Jump to content
Sign in to follow this  
luki198400

Pomiar AFR po co ?? co daje ??czemu sluzy??

Recommended Posts

luki198400

witam chcial bym sie dowiedziec cos na temat zagadnieni AFR wszystko w tytule

Share this post


Link to post
Share on other sites
marecek

A czego się chcesz dowiedzieć? Air To Fuel ratio to stosunek ilości powietrza do paliwa w "wydychanym" powietrzu, czyli pośrednio pozwala określić skład mieszanki. Pomiar wykonujesz podczas strojenia silnika pod kątem nowych modyfikacji w celu ustalenia czy jeździsz na optymalnym składzie mieszanki (AFR zbliżony do stoichiometrycznego = 14.7). Do zmierzenia przyda się sonda szerokopasmowa... Więcej na google :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
luki198400
Air To Fuel ratio to stosunek ilości powietrza do paliwa w "wydychanym" powietrzu, czyli pośrednio pozwala określić skład mieszanki.

Czyli jak jakis tuner robi program (chip) zawsze to sprawdza ?? i zmienia odpowiednio?? a jesli tuner zrobi program i nie ustawi dobrze AFR to co /? beda mniejsze przyrosty czy co

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sky

jesli nie zmierzy a AFR wyjdzie jakiś kosmiczny to np. będzie za dużo paliwa = za duża temperatura w silniku i stopi tłoki ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartolo
jesli nie zmierzy a AFR wyjdzie jakiś kosmiczny to np. będzie za dużo paliwa = za duża temperatura w silniku i stopi tłoki ;)

 

a temp. nie robi się od zbyt dużej ilości powietrza ? zawsze myślałem ze to odwrotnie jest ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sky

no chyba nawet masz racje :P bardziej chodziło mi o to żeby uświadomić kolegę jak wazny jest to miernik

Share this post


Link to post
Share on other sites
uszaty69

stosunek powietrze/paliwo odpowiada za efektywność wybuchu mieszanki. Jeżeli dobrze pamiętam, to najbardziej efektywny skład mieszanki pod względem generowanej mocy w aucie benzynowym to 12.5 (12.5 jednostki powietrza na jedną jednostkę paliwa). Skutkiem "ubocznym" wydzielenia energii jest wydalenie ciepła. Jak łatwo wydedukować im więcej energii, tym więcej ciepła. Dodatkowe dawki paliwa schładzają temperaturę na cylindrze, dlatego im "bogatsza mieszanka" tym mniejsza temperatura spalin (EGT). Zazwyczaj podczas strojenia idzie się z AFR "od dołu" załóżmy od 10.5, zwiększając ilość powietrza w mieszance i monitoruje się EGT, żeby nie weszło w groźny poziom. Moje auto na przykład jest ustawione na 10.9 i mam maksymalne EGT 830'C. Pomijam oczywiście problem zapłonu, bo nie o to było pytanie.

 

Po co użytkownikowi auta poza strojeniem? Można dość szybko wyłapać usterki, które mogą powodować groźne skutki dla silnika. Na przykład pompa paliwa przestanie wydalać i nie będzie w stanie generować odpowiedniego ciśnienia na listwie, solenoid ciśnienia paliwa sfiksuje itp, przez co AFR pójdzie w górę. Jeżeli użytkownik będzie monitorował AFR podczas upalania, to wyłapie, że na przykład podczas WOT (Wide Throttle Open - czyli pełny gaz) AFR wpada na 12.5 na wysokich obrotach, to uniknie stopienia Tłoka, głowicy itp. W praktyce jest to ciężkie, bo na AFR nie da się ustawić alarmu, gdyż na przykład taki sam AFR na niskim obciążeniu silnika, albo na niższym zakresie obrotów będzie niegroźny, a na WOT pod koniec obrotów spowoduje stopeniei głowicy. Poza tym na AFR tak szybko się dzieje, że ciężko go monitorować podczas upalania. am AFR i EGT i moim zdaniem bardziej przydatne do jazdy na co dzień jest EGT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...