Jump to content
Sign in to follow this  
wersus

1.4 Hdi MUX - biegi wentylatora a klima

Recommended Posts

wersus
Posted (edited)

Witam. Mam zagadkę i myślę ktoś bardziej kompetentny🙄 szybko rozjaśni mój problem.

Miałem jakiś czas "uszkodzoną" klimę. Przy diagnozie wyszło że chłodnica klimy jest uszkodzona. Po wymianie, nabiciu był czas na testy....

Okazało się że po włączeniu silnika po 3 - 4 sekundach włącza się wentylator na 2 biegu (chyba są tylko 2 biegi ? ) i samochód wyje tak cały czas aż do wyłączenia silnika. Próbuje włączyć klimę to słychać jednorazowo że sprężarka się włącza a w kabinie chwila zimna (czyli działa przez te 5 sekund) i sprężarka się wyłącza i już sie nie włącza heh.

Mam manualną 1 strefową.

Jeżdze wiec z odłączonym kabelkiem z czujnika ciśnienia klimy - łatwy dostęp do niego i eliminuje problem z wyciem...😋

Wygląda że 1 bieg wentylatora uszkodzony ??  co za niego odpowiada ??   kupiłem(zamówiłem) profilaktycznie rezystor który jest w obudowie wentylatora oraz 2 zielone przekaźniki Cartier 12V 35A  - zrobiłem to gdyż przy demontażu wyglądały tragicznie! nie wiem czy działają ale wolę wymienić. Piny przy wtyczkach zielone z białym osadem ale oczyściłem wszystko w miarę.  Proszę o poradę co odpowiada za 1 bieg ???  coś wbudowane w wentylator czy bezpośrednio z komputera idzie sygnał wykorzystując sygnał z rezystora lub przekaźników ????   dziękuje z góry za pomoc.

Edited by wersus

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

Za pierwszy i drugi bieg odpowiada sterownik czyli ECU :) To on podaje sygnał na poszczególne przekaźniki. W układzie pierwszego przekaźnika (od wolnego biegu wentylatora) jest umieszczony rezystor dużej mocy (umiejscowienie -> dolna część osłony... tak mniej więcej na osi zamontowanych przekaźników). W drugim biegu wentylatora ten rezystor jest pomijany. Niestety umiejscowienie przekaźników i ich gniazd jest do bani i stąd też ich gnicie. Trzeba całość oczyścić i poskładać. Zwróć uwagę na same przewody dochodzące do gniazd przekaźników bo w żonkowozie były (a właściwie to ich nie było) zgniłe i trzymały się tylko na izolacji... wygniły tak na ok. 2-3 cm. Musiałem je skrócić i od nowa zarobić końcówki. Co do samego odpięcia czujnika od klimatyzacji... to nie dziw się, że ona nie działa.

Na Twoim miejscu poskładałbym najpierw do kupy te dwa biegi wentylatora a dopiero potem robiłbym klimę. Jeżeli ECU (sterownik silnika) dostanie informację, że coś złego dzieje się z biegami chłodzenia silnika to nie pozwoli na załączenie klimy. Ogarnij wpierw ten układ chłodzenia.

Tu masz moje opracowanie montażu klimy i schemat... -> Klima

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wersus
Posted (edited)

Dzieki wrobeleczek

Wszystko prawie mi rozjasniles.... Czyli przewody do przekaźnika a potem rezystora.... Jeśli one dobre to same przekaźniki i sam rezystor a to pierwsze wymienię.

Fakt że odłączyłem czujnik ciśnienia klimy to dlatego żeby wentyl nie pracował na maksa. Wiadomo że przez to nie chodzi klima.... właśnie dlatego pytam o ten 1 bieg. 

Nie wydaje Ci się tylko że dziwne że po uruchomieniu silnika wentyl pracuje non stop na maksa? Nie włączam klimy proszę mieć to na uwadze, po prostu uruchamiam silnik.... boję się że dodatkowo jakieś zwarcie jest i ciężko będzie to znaleźć 

Edited by wersus

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

To, że od tazu, po odpaleniu silnika działa 2.bieg wentylatora to nie jest OK. Czy ten objaw jest od dawna czy pojawił się teraz? Najpewniej byłoby podpiąć się interfejsem PP2000 i sprawdzić błędy w ECU. Wtedy (już po naprawie) można wykonać test działania dwóch biegów układu chłodzenia. Generalnie po włączeniu klimy, układ może zacząć działać na 1.biegu. I niekonieczne od razu. Czasami po kilku-kilkunastu sekundach rozpoczyna pracę a czasami później... wszystko zależy od temperatury silnika, ciśnienia w układzie klimy. I normalną pracą jest, że wentylator będzie się uruchamiał cyklicznie (w zależności od potrzeb).

Share this post


Link to post
Share on other sites
wersus
Posted (edited)
4 godziny temu, wrobeleczek napisał:

Czy ten objaw jest od dawna czy pojawił się teraz?

Objaw ciągłej pracy wentylatora pojawił się teraz kilka dni temu po wymianie chłodnicy/skraplacza klimy i nabiciu czynnika do pełna. Tak więc albo mechanicy coś "naruszyli" przy wymianie skraplacza i jakiś kabelek gdzieś ma teraz zwarcie(głośno myślę) albo po nabiciu klimy szwankuje czujnik ciśnienia klimy ale nie wiem czy jeśli on jest uszkodzony to wzbudza wentylator na 2 bieg.....

Od razu jeszcze 2 pytania:
-Patrząc na schemat rozumiem że nie ma żadnego bezpiecznika nadrzędnego ?  tylko ten przekaźnik w BSI (BM34)

-w przekaźniku dużej prędkości 1509 - 4 biegun ten środkowy jest u mnie bez kabla. Widzę ze schematu że tak ma chyba być ? początkowo pomyślałem że tutaj jest może problem

Edited by wersus

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

Czujnik nie powinien uruchamiać 2.biegu lecz wszystko jest możliwe 😁

Lecz jeśli czujnik zapodaje do ECU złą informację o ciśnieniu w układzie klimy a co za tym idzie i temperaturę w tymże układzie to taki błąd może wywołać informację, że jest za gorąco i potrzeba uruchomić 2.bieg. Dla pewności wymień czujnik... koszt to ok. 60-80zł. Tylko nie pamiętam czy jest tam zaworek... bo jak nie to musisz najpierw jechać do mechanika id klimy by odessał czynnik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wersus
Posted (edited)

Witam, 
sprawdziłem wg. Twojego schematu połączenia wtyczek przekaźników, wentylatorów, opornika dużej mocy i połączenia się zgadzają - nie ma przerw ,zwarć. 

Nie sprawdziłem przy ECU bo nie potrafie pomierzyć - za mało miejsca żeby odpinać wtyczki itp.

Jedna sprawa odnośnie wentylatora który załącza się po uruchomieniu silnika. We wtyczce z przekaźnika dużej prędkości 1509 na biegunach 1 oraz 2 (czyli z ECU i BM34) mam 10,5 V po włączeniu silnika. Najlepsze że mam taki odczyt zarówno przy podłączonym czujniku klimy(presostat) jak i odłączonym. Czy tak powinno być? szukam dlaczego pracuje non stop wentylator.....co go wzbudza. 
Jeśli przy podłączonym presostacie i odłączonym tylko przekaźniku dużej prędkości włączam silnik to wentylator też się uruchamia ale na 1 biegu. Silnik zimny, nie wiem jak na gorącym..

edit.

jestem teraz już na prawie przekonany że to wina tego czujnika ciśnienia klimy. Czytam na innym forum(inna marka) i identyczny problem jak u mnie i okazuje się że jak presostat jest zwarty czyli w pozycji zawieszonej to wentylatory pracują ciągle. Sam jednak nie bede ryzykował wypuszczeniem czynnika bo zaworek może być uszkodzony wiec niech wymienią mechanicy od klimy. Dam znać tutaj czy pomogło.

Edited by wersus

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek
Posted (edited)

Spoko, spoko... z tym zwartym czujnikiem... On nie ma żadnych mechanicznych części/styków!! To jest czujnik elektroniczny przetwarzający ciśnienie na napięcie. Już gdzieś na forum kiedyś opisywałem jakie ma on napięcia wyjściowe w zależności od ciśnienia panującego w układzie klimy.

I jak pamiętam zasilanie jego czujnika to +5V a napięcie wyjściowe od ok. 0V do ok. +4,5V.

Co nie oznacza, że nie może być uszkodzony :D... ale raczej nie mechanicznie.

No i przypominam, że od strony ECU jest podawana masa czyli poziom masy steruje przekaźnikami a nie +12V, które są podawane cały czas na układ i stąd takie pomiary. A jak masz 10,5V to znaczy, że przekaźnik się nie włączy... dopiero jak ECU poda masę na pin 2 w 1509.

Zauważ, że ECU "wie" co się dzieje w układzie... zobacz pin C4 w ECU... to taki rodzaj układu kontroli. Jak zwierają/rozwierają się styki przekaźników to ECU ma wiedzę, który i czy jest włączony przekaźnik. Jeżeli któryś z części tego układu kontroli zawiedzie to w ECU posypią się błędy, które można sprawdzić PP2000.

No i już takie pytanie dodatkowe... na blacie licznika temperatura silnika/układu chłodzenia pokazywana jest prawidłowo?

Edited by wrobeleczek

Share this post


Link to post
Share on other sites
wersus

Tak na blacie temperatura zgodna z rzeczywistościa.... Pomiar temp. przez interfejs też wskazuję wszystko ok. 

W środę będę wymieniał ten czujnik ciśnienia.. Oby to było to

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

No jak masz dojście do PP2000 to tam możesz sprawdzić działanie układu pierwszego/drugiego biegu.

No i nie zapomnij, że za dużo czynnika też nie może być, bo klima nie będzie działać poprawnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wersus

Mam zwykły uniwersalny ELM327 wiec tylko podstawowe parametry pokazuje... Błędy też pokazuje ale nie wszystkie więc pewnie pp2000 by tutaj się przydał.

Ps.gdzies na Śląsku można pewnie jakiegoś forumowicze poprosić o przysługę żeby tylko zczytal błędy.. Muszę poszukać kto ma taki interfejs... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrobeleczek

Aaaa myślałem, że masz inny :(

Jest na forum topik "Peugeot Planet szukam/mam"...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wersus

Potwierdzam po wymianie czujnika ciśnienia klimatyzacji wszystko wróciło do normy. Klima działa perfekcyjnie. Załącza się 1 bieg wkońcu.

Dla potomnych jak ktoś będzie miał taki objaw jak w tym wątku to presostat może być uszkodzony - tak jak u mnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×