Jump to content
ttomeck

206 RC wymiana wydechu - gdzie się podziała moc?

Recommended Posts

ttomeck

Witam,

 

w moim 206 RC skończył się wydech - przerdzewiała rura przed końcowym tłumikiem, sam tłumik końcowy, odpadły mocowania tylnego tłumika.

 

Po zastanowieniu się, przejrzeniu forum oraz zorientowaniu się w ofercie rynkowej (ASO, Supersprint, Remus) mój wybór padł na zlecenie zrobienia wydechu firmie El-tec. Nowy wydech, oprócz zapewnienia szczelności układu, miał przynieść także poprawę osiągów. W tym celu na moim aucie zagościł kompletny układ (z serii został jedynie kolektor), czyli: katalizator o zmniejszonych oporach przepływu, przelotowy tłumik środkowy oraz końcowy. Całość wykonana ze stali nierdzewnej, średnica 2,5".

 

Na aucie, a właściwie pod autem, nowy wydech prezentuje się jak poniżej:

 

dafota.2.u531377889602b.jpg.smrura_101.jpg&th=6813 dafota.2.c7v1377889602y.jpg.smrura_104.jpg&th=8346 dafota.2.45q1377889602s.jpg.smrura_105.jpg&th=6011

 

Żeby ocenić wpływ modyfikacji na osiągi auta, wybrałem się dwa razy na tą samą hamownię (raz ze starym, dziurawym wydechem i później ponownie z nowym układem). Pomiary mocy w obu przypadkach zostały wykonane na tym samym ogumieniu, tym samym paliwie, przy wyłączonych wszystkich odbiornikach prądu, przez tą samą osobę...

 

Efekt - ubyło prawie 9 KM i 7Nm :cry

 

dafota.2.n231377889675d.jpg.sm206rc_2.jpg&th=2920

Czy Ktoś jest w stanie podpowiedzieć gdzie szukać brakujących 9 koni mechanicznych?

Edited by ttomeck
uaktualnienie linkow do zdjec

Share this post


Link to post
Share on other sites
Szisz

Wydech był liczony konkretnie pod silnik od RC czy "na oko"? Jeżeli nie był liczony to masz odpowiedź.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wisiena

A temperatura, w której wykonano pomiar?

A ciśnienie, w którym wykonano pomiar?

 

Ile się zmiesza paliwa z powietrzem, które ma -4,4 stopnia, przy ciśnieniu prawie 102 kilo Paskala?

Ile dla odmiany ze znacznie cieplejszym powietrzem i to jeszcze o niższym ciśnieniu?

Matematyka chłopaki, matematyka.

 

(M.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
krejzRudy

A ma znaczenie to, czy była dziura w wydechu, przy robieniu pomiaru? hmm

Share this post


Link to post
Share on other sites
All In
Wydech był liczony konkretnie pod silnik od RC czy "na oko"? Jeżeli nie był liczony to masz odpowiedź.

 

w EL _Tec'u na 100% na oko nie robią :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cin
A ma znaczenie to, czy była dziura w wydechu, przy robieniu pomiaru? hmm

 

Dziura w wydechu +9KM? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
krejzRudy

Mówię o tym, jak o jednym z wielu czynników - parę z nich wymienił Wisiena ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ttomeck
A temperatura, w której wykonano pomiar?

A ciśnienie, w którym wykonano pomiar?

 

Ile się zmiesza paliwa z powietrzem, które ma -4,4 stopnia, przy ciśnieniu prawie 102 kilo Paskala?

Ile dla odmiany ze znacznie cieplejszym powietrzem i to jeszcze o niższym ciśnieniu?

Matematyka chłopaki, matematyka.

 

(M.)

 

Ciśnienie i temperatura są zmierzone i podane na wykresie.

 

Według wyjasnień Panów z Ecu-Performance wynik pomiaru mocy jest zgodny z normą DIN. Temperatura powietrza oraz ciśnienie atmosferyczne wpływa na współczynnik korekcji (przy pierwszym pomiarze 0,951 oraz 0,997 w drugim pomiarze) i obie te zmienne są uwzględnione w wyniku pomiaru.

 

---------- Po chwili dodano... ----------

 

w EL _Tec'u na 100% na oko nie robią :P

 

Dlatego właśnie wybrałem się do El-tec'u, żeby nie robić na oko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wisiena

No to jedyna odpowiedź, jaka przychodzi mi na myśl, to odbicie spalin w górnej fazie rozrządu. Odległość a właściwie pojemność układu wydechowego, między kolektorem wydechowym a pierwszym tłumikiem jest w ercu bardzo ważna. Masz tam dwie fazy rozrządu i przy wysokich obrotach (> 4200rpm) słup spalin z poprzedniego suwu, powinien powodować wysysanie spalin suwu następnego. Jeżeli spaliny odbijają się w innym niż zakładany, zakresie obrotów, to następuje zdudnienie w kolektorze wydechowym. Moim zdaniem trzeba popracować nad pojemnością pierwszego tłumika.

 

(M.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
buziaczek1431

A tak z innej beczki dużo zapłaciłeś za te cudo :)

może być na pw, :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
uszaty69

wydech w wolnossącym aucie nie jest niestety prostą sprawą. Są całe książki na temat budowy wydechu i wyliczeń. Ważny jest na przykład efekt falowy, który może zdjąć sporo momentu i inne czynniki, których nawet nie staram sie pojąć. Akurat znajomy za dawnych lat projektował wydechy do aut wyścigowych i trzeba mieć łeb na karku, duuuże pojecie i ogroną wiedzę, żeby zrobić wydech, który doda mocy.

 

Co innego oczywiście silniku turbo, gdzie filozofii nie ma żadnej :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebomaster

Ja za swój wydech u EL-TECa zapłaciłem 2400zł .. myślę że jest specjalistą i na pewno źle wydechu nie zrobił .. u mnie był przyrost mocy i niutona szczególnie w dolnym zakresie obrotów..

 

Poza tym 206 RC nie jest jakimś rodzynkiem i na pewno w niejednym takim modelu już wykonywał wydech :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
PawelOknw

Sebomajster nie porównuj silników doładowanych z wolnossakami ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
uszaty69
Sebomajster nie porównuj silników doładowanych z wolnossakami

tu cala sprawa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
All In

czyli nie wiadomo jaka jest przyczyna utraty mocy..?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ttomeck
No to jedyna odpowiedź, jaka przychodzi mi na myśl, to odbicie spalin w górnej fazie rozrządu. Odległość a właściwie pojemność układu wydechowego, między kolektorem wydechowym a pierwszym tłumikiem jest w ercu bardzo ważna. Masz tam dwie fazy rozrządu i przy wysokich obrotach (> 4200rpm) słup spalin z poprzedniego suwu, powinien powodować wysysanie spalin suwu następnego. Jeżeli spaliny odbijają się w innym niż zakładany, zakresie obrotów, to następuje zdudnienie w kolektorze wydechowym. Moim zdaniem trzeba popracować nad pojemnością pierwszego tłumika.

 

(M.)

 

Czytałem trochę o efekcie falowym. Według literatury największy wpływ na efekt falowy ma kolektor wydechowy. Odpowiednio dobrane długości poszczególnych rur mają kluczowe znaczenie.

 

W moim przypadku kolektor pozostał seryjny. Pierwszy tłumik jest w tym samym miejscu co poprzednio, więc odległość od zaworów wydechowych do tłumika się nie zmieniła. Rura za kolektorem jest odrobinę szersza, więc pojemność układu do pierwszego tłumika nieznacznie się zwiększyła.

 

Jeśli chodzi o objętość tłumika, to nowy tłumik jest zbliżony do seryjnego. Nie mierzyłem go, ale wygląda podobnie do tego, który był zamontowany w fabryce. Jedna rzecz, która na pewno się zmieniła, to katalizator. Oglądałem obydwa i ten nowy ma wyraźnie rzadszy wkład - spaliny łatwiej przez niego przelatują.

 

Może poszerzenie wydechu popsuło działanie efektu falowego? Tylko jak potwierdzić taką hipotezę?

 

---------- Po chwili dodano... ----------

 

czyli nie wiadomo jaka jest przyczyna utraty mocy..?!

 

W tej chwili nie wiadomo :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
uczeszsie

..a nei za duze fi jak na silnik N/A ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ttomeck
..a nei za duze fi jak na silnik N/A ?

 

To pytanie należałoby skierować do projektanta/wykonawcy (według którego wydech zrobiony jest zgodnie ze sztuką).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bartolo
..a nei za duze fi jak na silnik N/A ?

pierwsze o czym pomyślałem. Powiem że rozczarowała mnie taka historia skoro każdy ich wszędzie poleca.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PawelOknw

ja w S16 miałem chyba 2.25" i było +10KM

Share this post


Link to post
Share on other sites
uczeszsie
ja w S16 miałem chyba 2.25" i było +10KM

 

 

no ale u Cie chyba kolektor 4w1 był i może większe fi na wylocie kolektora..

Share this post


Link to post
Share on other sites
ttomeck
no ale u Cie chyba kolektor 4w1 był i może większe fi na wylocie kolektora..

 

W RC mam kolektor 4w1 i średnica wyjścia jest naprawdę duża (nie mierzyłem, ale na pierwszy rzut oka więcej, niż 2,5'').

 

Patrząc na wykres przebiegu momentu obrotowego można mieć wrażenie, że najwyraźniej Nm (a zatem i KM) brakuje w wysokim zakresie obrotów (powyżej 4800). Nie wydaje mi się, żeby to była wina zbyt szerokiej rury, a wręcz przeciwnie. Wszystkie źródła podają, że zbyt szeroki wydech powoduje polepszenie charakterystyki w górnym zakresie obrotów i pogorszenie w dolnym.

 

Patrząc na wykres mojego auta widzę zbyt dużą średnicę rury wydechowej przy niskich obrotach i zbyt małą na wysokich obrotach :). Jak to możliwe?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ttomeck

Wczoraj w ramach kolejnych atrakcji, najprawdopodobniej związanych ze zmianą wydechu, pojawił się komunikat "Antipollution Fault" (silnik pracuje normalnie).

 

W El-tec'u powiedzieli, że w przypadku stosowania bardziej przepływowego katalizatora wskazania z sondy lambda różnią się od fabrycznych - ma to związek z wyższą temperaturą spalin. W ramach 'dopasowywania' sondy do wydechu przerabiają mocowanie sondy.

 

Przyszła mi do głowy hipoteza, że spadek mocy spowodowany jest właśnie wadliwymi odczytami z sondy/sond lambda. Nieprawidłowo zmierzony skład spalin, komputer myśli że mieszanka jest zbyt bogata, w efekcie 'niedobór' paliwa w mieszance i mniejsza moc...

 

W każdym bądź razie zagadka dotycząca brakujących koni mechaniczych nie została jeszcze rozwiązana :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites
goodhope

musisz zmienić opis w avatarze:sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svartir

Z tym "Antipollution Fault" (+ "Cheek Engine") to normalka przy wymianach wydechu i innych przeróbkach dolotu, wylotu-czujniki wtedy warjują... Sam mam ten problem:/ Kasowanie komputera przez ściąganie klemy pomaga, a gdy zaczyna to przeszkadzać proponuję wykasowanie "czujnikowania"...;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×