Jump to content
szpakulec

Ukruszona głowica - kleić, spawać czy wymienić na nową ?

Recommended Posts

szpakulec

Kilka dni temu odkręcając cewkę zapłonową "udało mi się" odkręcić lewą śrubę razem z wcześniej pękniętym kawałkiem odlewu głowicy (ten fragment do którego przykręca się śrubę plus ok 3-4 cm2 ścianki bocznej). Zastanawiam się teraz nad naprawą. Wchodzą w nią 3 opcje: klejenie jakimś temperaturo-odpornym klejem do metalu (np CX80 AUTO WELD), spawanie albo wymiana na inną używaną głowicę. Z różnych względów (czasowych, finansowych, technicznych) najbardziej skłaniałbym się do opcji pierwszej, jednak mam obawy o wytrzymałość takiej spoiny na temperaturę i drgania, tym bardziej że chodzi o element narażony na duże obciążenia cieplne i wibracje. Pytanie więc do bardziej doświadczonych, czy moje obawy są słuszne i co by w tym przypadku zasugerowali. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
andrias

Nie wierzę w żadne klejenia a w szczególności metalu kleić to można plastik na zabawkach jedynie spaw lub najpewniejsza opcja druga głowica w zależności jak z kosztami

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow

http://www.loctite.pl/wyszukaj-produkt-6523.htm?nodeid=8802624536577

Nic mocniejszego dostępnego od ręki nie znam, sam stosuję z powodzeniem.

CX80 metalweld to może być bliźniacza chemia.

Jeśli pokleisz i odpadnie wtedy skłoniłby się do dorobienia punktu mocowania cewki.

2 godziny temu, andrias napisał:

Nie wierzę w żadne klejenia a w szczególności metalu kleić to można plastik na zabawkach

Kwestia kleju, zdziwiłbyś gdzie w "metalurgii" stosuje się połączenia klejone.

2 godziny temu, andrias napisał:

jedynie spaw lub najpewniejsza opcja druga głowica w zależności jak z kosztami

W tym konkretnym przypadku to będzie przerost formy nad treścią, głowica nie pękła na pół, a jedynie mocowanie cewki które bardzo obciążone nie jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
blackdaro

Popieram przedmówce, to jest w takim miejscu, że może to dać rade:) Pamiętam, jak w czasach szkolnych pękł mi karter dezametu, wyłupałem spory kawałek taki ze 2x3cm, zakleiłem to najlepszym wtedy dostępnym spoiwem do metalu, obciążenie cieplne było, wibracje też i to za&ebiste, kapało też na to paliwo, a mimo tego trzymało to jeszcze z 10 lat, silnik był później rozpołowiony i składany kilka razy, a to za nic nie chciało puścić. No i chemia teraz jest dużo lepsza, bo to był koniec lat 90-tych. Warto spróbować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
andrias

macie rację nie doczytałem dokładnie o tym pęknięciu jak nie przenosi większych  obciążeń to może być na klej.Jestem starej daty i nie mam zaufania do metalurgi i jeżeli mam coś łączyć to wolę spawanie od klejenia o ile pozwalają na to warunki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
szpakulec

Niestety, po bardziej szczegółowych oględzinach głowicy sprawa się rozwinęła w bardziej niekorzystną, ponieważ okazało się, że oprócz opisanego wcześniej uszkodzenia dochodzą jeszcze nowe tzn. dalsze pęknięcie od opisanego ukruszenia aż do kanału wtryskiwacza oraz podobne pęknięcie przy fragmencie mocowania cewki po drugiej stronie. W tej sytuacji chyba jednak zrezygnuję z klejenia i zdecyduję się na wymianę głowicy. I od razu pytanie: czy występują jakieś różnice pomiędzy wersjami głowic Z03 (wtrysk jednopunktowy) a 1JP (wtrysk wielopunktowy) uniemożliwiające zamienny montaż (ewentualnie powodujące jakieś znaczne pogorszenie osiągów silnika) ? Kolega kolegi, z którym wstępnie rozmawiałem, ma do odstąpienia (za zgrzewkę browca) 1JP w dobrym stanie ale nie wiem czy ta głowica będzie pasować do mojego silnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
szpakulec
46 minut temu, szpakulec napisał:

...nie wiem czy ta głowica będzie pasować do mojego silnika.

HFZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow

Patrz na rozstaw kanałów kolektora dolotowego

Ktoś cewkę młotkiem wbijał czy co ?

Powiem Ci szczerze jeśli nie ucieka przez głowicę chłodziwo/olej/kompresja....to bym pokleił pęknięcia i jeździł

Share this post


Link to post
Share on other sites
szpakulec
3 godziny temu, Longbow napisał:

Patrz na rozstaw kanałów kolektora dolotowego...

....Powiem Ci szczerze jeśli nie ucieka przez głowicę chłodziwo/olej/kompresja....to bym pokleił pęknięcia i jeździł

Hmm, myślałem raczej o położeniu i przekroju kanałów olejowych i cieczy chłodzącej (czy będą zgodne z tymi w bloku), bo z fotek w necie wydawało mi się że nie zachodzą na siebie. A co do przecieków, to niestety, zauważyłem że tymi pęknięciami sączył się olej z głowicy - nie był to jakiś wielki wyciek ale jednak cały czas brudziło silnik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Longbow

Tak na wstępie, bo nie dopisałem.....głowica z monowtrysku nie przejdzie bo nie ma gniazd na wtryskiwacze

Share this post


Link to post
Share on other sites
szpakulec

 

Dawno tu nie zaglądałem wiec w kwestii dokończenia tematu - ostateczne sprawa zamknęła sie na okazyjnym zakupie używanej głowicy (z wałkiem i zaworami) - o oznaczeniu JP1 jak się okazało identycznej ze wcześniejszą Z03 - jej pomierzeniu i małym remonciku (docieranie gniazd zaworów, profilaktyczna wymiana kompletu uszczelniaczy) i założeniu na stary blok. Jak na razie wszystko ładnie gania. Także w zasadzie temat do zamknięcia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×