Jump to content
Piegon

[Guide] Zaślepienie egr 1.6 hdi

Recommended Posts

Piegon

Witam.

 

Jako swój pierwszy poradnik wybrałem „Zaślepienie zaworu egr w silniku 1.6 hdi 90/110km”.

Wszystko czego potrzebujemy to:

1. Mała grzechotka

2. Średnia i ew. krótka przedłużka (ja wybrałem przejściówkę z rękojmią)

3. Nasadka imbusowa 4* (ew. sam klucz imbusowy)

4. Nasadka 10*

5. Nasadka 8

6. Nasadka 7

7. Jakiś płaski śrubokręt do zdjęcia przewodów paliwowych i wypięcia kostki egr.

8. Pasta do tłumików (tzw. Cement)

9. Zaślepka do zaworu egr (polecam zakupić na alledrogo za bodajże 15 zł oszczędzi to nam wielu minut na docinaniu i kombinowaniu)

 

1jpg_shrraqs.jpg

 

Cała operacja mnie zajęła około 20 minut, także dla laika to około 40 minut i mamy zaślepiony egr.

 

Proszę też pamiętać, że praktycznie przy wszystkich markach z tym modelem silnikowym na nic nam się zda zaślepienie samego zaworu, jeżeli nie mamy go wyłączonego ze sterownika ecu. Dlatego najlepiej najpierw pojechać do kogoś obeznanego na taką operację to średni koszt 200-300 zł.

 

Teraz do rzeczy ; )

Zaczynamy jak wiadomo od demontażu wszystkich rur dolotowych, na zdjęciu zaznaczyłem czerwonymi kółkami śrubki na klucz 10 do odkręcenia oraz kierunek wykręcenia rur w celu ich wyjęcia. (dodam iż w różnych modelach 1.6 hdi/tdci są inne rury, jednak sposób ich łączenia niemalże taki sam)

 

2jpg_shrrqpq.jpg

 

Teraz czas na układ dolotowy ze strony turbo. Do odkręcenia mamy dwie opaski i dwa zatrzaski z odmy olejowej. Myślę, że obejdzie się to bez zaznaczania ponieważ, mamy tutaj czarno na białym bez filozofii. Potrzebujemy kluczyk/nasadka 7* i śrubokręt do łapek przy odmie. Ja u siebie najpierw odkręciłem obudowę od pokrywy wraz z przepływką)

 

demontaz-_shrrqha.jpg

 

Teraz za zadanie mamy zdjęcie pokrywy filtra powietrza jak i wyciągnięcie samego filtra. Potrzeba do tego klucza imbusowego 4*. Na zdjęciu zaznaczyłem co jest do odkręcenia oraz co trzyma z tyłu obudowy, po odkręceniu trzech śrubek unosimy lekko całą pokrywę do góry i wysuwamy.

 

3jpg_shrrqrn.jpg

 

 

Później wyciągamy filtr powietrza, i zabieramy się za wyciągnięcie (chociaż tutaj trzeba się nagimnastykować, ja poszedłem na łatwiznę) puszki filtra powietrza. Ja swoją odsunąłem blisko grodzi silnika tak, by mieć dojście do jednej magicznej śrubki (o tym później) oraz dlatego aby sam egr był widoczny.

 

odsunieta_shrrqxn.jpg

 

 

Teraz demontaż filtra powietrza, ja się pośpieszyłem i zdjęcia nie zrobiłem ale jest to banalnie proste.

Odpinamy wszelkie kostki i musimy jeszcze zdjąć przewody paliwowe, w tym celu potrzebujemy np. płaskiego śrubaka. W miejscach zaznaczonych na zdjęciu (na dwóch przewodach) są takie białe punkty je musimy do samego końca wcisnąć i wysunąć przewód z filtra paliwa (trochę ropy może się polać).

 

demontaz-_shrrqne.jpg

 

 

 

Teraz musimy wyciągnąć sam filtr (na dole jest jeszcze kostka od czujnika obecności wody w filtrze paliwa, nie każdy egzemplarz go posiada lecz instalacja jest przygotowana). Przy ściance na filtrze jest mały zatrzask musimy go delikatnie odciągnąć w stronę akumulatora i wyciągnąć do góry filtr.

 

demontaz-_shrrqwa.jpg

 

 

Dobrze jest teraz odpiąć kostkę od zaworu egr i przewody paliwowe założyć sobie za przewód hydrauliczny servo, nie będą nam przeszkadzały i nie zababramy sobie skrzyni ropą z przewodów. U mnie tak to wyglądało…

 

odchylone_shrrqsn.jpg

 

 

Musimy teraz odkręcić podstawę filtra paliwa, potrzebujemy nasadki 8* oraz do tej na samym dole przedłużki (ja wziąłem przegub).

 

podstawa-_shrrqah.jpg

 

 

Jeszcze jedna śrubka dzieli nas od operacji przy samym zaworze. Znajduje się ona mniej więcej delikatnie w prawo nad pompą wysokiego ciśnienia. Klucz 8* i odkręcamy ją zostawiając kilka zwoi gwintu, nie ma potrzeby całkowicie jej odkręcać. Dla objaśnienia trzyma ona rurkę egr-a jakby ktoś nie mógł zlokalizować to proszę spojrzeć na zawór egr, albo kolektor ssący i wzrokiem po rurce namierzyć śrubkę

 

rurka-egr_shrrqax.jpg

 

 

Teraz już pozostało odkręcenie dwóch szpilek trzymających zawór egr na klucz 8*, jedną widać gołym okiem zaś drugą trzeba namierzyć palcami jest ona mniej więcej nad wiązką instalacji, a pod przewodem wodnym idącym do termostatu. Ogólnie to po przekątnej względem pierwszej dobrze widocznej. Ich też nie odkręcamy do końca, jeśli mamy zaślepkę taką jak moją z możliwością wsunięcia.

 

2x-klucz-_shrrqaa.jpg

 

 

Tyle wystarczy oraz tutaj pokażę jak trzeba pastą przesmarować podkładkę, by zapobiegawczo nie mieć przedmuchów spalin. Smarujemy tylko stronę która jest skierowana do głowicy.

 

strona-po_shrrqqr.jpg

 

Jak już to mamy zrobione, zaślepka jest na miejscu pozostaje mocno, lecz z wyczuciem dokręcić wcześniej odkręcone dwie szpilki wraz z zaworem oraz przykręcić śrubkę trzymającą rurkę egr-a.

Składamy teraz wszystko w całość jak wiadomo kolejność odwrotna i polecam złożyć wszystko do momentu zamontowanego filtra paliwa i wpięciu przewodów. Dlaczego? To niżej napisane na czerwono

 

 

BARDZO WAŻNE!!!

Jak wiadomo wyjmowaliśmy filtr paliwa, więc teraz musimy odpowietrzyć układ paliwowy. W tym celu producent przewidział zamiast pompy wstępnej w baku, gruszkę. Pompujemy gruszką do momentu, aż usłyszymy przepływające paliwo przewodami paliwowymi i jeszcze kilka naciśnięć dla pewności. Teraz jak już mamy odpowietrzony układ składamy wszystko dalej, i jazda próbna.

 

201509281_shrxppx.jpg

 

 

 

 

 

 

Proszę też pamiętać, że praktycznie przy wszystkich markach z tym modelem silnikowym na nic nam się zda zaślepienie samego zaworu, jeżeli nie mamy go wyłączonego ze sterownika ecu. Dlatego najlepiej najpierw pojechać do kogoś obeznanego na taką operację to średni koszt 200-300 zł.

 

 

Poradnik jest mojego autorstwa za wszelkie uszkodzenia i niepowodzenia przy tej operacji nie odpowiadam i każdy robi to na swoją odpowiedzialność (chociaż tak prostego zadania nie można raczej spieprzyć ;p). Zabraniam kopiowania i przypisywania do siebie moich zmagań. Pozdrowienia dla 206club.net Piegon ;d.

 

 

 

WERSJA PDF na moim chomiku.

http://chomikuj.pl/skyline232

Share this post


Link to post
Share on other sites
206GT/WRC
Proszę też pamiętać, że praktycznie przy wszystkich markach z tym modelem silnikowym na nic nam się zda zaślepienie samego zaworu, jeżeli nie mamy go wyłączonego ze sterownika ecu. Dlatego najlepiej najpierw pojechać do kogoś obeznanego na taką operację to średni koszt 200-300 zł.

 

Ja jednak zacząłbym tego Guide o tego tekstu jak powyżej;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
waldeq4

A jeśli nie mam wyłączonego ze sterownika ECU to czym to skutkuje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piegon
Ja jednak zacząłbym tego Guide o tego tekstu jak powyżej
Poprawione, dzięki za sugestię ;).

 

A jeśli nie mam wyłączonego ze sterownika ECU to czym to skutkuje ?
Błąd antipollution fault i w najgorszym przypadku tryb awaryjny, ze skutkiem ograniczenia mocy. ECU wykryje jako uszkodzony zawór, dlatego najlepiej w pierwszej kolejności wywalić z pamięci.

Share this post


Link to post
Share on other sites
waldeq4

Pytam, ponieważ od roku mam zaślepiony egr i błędu antipollution fault nie miałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziemniak

Właśnie ja też, tylko w 1.4 HDi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piegon

Ja wcześniej zaslepialem w 1.6 hdi 90km to raz, ze błąd, a dwa przerywał na wolnych po odpaleniu. Po odblokowaniu objawy ustaly...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...