Jump to content
Niuch

Falowanie wolnych obrotów i dziwne schodzenie z obrotów

Recommended Posts

Niuch

Witam wszystkich.

Otóż mój problem jest następujący: falują mi delikatnie wolne obroty, jakieś +/-25 RPM (między 730, a 780), dodatkowo mam wrażenie, że silnik mi dziwnie schodzi z wysokich obrotów (załączam filmik pokazujący to zachowanie i ogólnie pracę silnika : https://drive.google.com/file/d/1j_N2ycky0tW8ep83Xqc64z8s6VmzdbDP/view?usp=drivesdk). Jak odpuści się gaz przy około 3k RPM to widać i słychać, że do około 2k RPM spadają płynnie, a od 2k RPM jakby coś go przytrzymywało i obroty schodzą wolniej. Silnik to 1.4i 8v 75 KM, Pug jest z 2005 r. Auto pali bez problemów, ma moc, ogólnie codziennie jeździ. Czasami zdąży się że właśnie przy jeździe z równą prędkością kiedy silnik ma te 2-2.5k RPM potrafi tak jakby poszarpywać przód-tył.

Ogólnie auto ma 40k km przebiegu (sprawdzony i potwierdzony), jednakże cały przebieg zrobiony tylko po mieście, auto kupione od I właścicielki, ja jestem teraz drugim. Tuż po zakupie (3 miesiące temu) wymieniłem kompletny rozrząd, chłodnice i sprzęgło. Następnie padła cewka (w grudniu były wymieniane świece, więc pewno już wtedy były objawy padającej cewki). Co do tej pory zrobiłem:

- odczyt błędów w komputerze - brak

- krokowiec wyczyszczony

- map sensor wyczyszczony

- zalany środek do usuwania wody (przez poprzednie 4 lata auto zrobiło 4k km)

- filtr powietrza jest prawie nowy

Planuje jeszcze raz podpiąć się w komputer i odczytać sobie wartości z różnych czujników (z czego dam radę), może uda mi się coś wyłapać, dlatego miałbym tutaj prośbę do bardziej doświadczonych kolegów - gdyby ktoś miał jakąś sugestie gdzie szukać przyczyny to będę wielce wdzięczny. Szukałem wszędzie jakiś informacji albo podobnych przyczyn, o ile do falowania obrotów coś jest, to nigdzie nie spotkałem się z takim zachowaniem silnika.

 

Z góry dziękuję ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pawcio89

Mi to wyglada na silnik krokowy. Samo czyszczenie moze cos dac a nie musi. To wtedy jak jest brudny. Ale silniczek sam w sobie tez moze paść. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Damianos1

A filtr paliwa masz? Jeśli tak to wymiana nie zaszkodzi. Co do schodzenia z obrotów to u mnie jest podobnie i parę osób mi powiedziało że ten typ tak ma xD 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch
1 godzinę temu, Pawcio89 napisał:

Mi to wyglada na silnik krokowy. Samo czyszczenie moze cos dac a nie musi. To wtedy jak jest brudny. Ale silniczek sam w sobie tez moze paść. 

A czy przypadkiem padnięcie krokowego nie objawiało by się np. gaśnięciem przy dojeżdżaniu do świateł lub bardzo dużym falowaniem obrotów ?

1 godzinę temu, Damianos1 napisał:

A filtr paliwa masz? Jeśli tak to wymiana nie zaszkodzi. Co do schodzenia z obrotów to u mnie jest podobnie i parę osób mi powiedziało że ten typ tak ma xD 

No właśnie nie mam, dlatego planuje zalać cudowny specyfik Liqui Moly do czyszczenia wtrysków i układu paliwowego, może coś wtryskiwacz któryś jest przypchany i przy dużym ciśnieniu daje dawkę a przy mniejszym już gorzej, jest to choć trochę prawdopodobne ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Damianos1

Według mnie to ten specyfik nie wiele ci da ale spróbować możesz. Podobno w pugach bez filtrów paliwa na wtryskach jest jakaś drobna siateczka. Więc jeśli poleciał tam jakiś syf to tam siedzi i bez czyszczenia wtrysków się nie obejdzie. Choć wydaje mi się że w razie czego to zanieczyszczenia powinny się osadzić na sitku w pompie paliwa. Możesz również zmierzyć ciśnienie na listwie tak dla spokoju.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

Też myślę, że może wiele nie dać, ale nie zaszkodzi. A jak zmierzyć te ciśnienie na listwie ? 

 

Porobiłem trochę odczytów na rozgrzanym silniku, tylko niestety jakimś chińskim ELM327 i apka CarScanner, nie wiem na ile są wiarygodne, ale może ktoś z Was zauważy tutaj coś wartego uwagi. Nie wiem dlaczego korekta długoterminowa jest aż 9% - nie jest to coś za dużo ? Krótkoterminowe też bardzo oscylują ... 

Capture+_2019-04-13-19-06-06.png

Capture+_2019-04-13-19-10-22.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
pampidampi

Przebieg lambdy pokazuje właśnie wpływ oscylacji STFT na skład spalin, tutaj gra muzyka.
Z boku listwy paliwowej jest zaworek, jakby wentyl, i przez adapter można się wpiąć manometrem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

Zrobiłem logowanie danych podczas jazdy (niestety póki co tylko przy użyciu ELM327 i aplikacji Torque) i otrzymałem takie oto wykresy (mam nadzieję, że są jako tako czytelne).

16-14-40.thumb.png.d3fb2e8cad6952dcc2c2f3fe6a5dc763.png16-38-50.thumb.png.0f4a1e3acacf641bb23a76809310846f.png

Czy coś może się komuś rzuca w oczy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
yeti
Posted (edited)

lewe powietrze łapie, nieszczelność w dolocie

na wolnych obrotach masz mapa podchodzącego pod 0.44-0.48 (wartość prawidłowa to ok 0.32 - 0.34) plus duża wartość korekty długo terminowej prawie 10% to nie jest ok.

Edited by yeti
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

Od samego początku miałem takie podejrzenia i coraz bardziej się ku temu skłaniam. Muszę dokładnie przejrzeć cały dolot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pampidampi

Też to biorę pod uwagę u siebie, zwłaszcza tę harmonijkę pomiędzy filtrem i przepustnicą, ale sprawdzając na samochodzie nie znalazłem niczego.
Chociaż nie rozumiem dlaczego nieszczelność przed przepustnicą miałby wpływ na pomiar MAP sensora, który jest za przepustnicą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yeti

nieszczelność między przepustnicą a głowicą, węże odmy oraz wąż odpowietrzania zbiornika od zaworu evap. To co przed przepustnicą nie ma znaczenia, jest tylko 1 wężyk który idzie za przepustnicy przez trójnik odmy na pokrywie zaworów i dalej ląduje przed przepustnicą.

znalezienie na 2 sposoby

- próba dymowa 

- odczyt mapa na żywo i zatykanie powoli wszystkich odczepów aż spadnie w okolice 0.31-0.33(0.34)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

Panowie problem jak był, tak jest. Wyczyściłem całą przepustnicę włącznie z silniczkiem krokowym. Nie jestem do końca pewien, czy to lewe powietrze - przejrzałem wszystkie węże i wyglądają okej. Nie mam jak zrobić póki co próby dymowej, ale wartość MAPa na wolnych obrotach wynosi 30 kPa - wydaje się, okej. Wykresy powyżej mają za małą skalę, dlatego wydaje się, że są koło 50 kPa. Planuję sprawdzić zawór EVAP, może on się do końca nie zamyka i stąd lekko podciąga lewe powietrze ? Przychodzą mi do głowy jeszcze aby sprawdzić luz na zaworach, świece i wtryski. Może gdzieś tutaj siedzi problem. Tylko najciekawsze to, że nie ma żadnych błędów w komputerze ... może tak być ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
yeti

przy takim odczycie mapa to nie ma lewego, evap odepnij wąż od kolektora zaślep i sprawdź, będzie działa ok to masz winnego nic się nie zmieni to nie on.

luz na zaworach owszem moze powodować falowanie ale to by musiały być duże luzy i nie równe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

Jak piszesz tak jest. Po wyregulowaniu luzów (były raptem o 0.05m za luźne) jedyna zmiana to że silnik na zimno lżej zapala. Falowanie dalej pozostało. Zrobiły się teraz upały i na włączonej klimie czuć to jeszcze bardziej. Bez dwóch zdań sprawdzę evapa. 

Zauważyłem jeszcze dzisiaj ciekawe zachowanie silnika podczas schodzenia z obrotów. Nagrałem filmik gdzie widać dobrze jak przy schodzeniu coś go blokuje i przytrzymuje na obrotach. Lekka przygazówka, obroty spadają spadają nagle zatrzymują się, po czym znowu spadają do wolnych. Filmik tutaj:https://drive.google.com/file/d/1sBhhCIUxzN-anlk4ge7ncXwiPzlWrK0d/view?usp=drivesdk

Jakieś pomysły ? Evap niedomknięty może tak zrobić ? Pytam, bo próbowałem już raz się do niego dostać i za chiny nie mogę zsunąć wężyka przy nim a nie chce nic urwać ... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
yeti

evap odepnij od kolektora dolotowego i zaślep dziurę żeby nie ciągnął lewego powietrza, ale raczej to nie jest problem

 

odepnij czujnik temp silnika zobacz jak jest czy jest poprawa pewnie nie ale nie szkodzi spróbować.

stawiam na TPS albo krokowca który się przycina, przepustnica nie zacina się albo nie jest brudna ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

Spróbuję poodpinać i zobaczę.  Jednakże temperaturę silnika dobrze pokazuje, wskazania na desce zgadzają się z wskazaniami z ECU.

Przepustnice całą czyściłem, krokowca też czyściłem. Nie było praktycznie żadnego osadu. Otwarcie przepustnicy na wolnych obrotach stałe 10%, jak wcisnę gaz do końca to 76%. Wszystko wydaje się działać dobrze.

Spróbuję wtłoczyć ciśnienie do kolektora i posłuchać czy gdzieś nie syczy. Może spróbuję też odpiąć wtyczkę od krokowca i zobaczę jaka zmiana. Gdzieś coś jest, tylko jak to znaleźć ... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Damianos1
7 godzin temu, Niuch napisał:

Spróbuję wtłoczyć ciśnienie do kolektora i posłuchać czy gdzieś nie syczy. Może spróbuję też odpiąć wtyczkę od krokowca i zobaczę jaka zmiana. Gdzieś coś jest, tylko jak to znaleźć ... 

Najlepiej jakbyś dym tam wtłoczył wtedy elegancko widać nieszczelności.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

Evap jest okej. Po zaślepieniu go bez zmian. Wszystkie czujniki wydają się działać dobrze.

Zrobiłem zrzut wartości MAPa w stosunku do wartości RPM. Widać jak falują obroty i zaznaczyłem moment w którym występuje przytrzymanie obrotów podczas ich spadania po przygazowce. Szykuję sprzęt i będę nasłuchiwał lewego. Po 15 latach mogły gdzieś lekko sparcieć uszczelki i lekko popuszczają. 

Jeżeli to nie będzie to nie mam już kompletnie pomysłów.

sketch-1560356065211.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

No i ciekawa rzecz dzisiaj się stała. Przy odpalaniu wyrzuciło check engine. Po odczytaniu kodu - P0444 - przerwa lub zwarcie w obwodzie evapu.

Szukać problemu w zaworze czy w kostce do niego ? Jestem zdziwiony, bo parę dni temu odpiąłem evap od kolektora ssącego, zaślepiłem go i silnik pracował tak samo - obroty dalej falowały. Chociaż mam wrażenie że od wczoraj zaczęło dużo mocniej trząść budą na postoju no i dzisiaj zonk - check engine. 

Wymieniać zawór czy szukać gdzieś zwarcia ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niuch

No i z evapem sprawa się rozwiązała. Źle wpiąłem kostkę do niego ... 🙄 Po zrobieniu jak ma być, wszystko okej. Jednakże temat falowania dalej otwarty. Będę szukał lewego, ale póki co po pierwszym podejściu kombinuje jak dobrze zaślepić przepustnice, gdyż ciągle mi tamtędy ucieka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...