Jump to content
  • Similar Content

    • kociolek
      By kociolek
      Hej,
      Tak jak w tytule - kupię Peugeot 206. Wymagania w skrócie:
      • rocznik od 2001 (czyli z muxem),
      • silnik najlepiej 1.4 - 1.6 benzyna,
      • klimatyzacja,
      • trójmiasto - okolice!
      Wszelkie propozycje wraz z cenami proszę kierować pod tym postem.
       
    • woron36
      By woron36
      Witam,
      W moim PUG-u wysiadły kierunkowskazy. Znaczy wyłączają się kiedy chcą (Niedługo będę rękę za szybę wystawiał :D) . Tak samo jest z długimi światłami. Obstawiam przełącznik zespolony. Mam chyba DELPHI ze sterowaniem radia pod kierownicą. Czy znacie jakiegoś magika który by mi to zregenerował. Nowy ponad 700 zł a to jedna dziewiąta auta  Najlepiej od razu z wymianą podjechać zostawić odebrać naprawiony. Okolice Warszawy lub Skierniewic najlepiej  Patrzyłem wymianę jest dosyć łatwa ale czas przesyłek mnie jakoś bardzo nie kręci (auto cały czas potrzebne) chciałbym to zostawić jako ostateczność. 
    • Fidel
      By Fidel
      Witam
      Poczytałem trochę forum i rzuciło mi się w oczy, że pojawia się co jakiś czas narzekanie na MUX. Skąd wiedzieć, że się to ma, albo że się tego nie ma?
      A w ogóle, to chyba nie jest takie straszne? :?
    • beazee
      By beazee
      Czym różnią się przełaczniki zespolone? (Pug 206, 2002)
       
      Przegladam aukcje i najczesciej sprzedawcy (nowych) prosza o numer VIN by potwierdzic zdatnosc...
      Skad te roznice? Co za róznice?
      206/307/406 maja to samo, tak?
       
      Komu moge podać swoejgo VINa?
       
      Dzięki, pozdrawiam.
gojik

krótka rozprawka na temat MUX'a

Recommended Posts

gojik

Ostatnimi czasy - na forum - coraz częściej pojawiają się pytania typu:

co to jest MUX i jak rozpoznać czy go mam w swoim samochodzie?

Starałem się to napisać językiem dla typowych laików, tak aby każdy mógł coś z tego zrozumieć i ogarnąć. Mam nadzieję, że ta krótka wzmianka, wyjaśni odrobinę nieścisłości i rozwieje kilka mitów.

Osoby, które uważają, iż warto byłoby coś dodać, bądź zmienić - proszę o treściwe komentarze i podpowiedzi.

 

Co to jest MUX i po co to komu?

 

MUX – pochodzi od słowa multiplex i dosłownie oznacza - instalację multipleksową, która niejako zastępuje tradycyjną instalację elektryczną w naszych samochodach. Oparta jest na tzw. szynie CAN (ang. Controller Area Network) - sygnały na tej instalacji „płyną” w wersji cyfrowej, w przeciwieństwie do standardowych instalacji samochodowych. CAN został wymyślony przez firmę BOSCH i zadebiutował na początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Dzięki temu rozwiązaniu, znacznie zmniejszono ilości przewodów używanych na wiązki elektryczne samochodu, zmniejszono ilość punktów połączeniowych oraz podniesiono szybkość przepływu sygnałów. Dla porównania - w latach 60’tych - długość ogólna przewodów w instalacji elektrycznej wynosiła ok. 300m, obecnie ok. 2 km. Gdyby tak dalej to wyglądało, wozilibyśmy ze sobą kilogramy miedzi i szafę bezpiecznikową ;) Warto jeszcze podkreślić, iż nie cała instalacja jest cyfrowa w samochodzie!!! Występują tzw. główne trakcje CAN’owskie, które komunikują ze sobą poszczególne komputery i sterowniki w samochodzie. Na jednej szynie CAN może „chodzić” ok. 650 sygnałów, na CAN 2.0 ponad 2 tysiące!!! W standardowej instalacji jeden przewód miał jeden sygnał – łatwo policzyć ile trzeba przewodów aby dorównać jednej szynie CAN ;)

 

Tyle z podstawowej teorii, co mamy z tego w praktyce?

 

Medal ma dwie strony - z jednej strony mamy multum funkcji, z drugiej strony multum problemów. Jak wiemy z własnego doświadczenia, im więcej elektroniki w samochodzie, tym więcej problemów. Poza awaryjnością, której samemu nie sposób usunąć poza wyspecjalizowanym serwisem, o nierzadko wielu rzeczach decyduje komputer, która ma na celu dobro auta i swoją hierarchię wartości :D np. może nie pozwolić na włączenie np. ogrzewania szyby, gdy akumulator jest rozładowany, a silnik pracuje na wolnych obrotach. Dlatego mogą występować kaprysy naszego autka – dzisiaj nie działa, jutro już jest ok ;)

 

Czas na pozytywy ;) W instalacjach CAN’owskich (zwanych MUX’em), mamy o wiele więcej możliwości i funkcji do wykorzystania w naszym autku: począwszy od bezpieczeństwa, po przez prace silnika i jego podzespołów, skończywszy na naszym wygodnictwie ;) wiele rzeczy oblicza komputer, podając nam już gotowe informacje.

Tak jak we wszystkim, są zwolennicy sieci cyfrowych, jak i konserwatyści, którzy wolą tradycyjne instalacje elektryczne. Niestety Ci drudzy muszą pogodzić się z faktem iż technologia idzie do przodu i jest nieuniknionym, że systemy CAN wraz dziesiątkami komputerów opanują nasz samochód ;) warto zauważyć, iż obecnie, w samochodach najwyższej klasy, sieci cyfrowe opanowały już większość instalacji elektrycznej, włącznie z wprowadzenie technologii światłowodowej (np. BMW, Mercedes).

 

Jak rozpoznać czy mam MUX’a (CAN)?

 

Tutaj proszę o praktyczne wskazówki dla użytkowników od forumowiczów (np. data wprowadzenia, manetki etc.)  wtedy z edytuje artykuł i dodam w to miejsce ;)

 

Visterio dodał:

 

1. MUX wszedł od drugiej połowy 2001 roku!

 

2. Jeśli masz 1.4 HDI - to na bank jest to MUX, bo innych nie było!

 

3. Jeśli masz zegary (licznik) na jedną wtyczkę - to masz MUX'a (jak na dwie to bez MUX'a)!

 

4. Jak zdejmiesz tą zaślepkę od bezpieczników wewnątrz pojazdu (tam gdzie również BSI jest) to jest tam mnóstwo kabli idących do BSI. Na nich są papierowe "metki" - więc spójrz na nie, jeśli będziesz miał MUX'a, to będzie napisane na metce "MUX", a jeśli nie, to podejrzewam, że będzie coś innego (raczej słowa MUX nie będzie) ;]

 

5. Jeśli nie masz MUX'a, to Twoje manetki wyglądają tak:

bezmuxhi1.th.jpg

 

a jeśli masz MUX'a, to wyglądają tak:

muxsx6.th.jpg

 

 

Ja mogę jeszcze dodać na koniec od siebie, że jeżeli kiedykolwiek przyjdzie Wam grzebać w elektryce samochodowej, w celu podłączenia czegoś, unowocześnienia ;) etc., uważajcie na pary cieniutkich przewodów, które zazwyczaj są ze sobą wzajemnie splecione (a’la warkocz u kobiet ;) ) to właśnie jest CAN -> nie ciąć, nie rwać, nie podłączać nic do nich, najlepiej nie ruszać

Światłowód w naszych pugach nie występuje, ale np. w BMW 7 (najnowsza seria) przypomina on linkę hamulcową z rowera – taki sztywny i mało elastyczny ;) tutaj również: „nie ciąć, nie rwać, nie podłączać nic do nich, najlepiej nie ruszać”

 

PS jeżeli coś mi się przypomni, to najwyżej dodam ;)

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
grey

Tylko dwa słowa.Zaj......... artykuł.Dzięki za rozjaśnienie nam we łbach :206

Share this post


Link to post
Share on other sites
eMeM

Przykleic ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Visterio

mux wszedł od drugiej połowy 2001 roku!

jesli masz 1.4 HDI to na bank jest to mux bo innych nie było!

 

jeśli masz zegary na jedną wtyczkę to masz muxa (jak na dwie to bez muxa)

 

Jak zdejmiesz tą zaślepkę od bezpieczników wewnątrz pojazdu (tam gdzie również BSI jest) to jest tam mnóstw kabli idących do BSI. Na nich są papierowe "metki" więc spójrz na nie jeśli będziesz miał muxa to będzie napisane na metce "mux" a jeśli nei to podejrzewam, że będzie coś innego, a raczej słowa mux nie będzie ;]

 

 

jesli nie masz muxa to Twoje manetki wyglądają tak:

bezmuxhi1.th.jpg

 

a jeśli masz muxa to tak wyglądają tak:

muxsx6.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Banan

;-) ;-) ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adamur

Dobra robota ;-) -ale czy przydatna??? (w sensie pojawiania się tego pytania na forum) :)

 

Gdy bym był GTW to bym to wkleił do regulaminu forum jako tekst obowiązkowy przy rejestrowaniu na forum!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pablo

ciekawe, ciekawe... ale w zasadzie wszystko to, o czym już wiemy...

hmm

Share this post


Link to post
Share on other sites
biszkopt

gojik, świetna robota,dać to na I strone forum a najlepiej na Portal by było widoczne dla wszystkich ;-) ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
marecek

dodane do Encyklopedii !

 

Świetna robota!

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomtom

Dzieki w imieniu wszystkich wcześniej zdezorientowanych. Dobra robota!!! ;-)

tomtom

Share this post


Link to post
Share on other sites
AniracK

świetnie!

 

ja dodam jeszcze od siebie kilka podpunktów:

 

- jeśli airbag w kierownicy - w miejscu gdzie jest lewek ma lekkiego "garbka" - jest taki wypukły to NIE MASZ muxa. Jeśli airbag jest bardizej płaski - MASZ muxa

 

1. NIE MA muxa

 

dscf0288iy3.th.jpg 13jpp206bk3.th.jpg

 

 

2. JEST mux

 

141dscn0118pd5.th.jpg 206gti04dw3.th.jpg

 

 

- jeśli kierownica obszyta jest fabrycznie skórą i posiada wybrzuszenia na kciuki (patrz fotki wyżej) MASZ muxa. Jeśli jest jednolita - NIE MASZ muxa.

 

- jeśli po włączeniu kierunkowskazu słyszysz dziwnego rodzaju cykanie (takie bardziej "klak klak" - jakby koń po asfalcie szedł :D ) to znaczy ze JEST muxm jesli slyszysz zwykle cyk cyk to NIE MA muxa

 

- jesli masz silnik 1.6 8v 90KM to na pewno NIE MASZ MUXA

 

- jeśli masz silnik 1.4 HDi lub 1.6 HDi lub 1.4 16v 88KM lub 2.0 177KM (RC) na pewno MASZ MUXA

 

- NIE MASZ muxa jeśli masz potencjometr - pokrętełko do regulacji jasności przyrządów (czyli licznika, wszelkich wskaznikow, zegarka, wyswietlazca-komputera --- w zaleznosci od wersji) ktore znajduje sie na konsolce po lewej stronie kierownicy, obok włacznika/wyłącznika airbaga pasazera i pokretelka (podobnego zreszta) regulacji wysokosci reflektorów

Natomiast jesli regulujesz jasność wciskanym guziczkiem (lewym, prawy jest do kasowania przebiegu) w liczniku MASZ muxa.

 

- jesli masz dzielony przycisk swiatel awaryjnych i zamykania centralnego drzwi (i/lub nie masz też "dinksów" do zamykania drzwi - tych do wciskania) to na pewno MASZ MUXA

(jeśli masz dinksy a Twój przelacznik nie jest dzielony to możesz mieć lub możesz nie mieć muxa)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cin
jeśli po włączeniu kierunkowskazu słyszysz dziwnego rodzaju cykanie (takie bardziej "klak klak" - jakby koń po asfalcie szedł :D ) to znaczy ze JEST muxm jesli slyszysz zwykle cyk cyk to NIE MA muxa

 

Tutaj nie jestem pewien.. Ostatnio w zastępczaku z intervapo (1.4, 2006) kierunek właśnie tak najnormalniej cykał.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shapeshifter
1.9 D
AniracK, muszę Cię zmartwić. dokładnie są takie samochody na muxie :D dwóch moich kolegów ma ten silnik i jeden ma samochód z roku 2002( przed liftingiem ) a drugi z roku 2003 ( po liftingu ), oba są na muxie i mają 1.9 D . w razie potrzeby mogę to śmiało udokumentować :) tak więc ten punkt możesz śmiało wyrzucić z wypowiedzi bo namiesza w głowach ludziom .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pablo
Tutaj nie jestem pewien.. Ostatnio w zastępczaku z intervapo (1.4, 2006) kierunek właśnie tak najnormalniej cykał.. :P

potwierdzam w 100% bo teraz ja nim jeżdzę ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
GIZMO_206
są na muxie i mają 1.9 D

a to ciekawe - ja mam model przejściowy - z komputerem do silnika, ale bez MUXa niestety (a może i dobrze)

Share this post


Link to post
Share on other sites
AniracK
Ostatnio w zastępczaku z intervapo (1.4, 2006) kierunek właśnie tak najnormalniej cykał..
to sie zepsul :P
są na muxie i mają 1.9 D .
halo??? a jak to mozliwe? sprowadzane z brazylii? te silniki JUZ DAWNO wyszly z produkcji - zastąpił je 2.0 HDi !!!

napisz koniecznie co to są za wersje i jaki kraj pochodzenia! :eek:

Share this post


Link to post
Share on other sites
biszkopt
halo??? a jak to mozliwe? sprowadzane z brazylii? te silniki JUZ DAWNO wyszly z produkcji - zastąpił je 2.0 HDi !!!

 

dla wersji van były jeszcze dostępne w zeszłym roku,podobnie jak w partnerze....

Share this post


Link to post
Share on other sites
AniracK

w sumie chyba racja..... tez mi sie wydaje ze spotkalam kiedyś mocno klekoczącego vana

 

ok - moj błąd - kasuje to

 

(ale 1.6 8v sa tylko na bezmuxie! :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shapeshifter

AniracK, oczywiście, że są w razie potrzeby zorganizuję nawet foty :)

po pierwsze. jeden jest z roku 02 - jest to pug nowego klubowicza KOmi z Nowego Sącza; biały 1.9 D przed liftingiem, sprowadzony z Francji ... lampy ryflowane, środek nowy, silniczek 1.9 D - pewnik !

 

drugi to pug mojego kumpla ze szkoły ( też nawet jest tu zaresjestrowany jako matthewgt , ale się nie udziela ) . jego pug to głośno klekoczace 1.9 D po liftingu, ro produkcji 03, nowe lampy, szeroki zderzak tył, plaster miodu, ale stare kołpaki ( pierwszy model poliftingowy ) . wersja XR presence - drugi pewnik .

a to dwa lewki( mój srebro, jego błękit ), rocznik 2003, xr presence,

 

dsc066784wv.th.jpg

:wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
nadgob56

Raz jasne jak cholera, raz nic z tego nie wiem, ale na pewno to sprawdzę :) Wykład ciekawy. Z czasem da się zobaczyc coraz wiecej w swoich cackach :) Pozdrawiam :piwo:

Share this post


Link to post
Share on other sites
dymek
Jeśli masz 1.4 HDI - to na bank jest to MUX, bo innych nie było!

 

tere fere kuku, strzela baba z łuku, bullshit!

mam 1,4 HDi i nie mam muxa! jak to wyjasnicie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shapeshifter
ere fere kuku, strzela baba z łuku, bullshit!

mam 1,4 HDi i nie mam muxa! jak to wyjasnicie?

sam podałeś w profilu rocznik Twojego samochodu jako 2003 wiec nie masz prawa nie mieć muksa. koniec .

 

[ Dodano: 16-02-2007, 00:03 ]

zresztą pokaż zdjęcie swojej kierownicy i manetek to się wszystko okaże.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AniracK
jak to wyjasnicie?
ze prawdopodobnie bredzisz....

Share this post


Link to post
Share on other sites
dymek
ere fere kuku, strzela baba z łuku, bullshit!

mam 1,4 HDi i nie mam muxa! jak to wyjasnicie?

sam podałeś w profilu rocznik Twojego samochodu jako 2003 wiec nie masz prawa nie mieć muksa. koniec .

 

[ Dodano: 16-02-2007, 00:03 ]

zresztą pokaż zdjęcie swojej kierownicy i manetek to się wszystko okaże.

 

 

przepraszam, w profilu mam pomyłkę mała, rok produkcji to XII 2002, reejstracje mam 03.

manetki mam takie jak w bezmuxie (byly wczesniej fotki), ale za to mam sterowanie audio spod kiery - może to jest jakos połączone?

Share this post


Link to post
Share on other sites
AniracK
za to mam sterowanie audio spod kiery - może to jest jakos połączone?
sterowanei było tez w bezmuxie, tylko inne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...