Jump to content
  • Similar Content

    • gruz95
      By gruz95
      Witam,  mam pytanie odnośnie temperatury i układu chłodzenia w 206 2.0 hdi 90 KM 2001 rok.
      Nie działa mi w ogóle wentylator przez co podczas upałów i w korkach silnik się mocno nagrzewa i temperatura podchodzi pod czerwone pole. Podczas normalnej jazdy typu 70km/h temperatura jest w miarę w normie bo wiadomo że pęd powietrza trochę schładza.
      Wentylator był sprawdzany i jest sprawny. I teraz nwm czy czujnik który załącza go to jest taki niebieski 3 pinowy pod pokrywą silnika bardziej z prawej strony ? I jakie powinno być w tym czujnku natężenie prądu ? Ogólnie jak sprawdzić czy on jest sprawny  i w jaki sposób go wyjąć ?
      Gdzie "idzie" ten czujnik, steruje nim dalej jakaś elektronika ?
      Jak jeszcze można sprawdzić dlaczego nie załącza się wentylator podczas wzrostu temperatury ? 
      Jak ktoś sie orientuję to podpowiedzcie, dzięki.
    • Kruko32
      By Kruko32
      Witajcie.

      Mam problem z demontażem bębna hamulcowego. Nie daje się go w żaden sposób ściągnąć.
      Nie jest to raczej wina ranta, gdyż do czasu kiedy rozpieprzyłem łożysko, to wcale się nie ruszał.
      Próbowałem już chyba wszystkiego. Walenia młotkiem, używania ściągacza...
      Nic nie pomogło. Skończyło się na tym że uszkodziłem łożysko i teraz koło w ogóle luźno lata, a dalej nie mogę wyrwać bębna.

      Macie jakieś wskazówki, porady? Cokolwiek?

      Pozdrawiam 
    • newluka
      By newluka
      Temat był lecz mój się trochę różni. 
      Moja 307 1.6 hdi traci moc, auto jest w wersji fabrycznej bez fap 
      Turbina jest dobra, sprawdzana u dwóch mechaników 
      Auto się nie grzeje, przynajmniej temperatura jest w normie
      Nagle przy wciśnięciu mocniej w pedał gazu, już od 3 biegu czasem 
      ale przeważnie na 5 biegu powyżej 100 km auto nagle traci moc 
      zapala się kontrolka CHECK 
      Trzeba stanąć, zgasić, odpalić ponownie aby wszystko działało 
      ale znów np. będę chciał wyprzedzić i wcisnę w pedał gazu mocniej 
      i auto przestaje jechać, w sensie traci moc, nie przyśpiesza. 
      Dzieje się tak przeważnie przy wyższych obrotach powyżej 100 km 
      Auto nie kopci, wszystko po za tym jest OK
      Co sprawdzić, co to może być, nie jest to turbo - jest dobre 
      Na kompie nic nie wyszło 
       
       
       
       
    • Madldz
      By Madldz
      Witam wszystkich
      Stoję przed wyborem 2 pugów 1.4 benzyne z 2004 roku z przebiegem 100kk autentyczny!! Oraz 2.0 hdi z 2003 z przebiegiem 189kk takze autentyczny. Wiele czytałem o tych silnikach i nie wiem który wybrać. Autko będzie głównie używane do miasta dłuższe trasy sporadycznie. Oba autka serwisowane na czas. Wersja z dislem dodatkowo po regeneracji tylnej belki. 
      Pozdrawiam
    • barti9604
      By barti9604
      Witam!
      Troszkę się na czytałem, że stożek do silników HDi nie za bardzo się nadaje bo i tak silnik nie pobiera więcej powietrza tylko tyle ile komputer za dawkuje. W związku z tym nasuwa mi się pytanie czy samo doprowadzenie zimnego powietrza coś da??? nie znalazłem tego na forum więc pytam
sebomaster

Modyfikacje silnika HDI

Recommended Posts

sebomaster

W temacie tym można wymieniać się doświadczeniami w kwestii modyfikacji silnika HDI. Zarówno modyfikacje mechaniczne jak i elektroniczne.

 

 

 

Zacznę dość ogólnikowo dzieląc modyfikacje silnika HDI na pewne etapy:

 

1. Chiptuning ECU - czyli elektroniczne podniesienie mocy. Wykorzystuje fabryczne rezerwy jednostki zwiększając m.in. dawkę paliwa

 

 

2. Modyfikacje mechaniczne - w silniku HDI na polepszenie wydajności silnika wpływa wymiana takich elementów jak:

 

* Izolacja termiczna układu dolotowego i zastosowanie w nim filtra o lepszej przepuszczalności powietrza,np: wkładka panelowa K&N, izolacja termoodporna DEI

 

* Układ wydechowy o średnicy 2,5" bez katalizatora z puszką końcową i środkowym tłumikiem przelotowym (cichsza praca przy lepszej wydajności)

 

* Intercooler - czyli chłodnica powietrza doładowanego, którą silniki HDI nie zawsze posiadają. Dzięki jej pracy temperatura w dolocie spada o kilkanaście stopni C, co przekłada się na mniejsze spadki mocy

 

* Odłączenie EGR - zawór recyrkulacji spalin kieruje część spalin z powrotem do kolektora ssącego (ekologia). Zaślepiając wężyk podciśnienia EGR auto będzie żwawiej reagowało na pedał gazu

 

* Podniesienie ciśnienia doładowania - silnik dostaje więcej powietrza w określonym przedziale czasu. W praktyce czym większe ciśnienie doładowania musi wytworzyć turbosprężarka, tym jej żywotność może być krótsza. Zwiększając doładowanie w układzie turbo należy założyć wskaźnik BOOST. Do samej operacji podniesienia ciśnienia potrzebny jest Manual Boost Controler (MBC)

 

 

 

Aby tak zmodyfikowana jednostka służyła nam długo i bezawaryjnie należy przestrzegać kilku zasad:

 

* Regularnie wymieniać olej silnikowy i filtr oleju. Można to robić co 10.000-15.000km w zależności od stylu użytkowania auta. Częste pokonywanie krótkich odcinków wiąże się z koniecznością częstszej wymiany oleju (szczególnie w zimę). Polecane oleje do tego silnika to Total Quartz 9000 5W40 lub Motul Eco-Clean C2 5W30. Filtr oleju najlepiej Purflux.

 

* Regularnie wymieniać filtr paliwa i filtr powietrza

 

* Unikać dynamicznych przyspieszeń na zimnym oleju, a także nie wyłączać auta od razu po szybkiej jeździe (1-2min na wolnych obrotach)

 

 

Oprócz tego pamiętać trzeba o wzmocnieniu kilku podzespołów w aucie stosownie do mocy. Na pewno szybciej zużyje się seryjne sprzęgło, więc najlepszym rozwiązaniem jest dorobienie wzmocnionego (Wwa Radzikowski) lub organicznego dedykowanego (ZF Sachs Performance).

 

Pamiętać też należy o układzie hamulcowym. Oprócz większych tarcz i skuteczniejszych zacisków przyda się także świeży płyn w układzie hamulcowym.

 

 

Jeśli nie wyjaśniłem wszystkiego w mojej przedmowie proszę o pytania, na które chętnie odpowiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

Tak zmodyfikowane auto w moim przypadku legitymuje się mocą 140KM i momentem obrotowym 300Nm. Przyspieszenie od 0-100km/h zajmuje około 9-10 sekund.

Share this post


Link to post
Share on other sites
krejzKarol258

a byłeś w końcu na hamowni czy to wynik czysto hipotetyczny??

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

Auto strojone na hamowni MAHA. Wynik jak najbardziej wiarygodny. Temperatura otoczenia podczas pomiarów 22' C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
papuc_2004

Hmm nom to wklej wykres

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

Niestety wykresu nie posiadam ..

Z podniecenia zgubiłem po drodze z hamowni ..

Pozostaje mi wierzyć na słowo lub złapać się na światłach ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Silv3r

Ten sprint 0-100 to jakiś imponujący nie jest... Rozumiem że buda nie jest aż tak opływowa i w ogóle to samochód ciężarowy/ciężarowo-osobowy a nie wyścigówka...

Share this post


Link to post
Share on other sites
papuc_2004

hmm zgubiłeś to poproś aby Ci przesłali na pocztę... hmm 9-10 to się musisz namachać się

lewarkiem

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomasz01
Niestety wykresu nie posiadam ..

Z podniecenia zgubiłem po drodze z hamowni ..

Pozostaje mi wierzyć na słowo lub złapać się na światłach ;)

 

Bardzo Cię proszę - napisz, że żartujesz :lol :mur

Share this post


Link to post
Share on other sites
papuc_2004

hehe to juz nie zarty :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sky
Z podniecenia zgubiłem po drodze z hamowni ..
hahaha :lol :lol2 :rotfl nie wierze.. :rotfl

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

Niebawem jadę z kumplem na hamownię ( chyba inercyjną ) to będę miał wykres..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomec
Niebawem jadę z kumplem na hamownię ( chyba inercyjną ) to będę miał wykres..

Ale po co topic kolejna kase? Firma,która zmodyfikowała Twoje auto powinna bez problemu wysłać na maila lub wydrukowac Ci do rąk właśnych wykres...

 

---------- Po chwili dodano... ----------

 

U mnie tak to wyszło :)

http://img15.imageshack.us/i/20614hdigd.jpg/

Share this post


Link to post
Share on other sites
biszkopt
Niestety wykresu nie posiadam ..

Z podniecenia zgubiłem po drodze z hamowni ..

Pozostaje mi wierzyć na słowo lub złapać się na światłach

 

radze zaspawać dziury w podłodze autka :rotfl

 

* Regularnie wymieniać filtr paliwa i filtr powietrza

 

a ja myślałem ze sportowe filtry się czyści i nasącza olejkiem, o ja głupi, zamiast tego mogłem je zmieniać niż to robić, więc jak radzisz :?

 

Układ wydechowy o średnicy 2,5" bez katalizatora z puszką końcową i środkowym tłumikiem przelotowym (cichsza praca przy lepszej wydajności)

 

o takim czymś tez nie słyszałem, przynajmniej nie tak to odbieram u mnie, więc co zrobić z tym że głośno chodzi :?

 

2. Modyfikacje mechaniczne - w silniku HDI na polepszenie wydajności silnika wpływa wymiana takich elementów jak:

 

a ja zawsze myslałem że to modyfikacja np głowicy(zawory, wałki,itp) a nie izolowanie termiczne :? hmm bo zwiększenie doładowania, czy IC lub EGR to bym jeszcze podciągnął, więc głowicy nie radzisz ruszac :??

a co z wydajniejszymi wtryskami i ciśnieniem na CR :? nie ruszać przy zwiększonym doładowaniu :?

 

1. Chiptuning ECU - czyli elektroniczne podniesienie mocy. Wykorzystuje fabryczne rezerwy jednostki zwiększając m.in. dawkę paliwa

 

a to robimy przed czy po reszcie modyfikacji, bo w końcu nie wiem hmm

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

Od odpowiadania na szczegółowe pytania są tunerzy .. ja po prostu chciałem podzielić się wiedzą z innymi, a nie ich pouczać jak Ty mnie ;)

 

Pewnie że tekst zawiera wiele nieścisłości, ale dzięki temu laikowi jest łatwiej go zrozumieć ;)

 

Oczywiście zmiany, które opisałem dążą do 140KM i 300Nm.. nie ma sensu ruszać głowicy przy takich parametrach, a i wtryski też starczą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PawelOknw
Pewnie że tekst zawiera wiele nieścisłości, ale dzięki temu laikowi jest łatwiej go zrozumieć
I dzięki temu potem taki laik plecie glupoty o "tuningu" mechanicznym i wierzy w to co piszesz....

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

Czy naprawdę te nieścisłości są na tyle duże, że zmieniają postać rzeczy?

 

Znalazłem pewien wykres, co prawda nie jest to ten ostateczny wykres. Jak da się zauważyć niektóre parametry pomiaru zostały wpisane ręcznie ( hamownia sprawna, lecz nie skalibrowana z braku czasu ). Wilgotność powietrza i ciśnienie atmosferyczne wpisane z palca. W każdym razie widać to na wykresie.

Tego właściwego na prawidłowo ustawionej ( skalibrowanej ) hamowni nie posiadam ...

 

001fxq.th.jpg Uploaded with ImageShack.us"]001fxq.th.jpg Uploaded with ImageShack.us[/url]

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomasz01
hamownia sprawna, lecz nie skalibrowana

 

Kiedyś jeden poważny tuner pokazał mi na czym polega hamowanie samochodu i jakie możliwości daje kalibracja hamowni - ten samo samochód mógł mieć od 140 do 180 KM - i to tylko i wyłącznie poprzez przestawienie jednej małej zmiennej z (przykładowo) 1,5 na 2 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

I dlatego wykres wstawiłem tylko na odczep ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
krejzKarol258

hmm skoro wykres nie ten to nie widzę sensu w jego wstawianiu...

co do modyfikacji to hmm 9 sec. do 100 km/h dzisiaj ma większość aut klasy średniej także jakoś nie wydaje mi się coś z tymi passatami czy sabb'ami ;) ale najważniejsze, że Ty jesteś zadowolony :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Silv3r

Seryjny 206 2.0HDi po czipsie ma poniżej 10s do 100... ;)

 

A Ty przecież zainwestowałeś w samochód mały domek z ogrodem...

Share this post


Link to post
Share on other sites
goodhope

kurde....

 

zejdźcie już panowie z Niego ... bo aż się głupio robi:)

Zainwestował sporo pracy,siana i zapału w swoje auto...

A co na to poradzi, że fanklub Partnera/berlingo, bardziej rozwikłać chce jak wcisnąć jeszcze pół europalety na pakę, miast jak rozpędzić szybciej ich caravany ?

 

Szukając bratnich dusz sebomaster wylądował na tym forum, uznając za słuszne kryterium silnik, jaki pod maską się znajduje.

 

(Choć silnik z 206tką, ma nie wiele wspólnego poza koncernem który go produkuje).

Rozumiem wasze oburzenie i obawę przed tym że nie długo, zaczną się rozpisywać o swoich podbojach użytkownicy Suzuki Vitary czy Fiata Ulysse bądź Scudo, ..no bo przecież i im koncern PSA zapakował HDI pod maski ..więc im także się należy.

Dalej już tylko mały kroczek do SAXO z KFX-ami, czy Poloneza z XUD9A...

 

Sam przyznam byłem i jestem we wszelkich radach i komentarzach z tym autem związanych niezwykle powściągliwy... jednak nie ze złośliwości, ale wpojonej jednej ważnej zasady.

Nie wpierdalam się w czyiś ogródek.

Już inny ogrodnik zasiał tam swoje ziarno, nie mnie jest pisane radzić jakiego nawozu używać, by lepszy plon zebrać.

 

Prawdą jest, że niektóre wypowiedzi sebomaster mają poważne luki techniczne a inne są wręcz komiczne. Aż palce swędzą by cokolwiek w związku z tym odpisać.

"but take it easy folks...take it easy" :ok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sky

można zamknąć ? :>

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

1. Wątek na forum założyłem z powodu tego, że nikt przede mną w takim stopniu nie poruszył tematu modyfikacji HDI. Są co prawda pojedyncze tematy, ale większość z nich jest śmieszna, np: stożek do HDI ;)

2. Przeszedłem przez wszystkie etapy modyfikacji, które opisałem. Przeważnie prace wykonywałem sam, a nie zlecałem firmie X za kwotę Y. Stąd moja chęć podzielenia się wiedzą z innymi użytkownikami tego forum :)

3. Nikogo nie chciałem pouczać ani oszukiwać .. w internecie piszą różne rzeczy i to czy użytkownik w nie uwierzy zależy tylko od niego. Napisałem głupoty? Nie musisz się ze mną zgadzać.

4. Proponuję by ktoś kompetentny z tego forum założył podobny temat i kompleksowo przeanalizował modyfikacje HDI. Przy okazji wszyscy dowiemy się (ja również) jakie błędy posiada mój artykuł na forum.

5. Moim zdaniem jedyna kompetentna osoba na forum, której uwagi przyjmuję z honorem to Goodhope. Jest specjalistą w dziedzinie chiptuningu HDI. W tym miejscu chciałbym mu podziękować za cierpliwość do mnie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
As306

Rozumiem, że intercooler wstawiałeś.

 

Nie wiem jak w kiosku z miejscem pod maską, ale jeżeli prowadziłeś rurę do IC to pewnie miałeś problem z filtrem powietrza ? przynajmniej u mnie jest problem bo nie mieści się (w 306) obudowa filtra... -> zatem szukam czegoś co podpasuje.

 

Może ktoś ma jakiś pomysł ?

 

co do wykresu... jak nie skalibrowany to może być różny wynik, więc nie ma co komentować, nie mniej jednak wynik realny (wiem z autopsji).

 

 

ps. zapomniałeś o jeszcze jednej ważnej rzeczy - chłodnica oleju, przy takich liczbach jest już raczej wskazana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...