Jump to content
arson

Nie włącza się wentylator chłodnicy

Recommended Posts

arson

Witam

Przeczytałem wiele postów dotyczących nie włączającego się wentylatora chłodnicy ale nie znalazłem rozwiązania mojego problemu w Peugeot 206 XR Presence bez klimy, benzyna 1.4 75KM z 2001 r., z którym się borykam od kilku dni.

1. Wentylator jest sprawny, załącza się po bezpośrednim podłączeniu do akumulatora.

2. Sprawdzałem bezpieczniki pod kierownicą i pod maską są oki, wyciągnąłem te pod maską i pod nimi nie ma ukrytych.

3. Przekaźnik też oki, po podaniu na piny 85 i 86 napięcia załącza i włącza się wentylator nawet bez włączonej stacyjki. Na tych pinach jest napięcie 0,9V bez względu na temp. i czy czujnik jest podłączony, 86 to masa a do 85 nie widzę żeby był podłączony jakiś kabelek (chyba, że jest w środku kostki).

4. Czujnik jest niebieski przy silniku z trzema pinami, dobrze wskazuje temp. Po wypięciu wtyczki, temp. wzrasta do max, mruga STOP ale nie załącza wentylatora. Do czujnika dochodzą trzy kabelki: zielony, jasno różowy i biały. Jasno różowy to masa a reszty nie mogę zdiagnozować.

Już nie mam pomysłów co jeszcze sprawdzić :(

Ma ktoś może z Szanownych Forumowiczów schemat elektryczny włączania wentylatora bo ten z poradnika dotyczy dwubiegowego wentylatora i czujnika z dwoma pinami...

Z góry WIELKI DZIĘKI za wszelkie sugestie, pozdrawiam!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
january

powiem ci tak mam silnik 2.0 i myslalem ze nie zalacza sie wentylator ,jak sie okazalo wentylator chodzi lecz bardzo cicho, wogole go nieslychac,wiec rozgrzej go dobrze, zostaw autko odpalone i wtedy obserwuj wentylator jak tep.wzrosnie powyzej95 to powinien sie wlaczyc. jaksie nie wlaczy to moze byc walniety czujnik temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arson
powiem ci tak mam silnik 2.0 i myslalem ze nie zalacza sie wentylator ,jak sie okazalo wentylator chodzi lecz bardzo cicho, wogole go nieslychac,wiec rozgrzej go dobrze, zostaw autko odpalone i wtedy obserwuj wentylator jak tep.wzrosnie powyzej95 to powinien sie wlaczyc. jaksie nie wlaczy to moze byc walniety czujnik temp.

 

Chciałbym żeby tak było ale od weekendu przy dłuższym postoju temp. idzie na maxa i mruga STOP :(

Znalazłem schemat do mojego silnika i przekaźnikiem załączającym wentylator chłodnicy steruje układ 1304 - podwójny przekaźnik modułu sterującego silnika i układ 1320 - moduł sterujący silnika, do którego dochodzi sygnał z układu 1220 - czujnik temp. cieczy chłodzącej. Po wyjęciu z niego wtyczki oraz zwarciu pinów 1 i 2 wentylator się nie włącza :(

Gdzie szukać tych układów 1304 i 1320?

Pozdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
january

u mnie do tej pory mam problem z czujnikiem temperatury,nie dosc ze lata gora ,dol to wskazowka leci na kreche powyzej 90 za kazdym razem,lub w cale nie pokazuje.co do tych ukladow to ci nie pomoge ,ale co moge ci poradzic to wymien czesc ktora odpowiada za wlaczenie lub wylaczenie wentylatora bo z tego co iem nie jest to droga operacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
meehow

a u mnie się ostro grzeje do 140 czasami wyżej ( oczywiście w korku ), tak jakby źle diagnozował temp. Załącza, ale na kilka sek, przerwa i znowu :/

Jak włączę klimę to temp normalnie ~90, a went chodzi :zdziwko

Share this post


Link to post
Share on other sites
solti
a u mnie się ostro grzeje do 140 czasami wyżej ( oczywiście w korku ), tak jakby źle diagnozował temp. Załącza, ale na kilka sek, przerwa i znowu :/

Jak włączę klimę to temp normalnie ~90, a went chodzi :zdziwko

Objawy, jakby nie załączał Ci się drugi bieg wentylatora. Przy włączonej klimie cały czas wentylator chodzi na pierwszym biegu. Przy wyłączonej pracuje skokowo, co jakiś czas włączając bieg drugi. Skoro przy klimie jest OK a przegrzewa się tylko bez niej, to winiłbym przekaźniki.

Miałem bardzo podobnie zaraz po zakupie swojego puga. Już na sprawdzeniu auta w ASO wyszło, że drugi bieg wentylatora nie działa. Różnica polegała jedynie na tym, że ja mam diesla a one grzeją się dużo mniej niż benzynowce i wzrost temperatury wyraźnie powyżej 90 stopni mogłem zauważyć jedynie w upały. A że wtedy zazwyczaj jeździ się klimą, to tylko dwa razy wskazówka przekroczyła mi 100 stopni. Niemniej i tak wymieniłem zepsuty przekaźnik.

Na twoim miejscu czym prędzej bym to naprawiał, zanim usmażysz silnik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arson

Witam

Od pewnego czasu zmagam się z problemem nie włączającym się wentylatorem chłodnicy w 206 bez klimy, benzyna 1,4 75KM z 2001 r. (silnik TU3JP). Wentylator, czujnik temperatury cieczy chłodzącej i przekaźnik załączający wentylator są oki, przewody też, brak jest sygnału sterującego przekaźnikiem. W schematach, które znalazłem w BM34 są trzy przekaźniki a u mnie dwa... Szukam schematów elektrycznych, które będą odpowiednie... Z góry WIELKIE dzięki, pozdr.

ArSoN

[email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites
arturartur24

właśnie co to jest 1304 i gdzie to jest????

Share this post


Link to post
Share on other sites
jariq

Odgrzewam kotleta. 206 hatchback żony, 1,4i 8v, 2003r. Także nie działa wentylator chłodnicy. Przygoda układem chłodzenia zaczęła się, gdy temperatura płynu chłodniczego przestała wzrastać powyżej 70 stopni. Wymieniłem termostat, najprawdopodobniej zaciął się i podawał cały czas ciecz na duży obieg. Poskutkowało - temperatura zaczęła rosnąć, na trasie ~80 stopni, lecz w trakcie postoju nawet 110. Wentylator nie załączał się bez względu na temperaturę bądź włączenie klimy. Bezpiecznik maxi nr 1 sprawdzony (dzięki poniższym zdjęciom kolegi z tego forum) - sprawny.

 

1_2596.jpg

2_1808.jpg

4_619.jpg

 

Kolejną rzeczą którą postanowiłem sprawdzić to 2 przekaźniki od wentylatora. Zdemontowałem grill, zdjąłem 3 spinki zabezpieczające pokrywkę przekaźników. Okazało się, że ten umieszczony niżej ma zaśniedziałe nóżki, nóżka nr 87a jest nadtopiona, a kabel od kostki przepalony (wisi). Po weekendzie kupię nową kostkę i przekaźnik (po oczyszczeniu nóżek i sprawdzeniu go miernikiem okazuje się sprawny, lecz wolę nie ryzykować) i zobaczymy, czy to będzie rozwiązaniem problemu. Drugi, identyczny przekaźnik (umieszczony wyżej) jest sprawny. Czy orientuje się ktoś do czego on jest??

 

169967981467lll.jpg

 

1693407514676069.jpg

 

1697703014676069.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
miodzio98

Witam również mam ten sam problem w pugu( 1.1 z klimą i muxe) wymieniłem w/w przekaźnik bo był w identycznym stanie lecz wentylator nadal się nie uruchamia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

 

Kolejną rzeczą którą postanowiłem sprawdzić to 2 przekaźniki od wentylatora. Zdemontowałem grill, zdjąłem 3 spinki zabezpieczające pokrywkę przekaźników. Okazało się, że ten umieszczony niżej ma zaśniedziałe nóżki, nóżka nr 87a jest nadtopiona, a kabel od kostki przepalony (wisi). Po weekendzie kupię nową kostkę i przekaźnik (po oczyszczeniu nóżek i sprawdzeniu go miernikiem okazuje się sprawny, lecz wolę nie ryzykować) i zobaczymy, czy to będzie rozwiązaniem problemu. Drugi, identyczny przekaźnik (umieszczony wyżej) jest sprawny. Czy orientuje się ktoś do czego on jest??

 

Są dwa przekaźniki bo są dwa biegi wentylatora... wolny i szybki. Te przekaźniki odpowiadają za załączanie wentylatora na konkretny bieg. Do układu brakuje jeszcze jednego rezystora dużej mocy, który zamontowany jest poniżej przekaźników za taką klapką na jedną śrubę... trzeba szukać w dolnej części tego pasa pod przekaźnikami... wchodzi tam wtyczka na dwa przewody. Ten rezystor odpowiada za ograniczenie prądu wolnego biegu wentylatora. Całym układem uruchamiania wentylatora steruje ECU. On, na podstawie danych z czujników temperatury i klimatyzacji, uruchamia odpowiedni bieg wentylatora.

 

---------- Po chwili dodano... ----------

 

Witam również mam ten sam problem w pugu( 1.1 z klimą i muxe) wymieniłem w/w przekaźnik bo był w identycznym stanie lecz wentylator nadal się nie uruchamia.

 

Tu również zainteresowałbym się tym rezystorem...

Generalnie te przekaźniki i ich śniedzenie to taka pięta Achillesowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Us3k

Cześć, czy możecie dokładnie określić nazwę tych przekaźników i miejsce, gdzie je mozna kupić?

Share this post


Link to post
Share on other sites
miodzio98

Niestety u mnie wymiana rezystora dużej mocy nie pomogła

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hanson88

Też mam problem z wentylatorem w 206 2.0 hdi

Share this post


Link to post
Share on other sites
menthu

Nazwa tego przekaźnika to G.Cartier 12V-35A-03531
pin 87a-nie podłączony  pin 30-doprowadzenie napięcia  pin 87-doprowadzenie napięcia przekaźnik-wentylator  pin86 i pin85 piny sterujące 
ja w swoim 2.0 z klimą(niesprawną) męczę się z tym już jakiś czas zdążyłem już wymienić:termostat.czujnik temperatury,rezystor(obudowa wentylatora),2 przekaźniki wraz z kostkami (kompletnie zjedzone).
wentylator sprawny,po wypięciu czujnika temp wentylator się załącza,układ został odpowietrzony i zalany nowym płynem,chłodnica w każdym miejscu gorąca,bezpieczniki sprawne 
Mam pytanie co to jeszcze może być 
przychodzi mi jedynie jak na razie do głowy ecu tylko jak to sprawdzić ? jakie powinno być napięcie na pinach 86 i 85 podczas pracy wentylatora jak i przy normalnej temperaturze 

44211357_244613972879632_7282300338097356800_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
jozekk

Witam, 

podłącze się pod temat. 

W moim pugu nie działa wentylator chłodnicy, nie działa zarówno pierwszy jaki i 2 bieg. Czy mogę zakładać że wina leży po stronie rezystora ? 

Gdyby padł któryś z przekaźników wentylator chodziłby na jednym z biegów - jeśli dobrze rozumiem. Proszę mnie poprawić jeśli tok myślenia jest niepoprawny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

No niestety zły tok myślenia. Jeden przekaźnik współpracując z rezystorem "robi" pierwszy (wolniejszy) bieg. Drugi przekaźnik uruchamia (już bez rezystora) wentylator na pełny "power".

ECU, które steruje tymi przekaźnikami, ma informację czy załączył się pierwszy/drugi bieg... czyli czy przekaźnik wykonał zadanie zadane przez ECU. Jeśli tej informacji nie ma to w ECU będą błędy odnoszące się do przerw w obwodzie lub coś podobnego dla układu chłodzenia. By sprawdzić (tak na szybko) czy układ załączy wentylator to wystarczy odłączyć czujnik temperatury silnika (montowany w obudowie termostatu). Wtedy ECU stwierdzając brak informacji o temperaturze silnika, profilaktycznie włączy wentylator na full power oraz dodatkowo na desce w liczniku pokaże "STOP" i wskaźnik temperatury pokaże MAX.

W P206 nagminne jest wygnicie zarówno przekaźników jak i przewodów w gniazdach tych przekaźników... trzeba niestety rozebrać i sprawdzić.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jozekk

Dzięki wielkie za podpowiedź. Sprawdzałem po pierwszych obawach i nie było żadnego błędu. W tej chwili gdy to napisałeś sprawdziłem raz jeszcze bo to było jakieś 1,5 tyg temu. 

Błąd to: P 0115 Obwód temperatury płynu chłodzącego / wadliwe działanie. 

Zaraz będę szukał co to może oznaczać. 

Po odłączeniu czujnika temperatury, wyświetla się stop i temperatura rośnie na max - wentylator się nie uruchamia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek
Posted (edited)

To masz do sprawdzenia układ tych dwóch przekaźników, rezystora mocy, wentylatora no i samego zasilania tego układu.

Tu masz schemat jak to wygląda-> GUIDE

Wprawdzie rysunek dotyczy 1.4HDi ale układ w innych wersjach silnikowych jest identyczny... różnica jest tylko w części dotyczącej pinów ECU.

Edited by wrobeleczek
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jozekk

Czy da się to posprawdzać nie zdejmując zderzaka i nie wyciągając chłodnicy? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

Wyciągać chłodnicy nie trzeba. By mieć w miarę dobre dojście to chyba wystarczy tylko atrapę/maskownicę z przodu zdemontować. Dostęp od przodu, dolnej części jest ten opornik a w górnej (pod klapką) komplet przekaźników. Ja to pod blokiem robiłem....

Share this post


Link to post
Share on other sites
ludi00

Panowie czytam wasze porady smigam na zlom po czesci ale dalej wetylator nie dziala:(

posiadam 206 1.6 16v z 2004 roku

powymienialem przekazniki przy chlodnicy

dzieki forum doszedlem do tego ze brakowalo jednego tego w chlodnicy wkreconego na srube myslalem ze do bedzie sukces ale znowu lipa..

po wyciagnieciu kabla z czujnika temperatury temteratura na wskazniku roznie ale wentylator dalej stoi w miejscu...

wymienilem ECU myslac ze to juz bedzie pewniak...ale dalej nic..

Panowie co robic ?

o co tutaj moze chodzi?w ogole troche sa take kombinajcje alpejskie w tym samochodzie...bo klakson....orginalny kabel przeciety a od klaksonu pociagniety inny kabel do kabiny przez akumultor i dorobiony jakisprzycisk...

ogolnie to tez bul jakos kabel puszczony od akumulatora do wiazku tez przy chllodnicy ale ten kabel byl urwany...szedl do nikad tylko byl przyczepionu plastikowa taka zlaczka na kablu wlasnie do przekaznika do chlodnicy...nie wiem o co cho..ale chyba on tam niepowinien  byc...

ale co zrobic zeby wentylator zaczal dzialac?sprawdzalem miernikiem czy dochodzi napiecie do tych dwochprzekaznikow przy chlodnicy i dochodzi ale nawet jak je otworze i stykam kowedalko to i tak nie dziala;/

bezpieczniki tyz posprawdzalem w kabinie i pod maska

czy wlacze klime czy czy co w ogole wentylator nie dziala..co moze byc?

Panowie prosze o pomoc

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

Matko jedyna.. Jak to czytam to muszę cały czas powtarzać sobie "nie wku...się"... Kolego, nie wiem ile masz lat, ale czyta się to masakrycznie. Stosuj choć podstawowe zasady pisowni j. polskiego!

A odnośnie awarii auta... Jesteś pewien, że ten wentylator jest sprawny? Druga sprawa. To coś, montowane przy chłodnicy (w jej dolnej części) to jest rezystor dużej mocy a nie przekaźnik.

Przekaźniki są zasilane z BM34 (to ta skrzyneczka pod maską z bezpiecznikami). Jeżeli napięcie masz na pinach przekaźników a po "ręcznym" załączeniu ich, dalej wentylator nie załącza się to może oznaczać, że albo wentylator jest uwalony albo brak jest masy, która powinna dochodzić do silnika wentylatora na stałe. Dojście do samego wentylatora nie jest łatwe. Trzeba sporo zdemontować... obawiam się, że nawet chłodnicę wyciągać trzeba (nie mam wersji 1.6 więc nie znam jego dokładnej budowy).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ludi00

wentylator sprawdzałem to działa po podłączeniu na krótko do akumulatora. wentylator nie jest ciężko wyciągnąć wyciągnąłem  normalnie od przodu bez konieczności wyciągania chłodnicy ale zastanawiam się który stały kabel masy od wiatraka? bo do niego idą tylko dwa kable od wiązki i to wszystko..Widziałem ze masa od tej wiązki jest podłączona za reflektorem to o ten kabel masy chodzi?Widziałem że ta śruba trochę rdzą pokryta..zaraz to przeczyszczę i zobaczymy..dzięki za pomoc :)działam dalej...

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

Tak o tę masę chodzi. Ma być dobrze podłączona i dobra "jakościowo". Schemat układu chłodzenia zapodałem wyżej. Jest on wprawdzie od 1.4HDi lecz sam schemat przekaźników będzie taki sam. Różnica będzie tylko przy ECU.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...