Jump to content
izunia

Klima działa - wentylator nie :/

Recommended Posts

izunia

Mam taki problem, niedawno naprawiłam klimę w zakładzie, klima jest szczelna, pracuje dobrze, diagnosta klimy radził tylko sprawdzić bo nie działał pierwszy bieg wentylatora. po ok 1 minucie pracy od razu włączał się drugi bieg na chwilę, po czym kompresor się wyłączał aż do ostudzenia i po chwili sytuacja od nowa. Poczytaliśmy forum i za radą wymieniliśmy przekaźniki razem z gniazdami - stary ten od pierwszego biegu był w środku pordzewiały. Teraz po wymianie nie działa samoczynnie ani 1. ani 2. bieg. Przekaźniki na pewno dobrze wlutowane (tak samo jak poprzednie).

 

Co odpowiada za załączanie wentylatorów? Steruje tym komputer? Dodam że mam błąd antipollution fault i będę dopiero jechała na podpięcie pod komputer. Czy jakiś błąd w komputerze może blokować działanie wentylatorów podczas klimy?

 

 

Aha, sam wentylator sprawdziliśmy i po złączeniu styków 87 - 30 na jednym i później na drugim przekaźniku wentylator pracuje na obu biegach (w zależności od przekaźnika). Natomiast nie pojawia się napięcie 12V na cewce przekaźnika (jakby komputer nie dawał informacji że ma załączyć wentylator).

 

Jakie zadanie ma tutaj ten rezystor opornik wentylatora, jak go sprawdzić czy jest ok?

 

Co jeszcze sprawdzić, co może być nie tak?

 

Pozdrawiam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
michal_pom1

rezystor jest od pierwszego biegu, proponuję sprawdzić wiązki bo lubią śniedzieć

Share this post


Link to post
Share on other sites
grudi

rezystor macie dobry, bo inaczej to by wam się wentylator nie załączał po zmostkowaniu przekaźnika wolnego biegu, dla pewności możecie wyjąć wtyczkę z rezystora i zmostkować jej styki 1 z 3. Jak już to sprawdzicie to wyjmij wtyczkę z czujnika temperatury i wtedy wentylator powinien się włączyć najpierw na wolny bieg na jakieś 2 sekundy a potem na szybki bieg, wydaje mi się że po odłączeniu czujnika stacyjka powinna być na zapłonie ale nie pamiętam dokładnie, mogę wieczorkiem sprawdzić

Share this post


Link to post
Share on other sites
mkmarcin

Ja miałem ten sam problem, a dopiero naprwawienie kabli od przekaźnika 1 wentylatora dało efekt, oddałem auto do elektryka i sobie poradził.

Share this post


Link to post
Share on other sites
grudi

gdzieś na forum jest schemat tej instalacji ale jak nie znajdziesz to mogę wysłać na e-mail'a

 

Do sprawdzenia macie bezpiecznik F38 (skrzynka w aucie, trzeci od prawej na samej górze)

Share this post


Link to post
Share on other sites
izunia
gdzieś na forum jest schemat tej instalacji ale jak nie znajdziesz to mogę wysłać na e-mail'a

 

Do sprawdzenia macie bezpiecznik F38 (skrzynka w aucie, trzeci od prawej na samej górze)

 

Zerknę jeszcze na te bezpieczniki bo może faktycznie coś się upaliło przy wymianie przekaźników.

Share this post


Link to post
Share on other sites
izunia

Póki co bezpieczniki sprawdzone - wszystkie są ok. Nie mam co prawda aż F38 bo to już MUX. bezpieczników w kabinie jest mniej, ale wszystkie przeglądnięte łącznie z tymi w puszce przy silniku i są ok. Zobaczę z tym czujnikiem temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
andrew-w-w

Rezystor w tej sytuacji na pewno jest dobry (bo wentylator kręci na 1 biegu). Włączeniem przekaźnika pierwszego biegu steruje sterownik klimatyzatora. Nie jestem pewny jak to wygląda w twoim silniku i roczniku, ale u mnie drugi bieg wentylatora włączany jest tylko w celu schłodzenia chłodnicy.

Zadaniem rezystora jest ograniczenie prędkości obrotowej silnika wentylatora na pierwszym biegu (bo silnik jest jednobiegowy)

Bez schematu trudno więcej powiedzieć (dostęp do schematu będę miał dopiero jutro)

Share this post


Link to post
Share on other sites
izunia

Sprawa rozwiązana. Podpięliśmy wczoraj komputer - ten pokazał zwarcie na przekaźniku w obwodzie wentylatora, i kilka innych błędów. Okazało się że nowe podstawki pod przekaźnik miały w środku wpiętą diodę (pomiędzy zasilaniem cewki). Tą diodę z reguły ponoć daje się aby niwelować skok napięcia na cewce przy wyłączeniu. W oryginalnym gniazdku jej nie było. Po wywaleniu diody wentylatory chodzą. :) Został przy okazji jeszcze na stałe wracający błąd 0100 - przepływomierz, i to trzeba będzie sprawdzić. Dzięki za pomoc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pedro

Witam! Mam problem z wentylatorem. Mianowicie nie działa mi pierwszy bieg. Dostałem się do przekaźników i spinałem na krótko piny. Drugi bieg rusza, pierwszy zero reakcji. Co może być temu winne? Czyżby rezystor? Gdzie on się znajduje w moim aucie?

Czy to to:

http://zapodaj.net/d4a8dcc329ff.jpg.html

znajduje się w tym miejscu:

http://zapodaj.net/7cd3d840f7ab.jpg.html

 

POMÓŻCIE, elektryk już raz to robił i za długo nie podziałało. Wiem, że wymieniał rezystor pierwszego biegu. Mam jakieś zdolności, więc myślę że poradzę sobie sam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pedro

Nikt nie pomoże?

Jak odświerzę stary temat to nie ma nikogo, żeby podpowiedzieć, a jak stworzę nowy to się nasłucham, że było...

Share this post


Link to post
Share on other sites
andrew-w-w

To jest właśnie to (czyli rezystor) Mając zgrabne palce można wyjąć go bez większego trudu. Tak naprawdę w tym rezystorze psuje się szeregowo z nim połączony bezpiecznik termiczny i zwykle wystarczy wymienić sam bezpiecznik (uwaga przy lutowaniu - jak się go przegrzeje lutując to znów będzie zepsuty). Jego zwieranie raczej odradzam. Taki bezpiecznik można kupić w sklepie z częściami elektrycznymi (np http://www.tme.eu/pl/katalog/bezpieczniki-termiczne_100089/#id_category%3D100089%26 )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pedro

A jak go wyjąc? Pociągnąc, przekręcic?

Share this post


Link to post
Share on other sites
zbyniu

pociagnij on jest w gumce,jak nie to czeka cie wywalanie zderzaka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pedro
pociagnij on jest w gumce,jak nie to czeka cie wywalanie zderzaka

 

Tego się właśnie obawiam...

Share this post


Link to post
Share on other sites
andrew-w-w

Rezystor (u mnie ) jest przykręcony do obudowy chłodnicy śrubką (a może dwiema - nie pamiętam). Długi klucz nasadowy 10 i wychodzi. Trzeba się troszkę nagimnastykować żeby wtyczkę odpiąć

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pedro
Rezystor (u mnie ) jest przykręcony do obudowy chłodnicy śrubką (a może dwiema - nie pamiętam). Długi klucz nasadowy 10 i wychodzi. Trzeba się troszkę nagimnastykować żeby wtyczkę odpiąć

 

Przyjżę się temu jak się zrobi cieplej

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pedro

Czy jak wyjmę już ten rezystor to można tam coś spiąć na krótko, żeby się upewnić, że to jego wina? Tak jak się to robi w przypadku przekaźników.

Share this post


Link to post
Share on other sites
michal_pom1

w tym rezystorze zazwyczaj upala sie opornik (nie spirala tylko nad nia taki małe ustrojstwo) jak zewrzesz druty od opornika i była to jego wina to wentylatory powinny ruszyć

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pedro

Kupiłem w ASO nowy cały rezystor, bo ten co mialem był ogólnie w ciężkim stanie. Przełożyłem i teraz wentylator śmiga na obu biegach jak należy :) da się go wymienić bez zdejmowania zderzaka. Wystarczy zdjąć atrapę i mieć sprawne palce. Dodam, że aż takich drobnych rączek nie mam :)

Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jatren

Witam,

po przeszukaniu forum nie znalazłem odpowiedzi na mój przypadek niezałączania się wentylatora chłodnicy.

Mam Peugeota 206 1.4 HDI 2005r z klimą.

 

Na początku podłączyłem wentylator bezpośrednio do akumulatora, żeby sprawdzić czy w ogóle działa. - Okazało się, że załącza się normalnie.

Potem wyciągnąłem wtyczkę czujnika temperatury obok termostatu i zwarłem ją. - Wentylator załączył się na drugim biegu.

Następnie zwarłem styki przekaźnika od drugiego biegu wentylatora. - Wentylator działa.

Następnie zwarłem styki przekaźnika od pierwszego biegu. - Wentylator działa na niskich obrotach.

Sprawdziłem przekaźniki załączając je bezpośrednio do akumulatora. - Działają.

Wyczyściłem ich styki i wtyczki.

Czujnik temperatury też dobrze działa, bo porównywałem jego pomiar temperatury z czujnikiem z innego Peugeota.

Sprawdziłem przejście wszystkich bezpieczników w puszce pod maską i pod kierownicą. - Są OK.

Do tego podczas próby włączenia klimatyzacji sprężarka normalnie się załącza ale pierwszy bieg wentylatora nie. W rezultacie leci z nawiewu ciepłe powietrze.

 

Znalazłem też schemat elektryczny układu i po analizie zostało mi sprawdzić tylko połączenia sterujące przekaźnikami obu biegów wentylatora.

 

1zw0y76.png

 

Na czerwono zaznaczyłem połączenia sprawdzone.

Nie mogę jednak znaleźć lokalizacji przekaźnika w zielonym prostokącie o numerze 34.

 

Mógłby ktoś mi pomóc w jego znalezieniu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
anikam

Przekaźnik powinien być w pasie przednim obok wentylatora. Tam jest też opornik odpowiadający za pracę obu biegów wentylatora.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jatren

Witam,

w pasie przednim patrząc na przód samochodu z lewej strony znajduje się zaślepka z dwoma przekaźnikami. Jeden odpowiada za pracę wentylatora na wyższych obrotach (drugi bieg), natomiast drugi przekaźnik odpowiada za pracę wentylatora na niższych obrotach (pierwszy bieg). Za tą zaślepką są tylko te dwa przekaźniki.

Poniżej ww. przekaźników jest jeszcze jedna zaślepka, za którą jest rezystor współpracujący z przekaźnikiem od pierwszego biegu wentylatora.

To wszystko co znajduje się w przednim pasie.

Ja próbuję zlokalizować jeszcze jeden przekaźnik, który jest zdefiniowany jako:

Engine management double function relay.

Share this post


Link to post
Share on other sites
anikam

Moze on być pod skrzynką bespieczników w komorze silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jatren

Prawdopodobnie masz rację. Ten przekaźnik chyba znajduje się na płytce elektronicznej od bezpieczników BSM B2 (nr. 9657608880).

Po numerach przewodów doszedłem do tego, że prawdopodobnie chodzi o kostkę podłączoną pod 19-pinowe gniazdo opisane jako PP2 GRIS (na samym środku).

Posiada ktoś schemat albo opis połączeń tej płytki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...