Skocz do zawartości
  • Podobna zawartość

    • Fidel
      Przez Fidel
      Witam
      Poczytałem trochę forum i rzuciło mi się w oczy, że pojawia się co jakiś czas narzekanie na MUX. Skąd wiedzieć, że się to ma, albo że się tego nie ma?
      A w ogóle, to chyba nie jest takie straszne? :?
    • gojik
      Przez gojik
      Ostatnimi czasy - na forum - coraz częściej pojawiają się pytania typu:
      co to jest MUX i jak rozpoznać czy go mam w swoim samochodzie?
      Starałem się to napisać językiem dla typowych laików, tak aby każdy mógł coś z tego zrozumieć i ogarnąć. Mam nadzieję, że ta krótka wzmianka, wyjaśni odrobinę nieścisłości i rozwieje kilka mitów.
      Osoby, które uważają, iż warto byłoby coś dodać, bądź zmienić - proszę o treściwe komentarze i podpowiedzi.
       
      Co to jest MUX i po co to komu?
       
      MUX – pochodzi od słowa multiplex i dosłownie oznacza - instalację multipleksową, która niejako zastępuje tradycyjną instalację elektryczną w naszych samochodach. Oparta jest na tzw. szynie CAN (ang. Controller Area Network) - sygnały na tej instalacji „płyną” w wersji cyfrowej, w przeciwieństwie do standardowych instalacji samochodowych. CAN został wymyślony przez firmę BOSCH i zadebiutował na początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Dzięki temu rozwiązaniu, znacznie zmniejszono ilości przewodów używanych na wiązki elektryczne samochodu, zmniejszono ilość punktów połączeniowych oraz podniesiono szybkość przepływu sygnałów. Dla porównania - w latach 60’tych - długość ogólna przewodów w instalacji elektrycznej wynosiła ok. 300m, obecnie ok. 2 km. Gdyby tak dalej to wyglądało, wozilibyśmy ze sobą kilogramy miedzi i szafę bezpiecznikową Warto jeszcze podkreślić, iż nie cała instalacja jest cyfrowa w samochodzie!!! Występują tzw. główne trakcje CAN’owskie, które komunikują ze sobą poszczególne komputery i sterowniki w samochodzie. Na jednej szynie CAN może „chodzić” ok. 650 sygnałów, na CAN 2.0 ponad 2 tysiące!!! W standardowej instalacji jeden przewód miał jeden sygnał – łatwo policzyć ile trzeba przewodów aby dorównać jednej szynie CAN
       
      Tyle z podstawowej teorii, co mamy z tego w praktyce?
       
      Medal ma dwie strony - z jednej strony mamy multum funkcji, z drugiej strony multum problemów. Jak wiemy z własnego doświadczenia, im więcej elektroniki w samochodzie, tym więcej problemów. Poza awaryjnością, której samemu nie sposób usunąć poza wyspecjalizowanym serwisem, o nierzadko wielu rzeczach decyduje komputer, która ma na celu dobro auta i swoją hierarchię wartości np. może nie pozwolić na włączenie np. ogrzewania szyby, gdy akumulator jest rozładowany, a silnik pracuje na wolnych obrotach. Dlatego mogą występować kaprysy naszego autka – dzisiaj nie działa, jutro już jest ok
       
      Czas na pozytywy W instalacjach CAN’owskich (zwanych MUX’em), mamy o wiele więcej możliwości i funkcji do wykorzystania w naszym autku: począwszy od bezpieczeństwa, po przez prace silnika i jego podzespołów, skończywszy na naszym wygodnictwie wiele rzeczy oblicza komputer, podając nam już gotowe informacje.
      Tak jak we wszystkim, są zwolennicy sieci cyfrowych, jak i konserwatyści, którzy wolą tradycyjne instalacje elektryczne. Niestety Ci drudzy muszą pogodzić się z faktem iż technologia idzie do przodu i jest nieuniknionym, że systemy CAN wraz dziesiątkami komputerów opanują nasz samochód warto zauważyć, iż obecnie, w samochodach najwyższej klasy, sieci cyfrowe opanowały już większość instalacji elektrycznej, włącznie z wprowadzenie technologii światłowodowej (np. BMW, Mercedes).
       
      Jak rozpoznać czy mam MUX’a (CAN)?
       
      Tutaj proszę o praktyczne wskazówki dla użytkowników od forumowiczów (np. data wprowadzenia, manetki etc.)  wtedy z edytuje artykuł i dodam w to miejsce
       
      Visterio dodał:
       
      1. MUX wszedł od drugiej połowy 2001 roku!
       
      2. Jeśli masz 1.4 HDI - to na bank jest to MUX, bo innych nie było!
       
      3. Jeśli masz zegary (licznik) na jedną wtyczkę - to masz MUX'a (jak na dwie to bez MUX'a)!
       
      4. Jak zdejmiesz tą zaślepkę od bezpieczników wewnątrz pojazdu (tam gdzie również BSI jest) to jest tam mnóstwo kabli idących do BSI. Na nich są papierowe "metki" - więc spójrz na nie, jeśli będziesz miał MUX'a, to będzie napisane na metce "MUX", a jeśli nie, to podejrzewam, że będzie coś innego (raczej słowa MUX nie będzie) ;]
       
      5. Jeśli nie masz MUX'a, to Twoje manetki wyglądają tak:

       
      a jeśli masz MUX'a, to wyglądają tak:

       
       
      Ja mogę jeszcze dodać na koniec od siebie, że jeżeli kiedykolwiek przyjdzie Wam grzebać w elektryce samochodowej, w celu podłączenia czegoś, unowocześnienia etc., uważajcie na pary cieniutkich przewodów, które zazwyczaj są ze sobą wzajemnie splecione (a’la warkocz u kobiet ) to właśnie jest CAN -> nie ciąć, nie rwać, nie podłączać nic do nich, najlepiej nie ruszać
      Światłowód w naszych pugach nie występuje, ale np. w BMW 7 (najnowsza seria) przypomina on linkę hamulcową z rowera – taki sztywny i mało elastyczny tutaj również: „nie ciąć, nie rwać, nie podłączać nic do nich, najlepiej nie ruszać”
       
      PS jeżeli coś mi się przypomni, to najwyżej dodam
    • beazee
      Przez beazee
      Czym różnią się przełaczniki zespolone? (Pug 206, 2002)
       
      Przegladam aukcje i najczesciej sprzedawcy (nowych) prosza o numer VIN by potwierdzic zdatnosc...
      Skad te roznice? Co za róznice?
      206/307/406 maja to samo, tak?
       
      Komu moge podać swoejgo VINa?
       
      Dzięki, pozdrawiam.
    • ramboos
      Przez ramboos
      Czy jest na to jakaś opcja?

Rekomendowane odpowiedzi

woron36

Witam,

W moim PUG-u wysiadły kierunkowskazy. Znaczy wyłączają się kiedy chcą (Niedługo będę rękę za szybę wystawiał :D) . Tak samo jest z długimi światłami. Obstawiam przełącznik zespolony. Mam chyba DELPHI ze sterowaniem radia pod kierownicą. Czy znacie jakiegoś magika który by mi to zregenerował. Nowy ponad 700 zł a to jedna dziewiąta auta :D Najlepiej od razu z wymianą podjechać zostawić odebrać naprawiony. Okolice Warszawy lub Skierniewic najlepiej :) Patrzyłem wymianę jest dosyć łatwa ale czas przesyłek mnie jakoś bardzo nie kręci (auto cały czas potrzebne) chciałbym to zostawić jako ostateczność. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Stackburn

@karolp1993 - na bank pomoże :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
karolp1993

Mam człowieka w Warszawie który może Ci wymienić przełącznik ode mnie. Mam takie ze zregenerowaną manetką kierunkowskazów, będzie spokój na kilka lat.

  • Dzięki! 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogdans1

Polecam karolp1993 - temat ogarnięty bez problemu. Dodatkowo jeszcze moduł "leniwych kierunkowskazów" + naprawa błędu poduszki!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Santino

Witam wszystkich.

Mam taki problem, nie za każdym razem załącza się prawe mijania oraz długie.

Manetka odpowiada za lewa/prawa strona czy ogólnie za swiatła?

 

 

POZDRAWIAM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kondzio962
Dnia 24.10.2018 o 00:25, Santino napisał:

Witam wszystkich.

Mam taki problem, nie za każdym razem załącza się prawe mijania oraz długie.

Manetka odpowiada za lewa/prawa strona czy ogólnie za swiatła?

 

 

POZDRAWIAM

ogólnie za światła 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×