało.

Nie musisz nikomu podawać VINu. Tylko przed kupnem przełącznika sprawdź, czy obsługuje wszystkie funkcje, jakich potrzebujesz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kocurr
206/307/406 maja to samo, tak?

Teoretycznie cała grupa PSA jedzie na jednym przełączniku. Ale na pierwszy rzut oka. Bo szczegółach, w zależności od obsługiwanych funkcji czy układu elektrycznego różnią się. Chodzi o daleko idącą unifikację ale nie jest tak, że wszędze wkładają dokładnie to samo :P

 

VIN możesz dać do sprawdzenia w temacie KLIK KLIK - aby się dowiedzieć coś więcej o aucie. Możesz uzyskać numer referencyjny danej części (ale to zdaje się dostępne jest w darmowym dostępie do Infoteca) hmm

Share this post


Link to post
Share on other sites
beazee
Co do pytania co to jest mux, odsylam o encyklopedii

dzieki stary za troske :P

 

Przegladam przelaczniki i natrafiłem na:

6242.65

6242.30

6242.31

6242.C2

6242.J5

6239.JR

6239.QZ

6239.WQ

6239.P2

6239.P3

6239.Q3

6239.Q4

6239.Q0

6239.Q1

 

Skoro (przynajminiej) tyle numerów wymyślili dla dwóch: dev albo dephi - to im sie musi naprawde $%^ NUDZIĆ...

 

Niektóre mają cruise control, automatyczne światła+wycieraczki...

Zastanawiam sie po co mi to, jak mam tylko pilota do radia...

Nie bedzie przeszkadzac? Nie bedzie problemu z podłaczeniem?

 

Swojego deva wykonczylem. Po zmontowaniu - nie wykrywał poduchy.

Po miesiacu przestał trąbić.

 

A mnie teraz przeglad techniczny goni. Juz na brak trąbki mnie ulali. Musze to zrobic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fidel
Niektóre mają cruise control, automatyczne światła+wycieraczki... Zastanawiam sie po co mi to, jak mam tylko pilota do radia... Nie bedzie przeszkadzac? Nie bedzie problemu z podłaczeniem?
Nie będzie problemu. Od przybytku głowa nie boli. Jak już będziesz zmieniał przełącznik, to można przy okazji dołożyć duży wyświetlacz z komputerem (duże wyświetlacze są śmiesznie tanie w ebay.co.uk ;)).

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziachu

a jak zamierzasz tylna wycieraczke wlaczac?

jesli nie masz to ujdzie :P ale DROGO!!!

 

btw... jesli masz juz manetke radia, to mozna przelozyc - jej nie potrzebujesz nowej

tempomatu tez nei, bo nie zadziala Ci

Share this post


Link to post
Share on other sites
beazee
a jak zamierzasz tylna wycieraczke wlaczac?

aha! dzięki za podpowiedz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziachu
beazee

kurde... ale szczesliwy jestem.. :)

 

Comm jest 2 latka młodszy, wszystkie przełączniki jakoś tak ciasniej chodzą, mniej wyślizgane są...

 

Kontrolka Airbaga gaśnie, klakson pipczy...

 

Normalnie - cudo :)

 

Aaa... w koncu normalnie poduche mozna zdjąć, bez walk skomplikowanych - też sie trochę wyrobiło :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
michal77
powinien pasować czy muszę mieć konkretny podmodel przełącznika zespolonego?
Powinien pasować (czytałem gdzieś na forum, że wszystkie pasują byle do muxa). Jednak nie wiem dlaczego na servisboxie pokazuje dwa rodzaje i jest różnica 30zł:

 

6242Z6 MODUL STERUJACY 107,69 PLN

6242Z7 MODUL STERUJACY 76,81 PLN

 

Warto by było zainteresować się tym drugim bo jest niewiele droższy od tego z aledrogo ;)

kirizin,Podaj nr VIN na pw, może uda się sprawdzić który do Ciebie pasuje.

Edited by michal77

Share this post


Link to post
Share on other sites
gorion

z tego co udało mi się dowiedzieć w ASO to 6242Z7 jest obecnie zastąpiony przez 6242Z6 - tego pierwszego nie można było już zamówić mimo ze wynikał z mojego vin'u

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweeł

Odgrzewamy stery bigos :)

 

W MUXowych 206 były montowane przełączniki dwóch różnych producentów, ale można je stosować zamiennie. Np. ziachu miał dev, a zamontował delphi i wszystko działało.

Nie musisz nikomu podawać VINu. Tylko przed kupnem przełącznika sprawdź, czy obsługuje wszystkie funkcje, jakich potrzebujesz.

 

W tej chwili moja manetka jest uszkodzona. Została wymieniona kiedyś przez pierwszego właściciela. Wymieniona na złe, bo bez trybów AUTO. Niestety jest obecnie też uszkodzona, nie działa klakson, nie działa zajączek w kierunkowskazach i długich.

 

Pora więc na nowy. Co jednak ciekawe, założyłem stary uszkodzony (uszkodzony moduł od świateł mijania/drogowych) i jak się okazało, mimo że są od dwóch różnych producentów, i tak nie zadziałały. Nie działał dalej klakson ani w ogóle kierunkowskazy.

 

ASO zdiagnozowało uszkodzenie przełącznika i zaleciło zakup nowego (980zł) lub używki na Allegro.

Czy rzeczywiście mogę zakupić każdy MUXowy i powinien prawidłowo działać? Pomoże mi ktoś poszukać na Allegro, takiego współpracującego z czujnikami AUTO?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziachu

kupujesz dowolny taki jaki Tobie bedzie pasowal. na alledrgo jest mnostwo, wystarczy zeby funkcje sie zgadzaly

Pamietaj tylko ze ma byc taki z obsluga tylnej wycieraczki, bo bywaja bez (np. od 407)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×