Jump to content
kaziu97

1.4 HDI- Project na 140 KM

Recommended Posts

charlieland

Ty nie masz serii przecież.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MisioLBN

No nie xD Ale z forumowych wiesci wiem że każde s16 zamyka szafe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
charlieland

No w sumie nigdy pusty nie jechałem na autobahnie to nie wiem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istreed
Byle nie skończylo się tak, od nadmiaru mocy w czymś co było projektowane na znacznie mniejszą

 

Na Wyspach płoną zafiry. Z dymem poszło ponad 100 popularnych samochodów rodzinnych

 

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 633x355.

 

A co to ma do podnoszenia mocy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
RCMan

A widzisz ma,bo osiagniesz moc tych oto Zafir 2.0dti :rotfl

Share this post


Link to post
Share on other sites
MisioLBN
A widzisz ma,bo osiagniesz moc tych oto Zafir 2.0dti :rotfl

 

Hehee xD

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istreed

2x moc zafir czytaj 2x większe prawdopodobieństwo na tajemniczy pożar układu klimatyzacji :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow

No i osiągniesz moc 307 czyli pożar od ABS.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
RCMan

A takze, passata b6 lub tez innego kopciucha 2.0tdi bkd- peknieta glowica murowana, ew. Zatarty silnik

Share this post


Link to post
Share on other sites
janosik
230 w teorii na seryjnej skrzyni do odcięcia....licznik jest do 220...błąd statystyczny.

 

U mnie licznik kończy się na 210 km/h, co by się pokrywało z teoretycznym wyliczeniem prędkości na 5ym biegu zgodnie z wyprowadzonym przez siebie wzorem przedstawionym tutaj: http://www.206club.net/showthread.php?p=1669125#post1669125

 

0.033/0.767*500= 215 km/h

 

Powyżej 5000 RPM wskazówka obrotomierza jest już na czerwonym polu i kończy się na 6000 RPM, a przy tej prędkości obrotowej będzie prędkość około:

 

0.033/0.767*6000= 258 km/h

 

Tyle że chyba wibracje i opory powietrza przy 250 km/h raczje nie pozwolą na zbyt wiele... Do jakiej maksymalnej prędkości pozwala się rozpędzić HDI z tymi niby 150KM w teorii, czy nie ma szans bo w okolicy 6000 RPM rozsypie się silnik albo szkrzynia biegów? :D

 

Jak widać, znajac RPM maksymalne podczas jazdy można wtedy wyliczyć tą prędkość maksymalną-jak ktoś pojedzie z podmuchem huraganu to będzie szybciej niż ta wyliczona :)

 

A może inaczej przy jakim RPM przez kilka godzin rozsypie się silnik czy skrzynia w tym 206 1.4 HDI? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
MisioLBN

A co mają RPM do rozsypania skrzyni?? Skrzynia może się rozlecieć od zbyt wysokiego poziomu NM. Tak samo silnikowi nic sie od wysokich RPM nie stanie. Im wyższe RPM tym lepsze smarowanie a silnik może się rozsypać od temperatury, problemów z olejem które mogą być następstwem jazdy przez kilka H z wysokimi obrotami ale same wysokie obroty nie są szkodliwe a wręcz wpływają pozytywnie na kondycję silnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RCMan

Oj Misio mylisz sie, wcale nie jest lepsze smarowanie, cisnienie oleju jest takie samo jak przy duzo nizszych obrotach, poza tym przy wys. Obr jest sporo niekontrolowanych drgan ,destrukcyjnych dla motoru. No i spalanie mieszanki zachodzi w trudnych warunkach , ze wzgledu na ograniczina przepustowosc powietrzna , napelnianie cylindrow noe jest w 100% sprawne

Share this post


Link to post
Share on other sites
MisioLBN

Rcman to wytłumacz mi dlaczego silnik jeżdżone przez emerytów, są "zapchane". Zdarza się że są przytkane kanały olejowe, olej traci właściwości bo sie nie nagrzeje dobrze. Przepałujesz taki silnik i jest spora szansa że wszystko się odetka. Widziałem też fotki silników które jeżdżone spokojnie były w dużo gorszym stanie od tych upalanych, były całe w nagarze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RCMan

olej traci właściwości bo sie nie nagrzeje dobrze.

 

- sam sobie odpowiedziales, styl jazdy + krotkie dystanse

Share this post


Link to post
Share on other sites
janosik
A co mają RPM do rozsypania skrzyni?? Tak samo silnikowi nic sie od wysokich RPM nie stanie.

 

Zaglądając w stary wątek tutaj: ::206 CLUB NET:: > Peugeot 206 - Mechanika > Tematy związane z techniczną stroną funkcjonowania pojazdu > Wszystko inne > Moc i moment obrotowy

 

Opory wewnętrzne silnika rosną wraz z obrotami. Nie jest to jednak zależność prostoliniowa, a kwadratowa: jeśli na przykład przy tysiącu obrotów na minutę opory "zużywają" 1% momentu obrotowego, to przy dwóch tysiącach obrotów "zużywają" aż 4%!

 

Jak weźmiemy pod uwagę sprawność skrzyni biegów to z tych 140KM teoretycznych mamy "tylko" 126KM

 

peugeot_206_1_4_XS_gearbox.png

 

Tutaj wyprowadziłem wzór na moc potrzebną (w kW) na pokonanie oporów powietrza w 206 ce:

http://www.206club.net/showthread.php?p=1667214#post1667214

 

Paero(V)= 0.3681536*V^3

 

V: prędkość w m/s

 

Przykładowo dla 60km/h jest rzędu 1.7kW, czyli mniej niż czajnika elektrycznego :)

Dla 100 km/h prawie 8kW, czyli 4y czajniki elektryczne ;)

 

Dla 250 km/h mamy 69 m/s i moc potrzebną na pokonanie samych tylko oporów powietrza 123kW, czyli slinik w 206cemusiałby być co najmniej 186 KM....

 

Natomiast jak przeliczymy 140KM pomniejszone o straty na skrzyni biegów (90% sprawność) czyli 126KM np. korzystając z tego kalkulatora http://magazynauto.interia.pl/kalkulatory/kalkulator-mocy to na wyjdzie że ok. 93kW ma silnik po wyjściu ze skrzyni biegów (pominąłem straty na tarcie wewnetrzne które rośnie do kwadratu prędkości RPM silnikajak wskazano wcześniej),

czyli jak podstawimy do wzoru na moc na pokonanie oporów powietrza, to mamy że:

0.3681536*V^3 <93kW

czyli wyjdzie że po tej modyfikacji nie przekroczysz prędkości większej jak 63 m/s, czyli same opory powietrza nie licząc tarcia wewnętrznego silnika, oporów tocznych, wibracji, itp, nie pozwolą się rozpędzić szybciej na prostym odcinku (płaskim) do prędkości 227 km/h max :D

 

Z wiatrem i z górki może trochę szybciej, ale obroty silnika na początku czerwonego pola powyżej 5000 RPM na pewno i stąd pytanie jak długo na torze testowym z taką prędkością taki PUG dałby radę jechać i jaki to miałoby wpływ na zywotność, bo tą samą drogę mozna przejechać w różnym czasie? :sese

 

Kręcony spokojnie PUG jak w avatarze zrobił ponad 200000km i nigdy nie zawiódł silnik jak miał paliwo-odpukać do tej pory ;)

Pomijając już fakt że jazda z 200km/h na polskich autostradach to samobójstwo, ile tak w praktyce taki silnik z teoretycznym 140KM wyciągnie, bo ciekaw jestem czy komuś udałoby się zbliżyć do tej wylicznej przeze mnie teoretycznej granicy którą wyznaczają same opory powietrza czyli 227km/h? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istreed
Rcman to wytłumacz mi dlaczego silnik jeżdżone przez emerytów, są "zapchane". Zdarza się że są przytkane kanały olejowe, olej traci właściwości bo sie nie nagrzeje dobrze. Przepałujesz taki silnik i jest spora szansa że wszystko się odetka. Widziałem też fotki silników które jeżdżone spokojnie były w dużo gorszym stanie od tych upalanych, były całe w nagarze.

 

Bo się nie wygrzewają :-)

Ciśnienie oleju jest od pewnego poziomu z grubsza takie samo, na IDE masz trochę mniejsze. Nadmiar idzie na baypas.

Po 2 im wyższe RPM tym nie lepiej zwłaszcza jeśli przekręcisz silnik :mrgreen:

Po 3 od wzrostu mocy nie wzrastają max RPM tylko moc i moment.

 

 

Janosik mój ma od nowości 94 KM, zrobił jak na razie 290 tyś km i teraz mu padło turbo, znaczy puściło olej w wydech o.

Więc to wytrzymały silnik :-)

Vmax przy tej mocy wynosi 190 km/h z górki może bym jeszcze coś wycisnął.

Bez intercoolera to krótkotrwała radość jeśli masz mapę wgraną.

Przykładowo po przejechaniu 60 km autostradą w podłogę najperw jedzie 190, potem 180 potem 170.

Na końcu jak stanąłem to ta izolacja na ciepłej stronie turbo mi się tliła.

Jak ją polałem wodą od razu odparowała z sykiem :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
janosik
Bo się nie wygrzewają :-)

Janosik mój ma od nowości 94 KM, zrobił jak na razie 290 tyś km i teraz mu padło turbo, znaczy puściło olej w wydech o.

Więc to wytrzymały silnik :-)

....

Vmax przy tej mocy wynosi 190 km/h z górki może bym jeszcze coś wycisnął.

Dzięki za info, po przeliczeniu sposóþb opisany powyżej wyszła mi zaskakująco podobna prędkość maksymalna, bo przy wiekszych prędkościach opory aerodynamiczne wbrew pozorom są spore bo rosną do potęgi trzeciej i zwiększenie mocy silnika 2x nie zwiekszy prędkości maksymalnej 2x tylko mniej, a dla Twojej bryki wychodzi z tych przybliżonych oszacowań Vmax.... 198 km/h, czyli blisko tego co podałeś :hurra

 

94 KM -> 69 kW *90% -> 62 kW >0.3681536*V^3 -> 55 m/s = 198 km/h (max)

 

Póki co przewidywania teoretyczne pokrywają się z kilkoma danymi doświadczalnymi-fizyka działa- osobiście nie mam jak sprawdzić, bo nie pamiętam kiedy ostatnio "cisnąłem" 111 km/h dopóki nie zmienię rozrządu i nie zaleję nowym Quartz'em :D

Interesuje mnie co innego minimalizacja totalna zużycia paliwa-ciekawy jestem przy jakiej prędkości obrotowej silnika on będzie najbardziej oszczędny i szukam informacji kiedy włącza się tzw. Common Rail, itp-w ogóle na temat tego wynalazku w tych HDI więce silnik nie kręce więcej jak 3000 RPM ostatnio ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow
szukam informacji kiedy włącza się tzw. Common Rail

Przy odpaleniu silnika, wyłącza się natomiast przy zgaszeniu silnika.......

Share this post


Link to post
Share on other sites
janosik
Przy odpaleniu silnika, wyłącza się natomiast przy zgaszeniu silnika.......

Na pewno? Nie jest tak że dopiero np. powyżej 2100 RPM czy coś takiego? Jak był nowy tak jakby było słychać że nieco inaczej silnik brzęczy, ale nie robiłem analizy dzwięku (spektrum) jakie częstotliwości są obecne w tym dziwięku i czy coś nie załącza...? ;)

 

BTW: Dla silnika oryginalnego 70KM wychodzi <180 km/h Vmax, jak się odejmie ok. 10km/h to chyba mniej więcej tyle co podaje producent, więc nie jakaś wielka różnica pomiędzy 94KM, a to przez rosnące do potęgi trzeciej z prędkością straty na pokonanie oporu powietrza prawdopodobnie ;)

 

70 KM -> 51.48 kW *90% -> 46.332 kW -> 50 m/s = 180 km/

Share this post


Link to post
Share on other sites
RCMan
Przy odpaleniu silnika, wyłącza się natomiast przy zgaszeniu silnika.......

 

Teraz juz wszystko jasne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istreed

Nie wiem jak z serią ale ja najwięcej na baku do pełna zrobiłem 1612 km może bym jeszcze coś wydusił bo tam miasta trochę było :-)

 

Tylko mój to van 2 osobowy, bardzo lekki :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
MisioLBN
Na pewno? Nie jest tak że dopiero np. powyżej 2100 RPM czy coś takiego? Jak był nowy tak jakby było słychać że nieco inaczej silnik brzęczy, ale nie robiłem analizy dzwięku (spektrum) jakie częstotliwości są obecne w tym dziwięku i czy coś nie załącza...? ;)

 

BTW: Dla silnika oryginalnego 70KM wychodzi <180 km/h Vmax, jak się odejmie ok. 10km/h to chyba mniej więcej tyle co podaje producent, więc nie jakaś wielka różnica pomiędzy 94KM, a to przez rosnące do potęgi trzeciej z prędkością straty na pokonanie oporu powietrza prawdopodobnie ;)

 

70 KM -> 51.48 kW *90% -> 46.332 kW -> 50 m/s = 180 km/

 

Sprawdź najpierw co to common rail...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow
Teraz juz wszystko jasne

Jeszcze nie.....jeszcze nie .....

Share this post


Link to post
Share on other sites
janosik
Sprawdź najpierw co to common rail...

Sama nazwa z angielska wskazuje, tyle że z tego co widzę w tym opisie Bosch'a ta zmiana dzwięku może pochodzić ze sterowania wtryskiwaczy ;)

 

https://de.bosch-automotive.com/en/parts/parts_and_accessories/motor_and_sytems/diesel/common_rail_injection/common_rail_diesel_motorsys_parts

 

The injector is controlled by the Electronic Diesel Control (EDC)

 

Natomiast wychodziłoby na to że faktycznie to ciśnienie w tej szynie jest utrzymywane na jednakowym poziomie niezleżnie od obrotów silnika ;)

 

It constantly feeds fuel to the high-pressure reservoir (rail), thereby maintaining the system pressure. The required pressure is available even at low engine speeds, as pressure generation is not linked to the engine speed.

 

Chodziło mi tylko o to żeby się upewnić, że Common Rail działa również np. przy prędkości 60km/h na 3ce i obrotach ok. 2100, bo przy tych obrotach podczas krótkich wypadów na zakupy codzienne po mieście silnik zdąża chyba złapać temperaturę 70 stopni po kilku kilometrach i wydaje się że to chyba optymalny bieg, bo na 2ce nikt nie będzie jechał kilka km, a tak to na 3ce na nieco wyższych obrotach (najlepiej z ledowymi dziennymi) spokojnie można PUGować.

Sprawdzę zaraz po ilu kilometrach silnik złapie 70*C przy temp na zewnatrz ok. 10*C ;)

 

Pozostało mi jeszcze przyjrzeć się dokładnie jak działa standardowy ECU w tych HDI, tzn., jak dozuje paliwo w zależności od obrotów silnika, obciążenia i może jeszcze wybranego biegu, ale to już w innym wątku, tutaj interesowało mnie jaki wpływ może mieć zwiększenie mocy silnika na prędkość maksymalną, bo samo przyspieszanie kompletnie mnie nie interesuje i 70KM wystarcza spokojnie żeby z dobrym refleksem na światłach wystarować przed innymi zaspanymi niedzielnymi kierowcami :kciuki

Share this post


Link to post
Share on other sites
MisioLBN

Dalej nie łapiesz co to common rail... Tak jak napisał Longbow common rail się włącza razem z odpaleniem silnika a wyłącza w chwili zgaszenia bo jest to rodzaj wtrysku... Masz pompę wysokiego ciśnienia i hardcorowe ciśnienie na listwie. Paliwo dostarczane jest bezpośrednio do komory spalania ( wtryski w głowicy).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...