Skocz do zawartości
wrobeleczek

Instalacja klimatyzacji w Peugeocie 1.4HDi

Rekomendowane odpowiedzi

wrobeleczek
Napisano (edytowane)

Po uciążliwych tegorocznych upałach naszła mnie ochota na klimatyzację w moim lwie.

Postaram się opisać moją walkę…

 

Pacjent, wiadomo lew z rocznika 2003. Bez jakiejkolwiek klimy…

Do zrobienia potrzebne mi były:

1. przewody klimatyzacji – od grodzi do sprężarki, od sprężarki do kondensatora klimatyzacji (chłodnica) i od tejże chłodnicy do odwilżacza;

2. nagrzewnia z silniczkami, czujnikami i okablowaniem oraz z zaworem rozprężnym;

3. sprężarka klimatyzacji;

4. presostat klimatyzacji;

5. odwilżacz;

6. kondensator klimatyzacji (chłodnica);

7. pas przedni z przekaźnikami, wentylatorem i okablowaniem;

8. wspornik sprężarki;

9. uszczelki do przewodów klimatyzacji;

10. śruby mocujące sprężarkę do wspornika klimatyzacji;

11. śruby mocujące wspornik sprężarki do silnika auta;

12. pasek alternatora;

13. pierścienie centrujące i inne śruby mocujące.

Posługując się internetem stwierdziłem, że:

- do mojego auta nie będą pasowały przewody klimatyzacji od każdego modelu P206;

- są co najmniej dwa rodzaje przewodów (na jeden model silnika) – stary i nowszy model (?);

- uszczelki do przewodów (różne wersje) są chyba prawie wszędzie takie same… różne jest natomiast ich rozmieszczenie;

- sprężarki są różnie mocowane do silnika i trzeba samemu dobrać ich typ… u mnie pasuje montaż na cztery śruby poprzecznie montowane w stosunku do osi sprężarki;

- czujniki ciśnienia klimatyzacji są chyba wszędzie jednakowe;

- instalację pod maską silnika muszę wykonać sam;

- bardzo ciężko dostać wszystkie przewody klimatyzacji w komplecie… zazwyczaj ci, którzy zajmują się demontażem aut, obcinają przewody… :(

- trzeba być nieźle powalonym by podejmować się takiego zadania…

Jednym z powodów, dla którego zdecydowałem się na instalację chłodzenia było to, że sprzedaż obecnie posiadanego auta (bez klimatyzacji) i kupno innego z klimatyzacją nie wchodzi w rachubę z błahej przyczyny… to auto mam od nowości, wiem co z nim się działo, jak jest eksploatowane i jak utrzymane. Inne (może i nowsze) nie daje mi żadnej wiedzy z powyższych wymienionych.

Drugim, równie ważnym powodem jest to, że z podstawowej wersji X-Line wyposażonej w ABS, elektryczne szyby z przodu, dwoma poduszkami, lakierem metalik w chwili obecnej mam dodatkowo:

- lusterka regulowane i składane elektrycznie;

- kierownicę obszytą skórą;

- dzielony wyłącznik awaryjnych z działającą diodą;

- tempomat w wersji podstawowej;

- zegarek typu B ze wskazaniami komputera pokładowego;

- licznik ze wskaźnikiem temperatury oleju;

- elektryczne szyby z przodu i z tyłu;

- domykanie szyb z przodu i z tyłu;

- ultradźwiękowe czujniki cofania w kolorze nadwodzia;

- lusterko fotochromatyczne;

- czujnik zmierzchu i opadów;

- dodatki aluminiowe typu nakładki progów, pedałów, klamki oraz klapka wlewu paliwa, itp.;

- światła dzienne LED;

- podgrzewane siedzenia kierowcy i pasażera;

- alarm;

- oświetlenie schowka;

- emulator zmieniarki;

- instalację audio JBL (wraz z subwooferem).

To chyba wszystko… i jak widać do szczęścia brakuje tylko tej klimy :D

 

Teraz koszta na jakie trzeba się przygotować… no cóż tanie to nie jest.

- przewody klimatyzacji – 200zł (u mnie pasują od 206+)

- sprężarka (nowa po regeneracji) – 400zł

- wspornik sprężarki - 80zł ( chyba do każdego modelu silnika jest inny!!)

- śruby, uszczelki, pasek, przekaźniki, kołki (nowe) – 500zł

- wentylator (nowy) – 130zł

- pas przedni – 80zł

- osuszacz (nowy) – 80zł

- chłodnica (skraplacz) klimatyzacji (nowa) – 160zł

- wspornik sprężarki – 20zł

- nagrzewnica z klimatyzacją i panelem – 200zł

- czujnik ciśnienia klimatyzacji – 60zł

- wałek napinacza - 60zł

Schemat połączeń elektrycznych:

1838117530_Schematklimatronika1_4HDi.thumb.png.0c9ec076c1fee836062a05fb6ae0712e.png

Okablowanie motoreduktorów zakupiłem od kol. "m13bb" z forum więc odeszło sporo roboty.

Jak widać, w środku kabiny nie ma wiele do roboty… trzeba jedynie podłączyć czujnik parownika do BSI oraz wykonać połączenie samego panela klimatyzacji do licznika. Pomijam oczywiście sprawę podłączenia grubych kabli zasilających sam wentylator bo to chyba sprawa oczywista (wtyczka pasuje od wersji bez klimy lecz brak jest dwóch przewodów od czujnika parownika).
Pin 1 wtyczki licznika to w rzeczywistości +12V, które jest „pobierane” z pinu 6 wtyczki BSI 10V NR.

Napięcie potrzebne do załączenia sprężarki klimatyzacji dostarczane jest do niej z BSI poprzez moduł BM34, który w rzeczywistości jest tylko przekaźnikiem w czystej postaci… tzn. wewnątrz modułu jest wykonane połączenie „na sztywno” pomiędzy pinem 13 wtyczki 16V GR a pinem 7 wtyczki 16V NR (bez ingerencji elektroniki).

Jak już pisałem kiedyś w innym GUIDzie, dawno temu zakupiłem instalację elektryczną do P206 więc problem z pinami w moim przypadku sprowadzał się do poszukania w plątaninie kabli właściwych wtyczek i pobrania z nich pinów.

Zapewne inni chętni na instalację klimatyzacji nie będą mieli tyle ułatwień.

Montaż mechaniczny jest o wiele gorszy od elektrycznego… a przynajmniej dłużej trwający.

- trzeba spuścić płyn chłodzący (nie zapomnijmy go potem nalać),

- zdemontować kokpit by wymienić nagrzewnicę,

- zamontować przewody klimatyzacji,

- zdemontować pas przedni i zamontować „nowy”,

- zamontować wspornik sprężarki i samą sprężarkę,

- zmienić pasek alternatora,

- zmienić wałek prowadzący paska alternatora na inny (jest DIAM 51 a ma być DIAM 60),

- usunąć jeden wałek prowadzący paska alternatora (górny),

- zamontować odwilżacz,

- zamontować presostat klimatyzacji.

Cała masa roboty… :)

 

A tak wygląda ułożenie paska dla wersji bez klimy:

1619615278_Uoenie_paska_bez_klimy2.png.9ba2d3ec19e1c024e94d8cf3b9676341.png

Tu jest wałek napinacza (dolny) nr ref. 575190 (DIAM 51)

A tak wygląda ułożenie paska dla wersji z klimą:

213398024_Uoenie_paska_z_klim.png.788f44a24e47b3eb333c546b8256f375.png

Jak widać „z klimą” jest za dużo o jedną rolkę (trzeba usunąć) oraz rolka, która zostaje jest większa od tej zamontowanej w wersji bez klimatyzacji.

Tu ma być wałek napinacza nr ref. 575187 (DIAM 60).

Pasek też oczywiście trzeba zmienić. Dla wersji bez klimatyzacji jest nr ref. 5750VP (K6 LE-1341) a dla wersji z klimatyzacją ma być nr ref. 5750VQ (K6 LE-1705).

No i wreszcie sprawa sprężarki. Ja zdecydowałem się na regenerowaną VALEO. Należy pamiętać, że sprężarek jest kilka wersji. Są „starego” i „nowego” typu (różnią się systemem mocowania rurek). A co najważniejsze, są różne do silnika 2.0HDi, do 1,6HDi a jeszcze inne mogą mieć benzyniaki. Każda z ww. ma inny system mocowania do silnika. Do wersji 1.4HDi pasuje ta, która montowana jest na 4 śruby wkręcane poprzecznie w stosunku do osi sprężarki.

Właśnie taka:

1174050898_Sprarka.thumb.png.0bfd05bdaa5e05f119f5ef1bec99aea4.png

Dla tych co będą chętni do wykonania całej tej instalacji podaję ilości czynnika i oleju:

- czynnik 700g (dla 1.6 i 2.0 Hdi – 650g);

- olej PAG46 – 135 (chyba gramów... nie znalazłem informacji czy gramów czy też mililitrów).

 

Dla zainteresowanych... to też niby sprężarka na cztery śruby poprzecznie przykręcane lecz proszę zwrócić uwagę na jeden otwór z gwintem do przymocowania rurek klimatyzacji...

1a.jpeg.9e1d1471ec92312e07298f7afc07bf0d.jpeg

 

A tu przykład sprężarki z mocowaniem na śruby mocujące wzdłuż osi sprężarki oraz przewodami klimatyzacji mocowanymi z tyłu obudowy...

Ale w każdej z wersji może istnieć jakaś inna wersja... :) (Zdjęcia zaczerpnięto z przykładowych aukcji...).

1b.thumb.jpeg.9c9e5938e90252d48909661d7de453ac.jpeg

Wykonanie całej operacji mechanicznego „dorzeszczepu” klimatyzacji zajęła nam (pomagał kol. „Kamil 206sw”) prawie cały dzień (brak miejsca, temperatura i pogoda). Mechaniczne poskładanie wszystkiego nie jest sprawą prostą. Trzeba mieć wiedzę jak rozebrać poszczególne rzeczy by nie uszkodzić spinek, zatrzasków itp.

Tak wyglądał mój wóz…

IMG_20181020_134136.thumb.jpg.d35fde9b316660708ebc7c3303f1fc41.jpg

Jak widać wygląda to strasznie… jak po dobrym dzwonie :D

Demontaż konsoli w kabinie też nie jest prosty bo trzeba zdemontować praktycznie wszystko… począwszy od kierownicy, przełącznika zespolonego, licznika, rozłączenia kolumny kierowniczej a skończywszy na zdjęciu całego kokpitu i wymianie nagrzewnicy na taką, która „obsłuży” nam klimatyzację. Niestety zdjęć nie mam (nawet nie myślałem o tym) lecz bez demontażu foteli nie ma co zaczynać roboty.

Nie możemy też zapomnieć o „dodaniu” klimatyzacji w elektronice auta. Wykonuje się to w dwóch miejscach: ECU i BSI. W pierwszym przypadku trzeba ustawić na klimatyzację automatyczną oraz aktywować czujnik (presostat liniowy). W drugim zaś po dodaniu klimatyzacji automatycznej i po ponownym skanowaniu modułów powinien pojawić się moduł klimatyzacji. W nim zmieniłem chyba tylko jedną opcję… ustawiłem „silnik diesla”. Nie mam pojęcia jaka różnica jest pomiędzy wersjami „benzyna” a „diesel”.

Wykonanie połączeń elektrycznych „pod maską” robiłem w następnym dniu. W rzeczywistości musiałem dodać do wtyczki ECU jedynie cztery przewody. Trzy od czujnika (presostatu liniowego) i jeden do załączania jednego z przekaźników wentylatora. Reszta już była fabrycznie zamontowana. PSA „obdarowało” mnie gotowym, fabrycznym wtykiem i wiązką do sprężarki! Lecz żeby nie było za kolorowo to nie miałem okablowania z BSI do BM34 :(

Napełnianie klimatyzacji robiłem w  zakładzie, gdzie najpierw sprawdzono szczelność a potem napełniono ją "z automatu".

Czy opłacało się? Na to pytanie niech każdy odpowie sobie sam... Inną sprawą jest satysfakcja :)

A…. i jeszcze jedna rzecz odnośnie montażu klimatyzacji… nie róbcie tego :)

....

Po namyśle, stwierdzam, że opiszę zmianę klimy manualnej na automatyczną w dość tani i prosty sposób. Sam zrobiłem to w żonkowozie (1.4 PB) a kol. „Kamil 206sw” również ją wykonał. Odejdzie robota pod maską a jedynie co trzeba zrobić to wymienić panel na automatyczny, zamontować wiązkę do sterowania silniczkami klap no i same silniczki oraz trzeba wymienić silnik dmuchawy (jest inny dla klimy automatycznej i inny dla manualnej) i zmienić część rury (chwyt powietrza), który otwiera/zamyka przepływ powietrza z zewnątrz (za schowkiem pasażera). Nie wolno zapomnieć o fakcie, że w klimatyzacji automatycznej jest montowany czujnik temperatury wewnętrznej kabiny, który ma swoje miejsce montażu w okolicach poduszki AIRBAG pasażera. Bez tego czujnika będą błędy w układzie klimatyzacji. Do wykonania będzie podłączenie panela klimatyzacji z licznikiem (wg schematu wyżej). Wtyczka do zasilania (dwa grube przewody i dwa cienkie) pasują od wersji manualnej. Pozostaje oczywiście kwestia zmian w BSI i ECU, które trzeba wykonać bo inaczej auto dalej będzie "myślało", że ma manuala :)

Najgorsza w tej robocie jest wymiana wentylatora... :( Jedynym sposobem (bez rozbierania kokpitu) jest sposób z rozłączeniem kolumny kierownicy (przy podłodze) i przeciśnięcie wentylatora gdzieś w tamtej okolicy. Mnie zajęło to dość sporo czasu z racji "gabarytów osobistych" :D

To chyba wszystko...

 

 

 

 

Edytowane przez wrobeleczek
  • Lubię To! 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lewy94

WOW! Szacun, ja bym sie za to nie zabrał a ktoś za robocizne skasowałby pewnie 800 zł .Więc 2000zł za taką modyfikacje to minimum

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wrobeleczek

Szacun nie szacun lecz niestety tyle poszło na same części 😔 I to nie kupione w serwisie lecz z "odzysku". Chcąc kupować części serwisowe ta cena oscylowałaby pewnie w granicach 10000zł.🤑 A to już przesada bo ceny części w ASO to kpina.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
*RAMZES*

http://klimaborki.pl/oferta/oferta-autoklima

Jedna wizyta, koszt z tego co pamiętam niewiele ponad 2 tysie, około 8 godzin roboty - klima manualna, założona 2 lata temu (z tego co pamiętam, to różnica pomiędzy tą a automatyczną nie była wielka, tylko niestety nie dotarł na czas panel sterujący i padło właśnie na manual z racji odległości i braku możliwości zmiany terminu montażu). Teraz oczywiście ceny mogą być inne ale zainteresowanym polecam. Dwa lata minęło i wszystko hula jak powinno. :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×