Jump to content
8IN

Guide Rozrząd w RC zrób to sam ;)

Recommended Posts

8IN

W SPRAWIE ZDJĘĆ PROSZĘ NAPISAĆ PW A WYŚLĘ WSZYSTKO NA PODANY ADRES EMAIL

Stwierdziłem, że zamieszczę mały guide na temat ustawienia rozrządu w RC.

Silnik EW10J4S kod RFK ze zmienna fazą

 

a więc zaczynamy co nam bd potrzebne:

-zestaw blokad taki starczy cena około 150zl

c4c55a9b1202.jpg

5ebb544e7c97.jpg

-nasadka E-14 do kręcenia kołem wałka wydechowego (nie obowiązkowo)

3731c5e53a22.jpg

-nasadki 34 i 38 (34 do kontry poduszki silnika a 38 nie obowiązkowo do kręcenia kołem wałka ssącego)

bb8adbfae436.jpg

-komplet dużych kluczy nasadowych nie musi być taki

235f362dbc3b.jpg

-komplet małych kluchy nasadowych nie musi być taki

34c412159de5.jpg

-pasuje mieć też komplet bitów dłuższych, np do odkręcenia górnej obudowy rozrządu, która jest na imbusa i krótki bit jej nie dosięga

2059a899ed19.jpg

-komplet kluczy płaskich, dobrze mieć oczkowe z grzechotką

9f3279f52919.jpg

- torx 55 do odkręcenia łapy poduszki silnika

-podnośnik i lub podwieszka silnika( bez niej można na podnośniku ogarnąć bez problemów)

-Przyda się też klucz udarowy np taki

4c1676bba159.jpg

-garaż z kanałem i kobyłka(może być klocek drewna

 

 

Opisze ustawienie rozrządu od zera, czyli nie wiemy czy wałki są dobrze ustawione itp.

 

Wjeżdżamy na kanał autem i podnosimy prawy przód podnośnikiem w górę do momentu, w którym bd można obrócić swobodnie kołem, odkręcamy koło najlepiej udarowym 4 szpilki na klucz 17, ściągamy koło, podkładamy kobyłkę/ klocek pod próg tak aby auto nie spadło.

demontaż nadkola 2 wkręty torx 25 od spodu zderzaka, 1 pod progiem i 1 za kołem do progu. teraz 4 kołki patrząc od prawej strony 2 kołki na prawo od kolumny mc persona jeden na górze drugi na dole, trzeci kołek na lewo od mc persona, a czwarty jest na samej górze nadkola, po zdemontowaniu kołków nadkole wychodzi bez problemu.

 

Teraz demontaż komputera wtrysku 1 nakrętka na klucz nr 10, po odkręceniu wychodzi też podpórka przewodów, która rozpinamy od strony kierowcy.

Nad poduszka silnika pokazał się płaskownik przykręcony na 2 śruby 8 na klucz 13, odkręcamy je i wyciągamy płaskowniczek razem z kolejną podpórką przewodów, odkręcamy kontre poduszki nasadka 34, pod nią jest nakrętka na kluch 16.

W tym momencie podwieszamy silnik na belkach lub podnosimy lekko podnośnikiem.

Odkręcamy 3 śruby na torx 55 mocujące łapę silnika do bloku.

Teraz pasuje zdemontować górna obudowę rozrządu, jest na 5 śrubkach 5mm imbusowych (nie wszystkie dostanie zwykły krótki bit) bd też musieli regulować sobie wysokość silnika tak aby był do nich dostęp, zaznaczyłem je na zdjęciu.

c8a0731d2e62.jpg

Aby wyjąć osłonę trzeba minimalnie obniżyć silnik.

 

Teraz pasuje podciągnąć napinacz osprzętu płaskim kluczem 16 i zablokować go przyrządem, zdemontować pasek i odkręcić koło pasowe osprzętu z tłumikiem drgań, trzyma się na 4 śrubach 8 na klucz 13, po jego zdjęciu mamy dostęp do śrub mocujących dolną obudowę rozrządu.

 

b78135614897.jpg

 

teraz blokujemy wał blokadą na skrzyni

c6c0ecee9634.jpg

teraz montujemy blokady koła wału i kół wałków

c64ca128f091.jpg

 

 

Po zablokowaniu wszystkiego, poluźniamy śrubę napinacza klucz 16 płaski i luzujemy napinacz w prawą stronę

2d4938b51f05.jpg

Teraz ściągamy pasek, odkręcamy stary napinacz, rolkę prowadzącą, przy okazji możemy też wymienić pompę wody.

 

Po zakończeniu tego przykręcamy nową rolkę prowadzącą.

W tym momencie opisze jak rozkminić ustawienie kół wałków w przypadku gdy rozrząd nam się rozjedzie lub gdy poprzedni pan mechanik okazał się partaczem ;)

 

Ogólnie obydwa koła można zablokować w 2 miejscach co daje 4 kombinacje złożenia:

- koło wydechowe dobrze koło ssące dobrze ------> silnik pali i ma moc

- koło wydechowe dobrze koło ssące źle ------------> silnik pali nie ma mocy

- koło wydechowe źle koło ssące dobrze -------> silnik pali nie ma mocy

-koło wydechowe źle koło ssące źle ---------> silnik nie pali brak kompresji

 

 

Blokady pasują we wszystkie 4 podane punkty, a przestawienie wynosi mniej-więcej 2 zęby dla obydwu kół.

 

koło ssące:

 

7486e6153239.jpg

 

 

koło wydechowe:

 

6cc22995c901.jpg

 

Gdy już jesteśmy pewni odpowiedniego ustawienia kół wałków, napinamy wskaźnik nowego napinacza za pomocą przyrządu:

437e94c87070.jpg

187713d0d18d.jpg

 

teraz wkładamy blokadę wskaźnika (mi odłamał się od niej drucik, ma być on skierowany ku górze tak aby od góry go wyciągnąć później)

08f023ff175b.jpg

a zablokowany wygląda tak:

fb6c30a9ce5c.jpg

 

Gdy to ogarniemy przykręcamy go do bloku na tyle mocno aby dało się jeszcze regulować napinacz imbusem.

 

Teraz potrzebne bd 2 osoby lub przyrząd do przytrzymania nowego paska zębatego na kole wału tj. jedna osoba trzyma pasek na kole wału i pilnuje aby nie przeskoczył, a druga zakłada pasek dalej od góry.

 

kolejność:

koło wału> rolka prowadząca > koło ssące > koło wydechowe> napinacz> pompa wody

 

po rolce prowadzącej przykładamy pasek do koła ssącego (wyciągamy na chwile blokade), kręcimy nim kluczem 38 jeden ząbek w prawo i zakładamy pasek, teraz wracamy 1 ząbek w lewo (pasek się nam ładnie napina) i blokujemy koło.

Pilnujemy teraz, aby pasek na tym kole nie przeskoczył ( jak dla mnie najlepsze było wsadzenie klucza który zaklinował się między paskiem a obudową.

 

W tym miejscu potrzebujemy klucza E-14 (wyciągamy blokade koła wydechowego) i kręcimy jeden ząbek w prawo zakładamy pasek, kręcimy 1 ząbek w lewo i zakładamy blokade koła wydechowego.

Teraz mamy pasek napięty od wału aż do koła wydechowego.

Pasek zakładamy na napinacz i pompę wody.

 

Sprawdzamy czy pasek ładnie leży i czy jest napięty między kołami wydechowym a ssącym i ssącym a kołem wału.

Jeśli tak wyciągamy przyrząd do blokowania wskaźnika napinacza.

 

Kolejno usuwamy blokady wału na skrzyni > wału na kole pasowym > na kole ssącym > na kole wydechowym.

 

Teraz napinamy imbusem napinacz w lewo do momentu aż wskaźnik stanie na środku wycięcia i dokręcamy nie do końca napinacz kluczem 16.

 

Robimy 10 obrotów wałem w prawą stronę i wkładamy wszystkie blokady, aby sprawdzić czy gdzieś nie przeskoczyło, jeśli jest w porządku, pozbywamy się blokad i korygujemy ustawienie napinacza według obrazka:

81fe5d1c4148.jpg

 

 

Po prawidłowym napięciu paska postępujemy kolejno:

montaż dolnej obudowy rozrządu

montaż koła pasowego osprzętu

montaż paska osprzętu

montaż górnej obudowy rozrządu

montaż łapy silnika i jej el

montaż sterownika silnika

montaż nadkola

montaż koła

 

Teraz otwieramy piwko, zapalamy samochód i cieszymy się z udanej roboty :)

 

 

 

Do całej procedury polecam:

1. odłączyć akumulator

2. robić wszystko powoli, sprawdź 2 razy

3. wykręcić świece, aby było słychać kompresje i było łatwiej kręcić wałem

4. rolka prowadząca i napinacz zapodać klej do gwintów

5. jeśli odkręcasz główną śrubę wału klej obowiązkowy

 

 

Jeśli o czymś zapomniałem proszę pytać lub przypomnąć :)

 

 

Czas roboty dla laika 6-8h dla kogoś kto wie co robi 2-3h max

 

Pozdrawiam maniaków xD

Share this post


Link to post
Share on other sites
anikam

O super robota!!! Konkretnej mechaniki brakuje na forum:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8IN

Po to dodałem na forum, swoja drogą gdyby ktoś wcześniej zamieścił na forum to nie orobiłbym się jak głupi ch* xD

No ale cóż zawsze ktoś musi być pierwszy :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
anikam

No napewno. Pierwszy zawsze ma pod górkę:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
buziaczek1431

I tak nie wiem czy bym sobie poradził :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
anikam
I tak nie wiem czy bym sobie poradził :P

 

A tu sie akurat zgadzam. To nie taka prosta sprawa dla każdego:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8IN
I tak nie wiem czy bym sobie poradził :P

 

Zapraszam do mnie :)

 

Tylko weź z 6 pak browaru, bo już na trzeźwo nie jestem w stanie tam zaglądać xD

Share this post


Link to post
Share on other sites
buziaczek1431
Zapraszam do mnie :)

 

Tylko weź z 6 pak browaru, bo już na trzeźwo nie jestem w stanie tam zaglądać xD

 

Nie jest tak blisko do Ciebie .

A jak poprawiła się jazda autem ? było z*ebać mechanika :P

 

Następnym razem będzie warn. //MOD

Share this post


Link to post
Share on other sites
8IN

Ale daleko też nie ma, a przy okazji nauczyłbyś się jak nie skrzywdzić silnika :)

 

 

Ogólnie poprawiła się dynamika i moc ale czy jest 100% dobrze jeszcze nie wiem, najpierw sprawdzę ciśnienie w garczkach i umówię się na hamowanie, wtedy bd miał rozeznanie.

Poza tym miałem cofnięte koło ssące o 2-3 zęby także dziwię się jak ten silnik to przetrwał, tym bardziej, że moc spadła miesiąc dwa przed startem w kjs a silnik przeżył katy okrutne w pewnym momencie miałem prawie 130 stopni cieczy xD

 

Krótko mówiąc inżyniery zrobiły dobry bloczek do katowania :D

 

 

A jeszcze co do mechanika, to co mu mogę udowodnić?

Kolega... rozmawiałem z nim stwierdził, że napinacz się uszkodził...

szkoda gadać, a nie bd srał po gaciach o 2 stówki za rozrząd bo zawału bym dostał xD

Share this post


Link to post
Share on other sites
adrian055

A wywalalo Ci bledy na kompie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8IN

zalerzy w którym położeniu, ale na przestawionym samym kole ssącym nie ma błędów wgl

Share this post


Link to post
Share on other sites
dzejo
Stwierdziłem, że zamieszczę mały guide na temat ustawienia rozrządu w RC.

Silnik EW10J4S kod RFK ze zmienna fazą

 

a więc zaczynamy co nam bd potrzebne:

-zestaw blokad taki starczy cena około 150zl

c4c55a9b1202.jpg

5ebb544e7c97.jpg

-nasadka E-14 do kręcenia kołem wałka wydechowego (nie obowiązkowo)

3731c5e53a22.jpg

-nasadki 34 i 38 (34 do kontry poduszki silnika a 38 nie obowiązkowo do kręcenia kołem wałka ssącego)

bb8adbfae436.jpg

-komplet dużych kluczy nasadowych nie musi być taki

235f362dbc3b.jpg

-komplet małych kluchy nasadowych nie musi być taki

34c412159de5.jpg

-pasuje mieć też komplet bitów dłuższych, np do odkręcenia górnej obudowy rozrządu, która jest na imbusa i krótki bit jej nie dosięga

2059a899ed19.jpg

-komplet kluczy płaskich, dobrze mieć oczkowe z grzechotką

9f3279f52919.jpg

- torx 55 do odkręcenia łapy poduszki silnika

-podnośnik i lub podwieszka silnika( bez niej można na podnośniku ogarnąć bez problemów)

-Przyda się też klucz udarowy np taki

4c1676bba159.jpg

-garaż z kanałem i kobyłka(może być klocek drewna

 

 

Opisze ustawienie rozrządu od zera, czyli nie wiemy czy wałki są dobrze ustawione itp.

 

Wjeżdżamy na kanał autem i podnosimy prawy przód podnośnikiem w górę do momentu, w którym bd można obrócić swobodnie kołem, odkręcamy koło najlepiej udarowym 4 szpilki na klucz 17, ściągamy koło, podkładamy kobyłkę/ klocek pod próg tak aby auto nie spadło.

demontaż nadkola 2 wkręty torx 25 od spodu zderzaka, 1 pod progiem i 1 za kołem do progu. teraz 4 kołki patrząc od prawej strony 2 kołki na prawo od kolumny mc persona jeden na górze drugi na dole, trzeci kołek na lewo od mc persona, a czwarty jest na samej górze nadkola, po zdemontowaniu kołków nadkole wychodzi bez problemu.

 

Teraz demontaż komputera wtrysku 1 nakrętka na klucz nr 10, po odkręceniu wychodzi też podpórka przewodów, która rozpinamy od strony kierowcy.

Nad poduszka silnika pokazał się płaskownik przykręcony na 2 śruby 8 na klucz 13, odkręcamy je i wyciągamy płaskowniczek razem z kolejną podpórką przewodów, odkręcamy kontre poduszki nasadka 34, pod nią jest nakrętka na kluch 16.

W tym momencie podwieszamy silnik na belkach lub podnosimy lekko podnośnikiem.

Odkręcamy 3 śruby na torx 55 mocujące łapę silnika do bloku.

Teraz pasuje zdemontować górna obudowę rozrządu, jest na 5 śrubkach 5mm imbusowych (nie wszystkie dostanie zwykły krótki bit) bd też musieli regulować sobie wysokość silnika tak aby był do nich dostęp, zaznaczyłem je na zdjęciu.

c8a0731d2e62.jpg

Aby wyjąć osłonę trzeba minimalnie obniżyć silnik.

 

Teraz pasuje podciągnąć napinacz osprzętu płaskim kluczem 16 i zablokować go przyrządem, zdemontować pasek i odkręcić koło pasowe osprzętu z tłumikiem drgań, trzyma się na 4 śrubach 8 na klucz 13, po jego zdjęciu mamy dostęp do śrub mocujących dolną obudowę rozrządu.

 

b78135614897.jpg

 

teraz blokujemy wał blokadą na skrzyni

c6c0ecee9634.jpg

teraz montujemy blokady koła wału i kół wałków

c64ca128f091.jpg

 

 

Po zablokowaniu wszystkiego, poluźniamy śrubę napinacza klucz 16 płaski i luzujemy napinacz w prawą stronę

2d4938b51f05.jpg

Teraz ściągamy pasek, odkręcamy stary napinacz, rolkę prowadzącą, przy okazji możemy też wymienić pompę wody.

 

Po zakończeniu tego przykręcamy nową rolkę prowadzącą.

W tym momencie opisze jak rozkminić ustawienie kół wałków w przypadku gdy rozrząd nam się rozjedzie lub gdy poprzedni pan mechanik okazał się partaczem ;)

 

Ogólnie obydwa koła można zablokować w 2 miejscach co daje 4 kombinacje złożenia:

- koło wydechowe dobrze koło ssące dobrze ------> silnik pali i ma moc

- koło wydechowe dobrze koło ssące źle ------------> silnik pali nie ma mocy

- koło wydechowe źle koło ssące dobrze -------> silnik pali nie ma mocy

-koło wydechowe źle koło ssące źle ---------> silnik nie pali brak kompresji

 

 

Blokady pasują we wszystkie 4 podane punkty, a przestawienie wynosi mniej-więcej 2 zęby dla obydwu kół.

 

koło ssące:

 

7486e6153239.jpg

 

 

koło wydechowe:

 

6cc22995c901.jpg

 

Gdy już jesteśmy pewni odpowiedniego ustawienia kół wałków, napinamy wskaźnik nowego napinacza za pomocą przyrządu:

437e94c87070.jpg

187713d0d18d.jpg

 

teraz wkładamy blokadę wskaźnika (mi odłamał się od niej drucik, ma być on skierowany ku górze tak aby od góry go wyciągnąć później)

08f023ff175b.jpg

a zablokowany wygląda tak:

fb6c30a9ce5c.jpg

 

Gdy to ogarniemy przykręcamy go do bloku na tyle mocno aby dało się jeszcze regulować napinacz imbusem.

 

Teraz potrzebne bd 2 osoby lub przyrząd do przytrzymania nowego paska zębatego na kole wału tj. jedna osoba trzyma pasek na kole wału i pilnuje aby nie przeskoczył, a druga zakłada pasek dalej od góry.

 

kolejność:

koło wału> rolka prowadząca > koło ssące > koło wydechowe> napinacz> pompa wody

 

po rolce prowadzącej przykładamy pasek do koła ssącego (wyciągamy na chwile blokade), kręcimy nim kluczem 38 jeden ząbek w prawo i zakładamy pasek, teraz wracamy 1 ząbek w lewo (pasek się nam ładnie napina) i blokujemy koło.

Pilnujemy teraz, aby pasek na tym kole nie przeskoczył ( jak dla mnie najlepsze było wsadzenie klucza który zaklinował się między paskiem a obudową.

 

W tym miejscu potrzebujemy klucza E-14 (wyciągamy blokade koła wydechowego) i kręcimy jeden ząbek w prawo zakładamy pasek, kręcimy 1 ząbek w lewo i zakładamy blokade koła wydechowego.

Teraz mamy pasek napięty od wału aż do koła wydechowego.

Pasek zakładamy na napinacz i pompę wody.

 

Sprawdzamy czy pasek ładnie leży i czy jest napięty między kołami wydechowym a ssącym i ssącym a kołem wału.

Jeśli tak wyciągamy przyrząd do blokowania wskaźnika napinacza.

 

Kolejno usuwamy blokady wału na skrzyni > wału na kole pasowym > na kole ssącym > na kole wydechowym.

 

Teraz napinamy imbusem napinacz w lewo do momentu aż wskaźnik stanie na środku wycięcia i dokręcamy nie do końca napinacz kluczem 16.

 

Robimy 10 obrotów wałem w prawą stronę i wkładamy wszystkie blokady, aby sprawdzić czy gdzieś nie przeskoczyło, jeśli jest w porządku, pozbywamy się blokad i korygujemy ustawienie napinacza według obrazka:

81fe5d1c4148.jpg

 

 

Po prawidłowym napięciu paska postępujemy kolejno:

montaż dolnej obudowy rozrządu

montaż koła pasowego osprzętu

montaż paska osprzętu

montaż górnej obudowy rozrządu

montaż łapy silnika i jej el

montaż sterownika silnika

montaż nadkola

montaż koła

 

Teraz otwieramy piwko, zapalamy samochód i cieszymy się z udanej roboty :)

 

 

 

Do całej procedury polecam:

1. odłączyć akumulator

2. robić wszystko powoli, sprawdź 2 razy

3. wykręcić świece, aby było słychać kompresje i było łatwiej kręcić wałem

4. rolka prowadząca i napinacz zapodać klej do gwintów

5. jeśli odkręcasz główną śrubę wału klej obowiązkowy

 

 

Jeśli o czymś zapomniałem proszę pytać lub przypomnąć :)

 

 

Czas roboty dla laika 6-8h dla kogoś kto wie co robi 2-3h max

 

Pozdrawiam maniaków xD

 

Hej możesz jeszcze raz dodać zdjęcia do rozrządu 206 RC bo już ich nie widać na forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
genezyp

Prosze o pomoc bo mam problem w ustawieniu rozrządu w tym autku. Dysponuje ktoś zdjęciami poprawnego ustawienia kół zębatych od wałków rozrządu?
Z góry dziękuje za pomoc! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow

image.php?dt=GQZV

Edited by Longbow

Share this post


Link to post
Share on other sites
genezyp

Dzięki kolego, ale podesłąny schemat jest do EW10A, a w tym wątku mowa jest o EW10J4S, gdzie blokady są w zupełnie innym miejscu. Dla potomych prawidłowe ustawienie kół w załączniku. Widać miejscę na blokadę koła wydechowego (a), oraz otwór w obudowie (1) który możemy z nim pomylić. Koło ssące ma być tak, bo blokada pasuje też mniej więcej 4-5 zębów w lewo (wówczas ta wypystka jest na górze).

timing.jpg.9061a5341a03eae1d812628b64713592.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow

Przepraszam najmocniej, już poprawiam post

Share this post


Link to post
Share on other sites
kemot7

Jeżeli ktoś posiada zdjęcia z tego tematu proszę o kontakt na pw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Łukasz206RC

Podczepiam się pod post wyżej, jeśli ktoś posiada te fotki proszę wysłać na meila ewentualnie na numer tel 513247807

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×