Jump to content
Sign in to follow this  
mista1979

Oznaczenia olei silnikowych-zrozumiale

Recommended Posts

mista1979

Witam jako iz wdałem sie ostatnio w szukanie oleju do swojego auta, przeszukałem pare stron w necie oraz na forum,

i znalazłem ciekawą strone na ktorej mozemy dowiedzieć co oznacza np

10W40, 5W50

co to jest API :SL/CF

co to jest ACEA :A3/B3

 

To jest ten link http://www.commaoil.pl/olej_warto_wiedziec/

 

Dotakowo jak moge podłącze linka z tematem z forum, odnosnie

wykresu temperatury a zalecanych olei przez Peugeota

tu link z forum http://www.206club.net/showthread.php?t=35618

Myślę ze tak szeroko nie było opisane, jeśli tak niech Władze forum skasuja

Share this post


Link to post
Share on other sites
greg25

Klasa lepkości oleju - klasy olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i klasy olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Cyfra przed W oznacza temperaturę płynięcia w niskich temperaturach. Im niższa liczba, tym olej teoretycznie może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C (orientacyjnie!!). Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C. Bzdurą jest stwierdzenie, że jak mamy zalany olej syntetyczny 15W40 to jak wlejemy 0W40 to zepsujemy i rozszczelnimy silnik. Należy szukać olejów o jak najlepszych właściwościach z możliwie niską pierwszą cyfrą aby olej dotarł szybciej do smarowanych części przy zimnym rozruch.

http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/sae21.jpg

 

Kilka dodatkowzch informacjiŁ

Oleje mineralne - to mieszanina wysokowrzących (temp. powyżej 350 stopni C) węglowodorów nasyconych i aromatycznych z pewną domieszką związków heterocyklicznych otrzymana z przeróbki ropy naftowej. Jest to baza dla innych olejów. Frakcja ta stanowi zatem główny składnik niektórych olejów silnikowych, przekładniowych, hydraulicznych oraz dla smarów plastycznych.

 

Oleje półsyntetyczne - są to oleje produkowane na bazie olejów mineralnych lub pochodzą z tak zwanego procesu hydrokrakingu, który polega na poprawie własności oleju mineralnego poprzez regulację długości łańcuchów węglowodorowych.

 

Oleje syntetyczne - to oleje, których podstawowym składnikiem są substancje nie będące produktami bezpośredniego przetwórstwa ropy naftowej. Najczęściej są to syntetyczne węglowodory jak alkilowane aromaty lub inne substancje jak dwuestry, poliglikole lub silikony. Właściwości takich olejów poprawiane są przez różnego rodzaju dodatki uszlachetniające. Oleje te są znacznie stabilniejsze termicznie i mogą pracować w podwyższonej temperaturze i dużych naciskach na smarowane powierzchnie.

 

Jak widać nie istnieje coś takiego jak olej półsyntetyczny! A jest to tylko olej mineralny o poprawionych własnościach, aby nie rozpruwał nowszych już trochę zużytych konstrukcji silnikowych (bo wtedy zazwyczaj do użycia powinno wprowadzić się właśnie półsyntetyk).

 

A tutaj wicej technicznych informacji, które dadzą pogląd które firmy rzetelnie piszą, co za olej nam wciskają. Poczytajcie zresztą sami:

http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=6367&postdays=0&postorder=asc&start=0

Share this post


Link to post
Share on other sites
G-T-C

Czy ktoś wie jakiej jakości wg API i w jakiej klasie ACEA powinien być olej silnikowy w 1,9D? Nie mam instrukcji obsługi, a w tej którą mam na komputerze jest nie zrozumiałe dla mnie

 

---------- Po chwili dodano... ----------

 

Chyba w końcu sam znalazłem ale jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić : API: CF ACEA: B3 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ania_i_krzys

A jak te oznaczenia mają się do oleju Shell?? z teg co wiem Shell ma "przewrócone" oznaczenia i 5W40 i 10W40 to u niego zupełnie inne oleje...chociaż wg powyższego wskazywałoby jedynie na inne warunki pracy - przy większym "-"

Share this post


Link to post
Share on other sites
latawiec
A jak te oznaczenia mają się do oleju Shell?? z teg co wiem Shell ma "przewrócone" oznaczenia i 5W40 i 10W40 to u niego zupełnie inne oleje...chociaż wg powyższego wskazywałoby jedynie na inne warunki pracy - przy większym "-"

 

Możecie rozwinąć tą tezę?

Bo ja jakoś przy kupnie olejów SHELL nigdy nic takiego nie zauważyłem także proszę o wyjaśnienie .

Share this post


Link to post
Share on other sites
ania_i_krzys
Możecie rozwinąć tą tezę?

Bo ja jakoś przy kupnie olejów SHELL nigdy nic takiego nie zauważyłem także proszę o wyjaśnienie .

 

Tu masz linka na innego tematu...http://www.206club.net/showthread.php?t=65042&highlight=jaki+olej

 

Clubowicz pytał się jaki olej ma zastosować do swojego puga wcześniej miał Shell 10W40...

 

Wobec tej całej dyskusji zgłupiałem bo przecież pierwsza cyfra mówi o pracy w minusowych temperatzurze, ale niektórzy twierdzą coś innego...

Ja mam wlanego Totala 5W40 syntetyk więc myślałem że to samo a różnią się tylko możliwościami pracy w niskich temperaturach...

 

Możesz mi to wytłumaczć...

Edited by ania_i_krzys

Share this post


Link to post
Share on other sites
pab-lo

olejów się nie powiano zmieniać (każdy producent ma inne dodatki "najlepsze według swojej oceny :D') nigdy nie powiano się zmieniać oleju z 15W na 5W (jak już to o 5W a najlepiej zostać przy tym co się już ma) :) ja mam 5W/40

API (C dla diesla S benzynowy) i ACEA (A diesel B benzynowy) są normami jakie olej w danej klasie ma spełniać (jedna jest bodajże europejska a druga amerykańska) (ale obecnie są i tak oleje uniwersalne i wielosezonowe w większości).

Share this post


Link to post
Share on other sites
G-T-C
nigdy nie powiano się zmieniać oleju z 15W na 5W

jak byś do 20 letniego samochodu wlał 5w40 a wcześniej używał 15w40 (w sytuacji gdy producent zalecał taki właśnie olej-5w40) nic się nie stanie z silnikiem.Jedyne zjawisko jakie zajdzie to to że 5w40 jest rzadszy i pewnie by wyciekał ze starego silnika. Ale w żaden sposób mu nie zaszkodzi!

Share this post


Link to post
Share on other sites
pab-lo

oj nie zgodzę się z kolegom no ten 5W wymyje silnik tak że może spowodować jego uszkodzenie (olej zamiast być lepszy zrobi się obrazu szajs)

Share this post


Link to post
Share on other sites
G-T-C

Jeżeli silnik był przystosowany to takiego oleju to nic mu się nie stanie, po za tym to przy sprawdzaniu oleju sprawdza się nie tylko jego poziom ale również film, czyli to jak smaruje silnik. Wstawię parę artykułów na ten temat to kolega sobie jeszcze uzupełni swoją wiedzę ;)

Edited by G-T-C
literówka :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
krzychu22o

hm a jaki olej proponujecie do 2.0 HDi 2002 r 150 000 przebiegu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
latawiec

Taki żebyś skorzystał z opcji szukaj ,bo tematów o tym jest bez liku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest kris606
hm a jaki olej proponujecie do 2.0 HDi 2002 r 150 000 przebiegu?

 

A co kolega lał ,że tak powiem do tej pory?

Share this post


Link to post
Share on other sites
krzychu22o

no własnie niedawno jestem szcześliwym posiadaczem puga z silnikiem hdi w sumie to mój pierwszy disel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podstawowa wiedza na temat olejów mówi że oznaczenie oleju składa się z grupy dwóch liczb: przed "W" i po "W" .

Obydwie liczby stanowia o lepkości oleju - czym wyższa liczba tym olej jest gęstszy. Z tym że liczba przed "W" oznacza gęstość oleju w niskiej temperaturze a liczba po "W" oznacza gęstość osiągana przez olej w temperaturze referencyjnej wysokiej - o ile się nie mylę przy 105 st.C .

I lepiej stosować taki olej jak zalecany , ani lepszy , ani gorszy , ani gęstszy ani rzadszy. Jak ktos chce się przekonać co daje zastosowanie oleju Mobil 1 10W30 zamiast Castrol Edge 5W30 niech sobie kupi Audi A6 z silnikiem 2,5 TDI AKN .

Ja sie przekonałem - wiedza kosztowąła mnie około 8 tys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...